Het doel van gegevensmanagement: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(fix foutmelding)
Regel 1: Regel 1:
<noinclude>{{Gegevensmanagement|auteurs=Jaap van den Berg (DUO), Wilfried Bloemberg (Belastingdienst), Roland Kaijen (SVB)|status=DISCUSSIEVERSIE|feedback=jaap.vandenberg@duo.nl}}</noinclude>
<noinclude>{{Gegevensmanagement|auteurs=Jaap van den Berg (DUO), Wilfried Bloemberg (Belastingdienst), Roland Kaijen (SVB)|status=DISCUSSIEVERSIE|feedback=jaap.vandenberg@duo.nl}}[[Categorie:Doel en belang gegevensmanagement]]</noinclude>
<noinclude>==Doel en importantie van gegevensmanagement==
<noinclude>==Doel en importantie van gegevensmanagement==
De overheid behartigt de belangen van burgers en bedrijven op basis van twee grondslagen:  
De overheid behartigt de belangen van burgers en bedrijven op basis van twee grondslagen:  

Versie van 7 mrt 2019 17:42


Onderdeel van
Thema's
Contact
Arjen Santema
jaap.vandenberg@duo.nl
Status
Actueel
Auteurs

Jaap van den Berg (DUO), Wilfried Bloemberg (Belastingdienst), Roland Kaijen (SVB)

Doel en importantie van gegevensmanagement

De overheid behartigt de belangen van burgers en bedrijven op basis van twee grondslagen:

  • de juridische grondslag (wetten, jurisprudentie);
  • de gegevensgrondslag (het feitenmateriaal dat bij een zaak hoort).

vertaling van de wetten naar processen en procedures die op basis van de gegevensgrondslag tot rechtvaardige en gelijkwaardige besluitvorming leidt

Gegevensmanagement ondersteunt overheidsorganisaties om deze doelen te bereiken. Over het algemeen kunnen we dan een aantal behoeften onderkennen:

  • Het belang van de afnemer van gegevens is zodanig dat hij met behulp van deze gegevens bovengenoemde doelstelling kan realiseren
  • Efficiëntie van het proces bereiken dat de afnemersorganisatie dient uit te voeren
  • Een strategie ondersteunen die het lange termijn perspectief in acht neemt (bijvoorbeeld door gegevens zodanig ter beschikking te stellen dat wendbaarheid van de organisatie ondersteund wordt)

De combinatie van de juridische grondslag en de gegevensgrondslag leidt tot beslissingen die samenkomen in besluiten die in de vorm van beschikkingen als product aan burgers en bedrijven geleverd worden. De interactie tussen overheid en burgers en bedrijven over het product vormt de dienstverlening.

Doel

Gegevensmanagement kent als hoogste doel het organiseren van de feitenverzameling zodanig dat de overheidsorganisatie beschikt over betrouwbare[1] feiten in een veilige[2] omgeving om de productlevering en de dienstverlening op te baseren.

Daarom is ook de volgende definitie opgesteld: Gegevensmanagement betreft het integraal en beheerst verwerken van gegevens in een organisatie zowel op strategisch tactisch als operationeel niveau met als doel de gewenste kwaliteit en beschikbaarheid te realiseren.

Het woord 'feit' of 'feitenverzameling' kan door verschillende partijen anders geïnterpreteerd worden. Bij ons is een feit meestal een gebeurtenis in de werkelijkheid. Over deze gebeurtenissen verzamelen we gegevens, dat is de neerslag in een administratie van relevante aspecten van deze gebeurtenis (en dus niet het feit of de werkelijkheid zelf). Verschillende organisaties kunnen dan ook verschillende gegevens verzamelen over eenzelfde gebeurtenis. Het belang van gegevensmanagement is dan ook dat we de juiste gegevens over gebeurtenissen verzamelen die de grondslag vormen voor een beschikking. Dat kan alleen als heel goed gedefinieerd hebben wat die gegevens betekenen (dus ook de context kennen waarin ze verzameld zijn en de regels kennen die onlosmakelijk met die gegevensset verbonden zijn) en de samenhang van deze gegevens kennen, inclusief de beperkingen die dit met zich meebrengt. Ten slotte is elke gegevensverzameling/gegevensmodel een beperkte beschrijving van de werkelijkheid.

Voetnoten[bewerken]

  1. Betrouwbare: Volledig, juist, tijdig, transparant, authentiek
  2. Veilige: Compliant aan wet- regelgeving en voorschriften (zoals Baseline Informatiebeveiliging Rijk, Privacy Baseline)