Het gegevenslandschap vanuit de perspectieven van DUO en SBB: verschil tussen versies
(met link presentaties) |
(met foto's Gerald, Sam) |
||
Regel 12: | Regel 12: | ||
|Nieuwsberichtkop= | |Nieuwsberichtkop= | ||
|Nieuwsbericht= | |Nieuwsbericht= | ||
− | |Beschrijving= | + | |Beschrijving=In de onderwijsketens zijn enorm veel verschillende partijen betrokken, zowel onderwijsinstellingen van klein tot groot als overheidsorganisaties die een bepaalde taak uitvoeren. Omdat ze voor die taak doorgaans gegevens nodig hebben vanuit de onderwijsinstellingen is het belang van een gedeeld gegevenslandschap voor die laatste groep glashelder. We keken in deze sessie mee met de Dienst Uitvoering Onderwijs en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven: hoe staan zij in het gegevenslandschap? |
− | + | [[Afbeelding:Gerald Groot Roessink.png|150px|left|thumb|spreker Gerald Groot Roessink|alt=Foto van het gezicht van Gerald Groot-Roessink, peinzend met de hand onder de kin. Boven hem zijn enkele vlaggetjes te zien van de NORA-Gebruikersdag.]] | |
− | : | + | Gerald Groot Roessink en Jaap van den Berg (DUO) belichtten de rol van de Dienst Uitvoering Onderwijs binnen het semantisch landschap onderwijs en de stelselcatalogus Sectorregistraties. Zij illustreerden dit met het gegevenswoordenboek DUO register Instellingen en Opleidingen. |
: → {{Bestand met info|Gegevenslandschap vanuit DUO-perspectief.pdf|Gegevenslandschap vanuit DUO-perspectief}} | : → {{Bestand met info|Gegevenslandschap vanuit DUO-perspectief.pdf|Gegevenslandschap vanuit DUO-perspectief}} | ||
+ | {{clear}} | ||
+ | [[Afbeelding:Sam Sevens.png|thumb|150px|left|Spreker Sam Sevens (SBB)|alt=Foto van Sam Sevens, staand]] | ||
+ | Daarna liet Sam Sevens (SBB) het semantisch landschap zien vanuit het perspectief van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven. Hij illustreerde dit met het register Kwalificatiedossiers. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
}}[[Categorie:Ketensturing]][[Categorie:Gegevensmanagement]] | }}[[Categorie:Ketensturing]][[Categorie:Gegevensmanagement]] |
Versie van 17 jun 2019 16:15
NORA Gebruikersdag 6 juni 2019 |
---|
Ronde 2 (15.00-16.00 uur) |
→Alle rondes |
Track 1 Het gedeelde gegevenslandschap in (onderwijs)ketens.
- * opening 13.00 uur
- * paneldiscussie 16.15 uur
- * netwerkborrel 17.00 uur
Locatie: ministerie van OCW, Rijnstraat 50 Den Haag.
Aanmelden: via pleio (tot vr 31 mei).
Bijeenkomst op donderdag 6 juni 2019, 15:00 - 16:00, locatie: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Adres: Rijnstraat 50, 2515 XP Den Haag.
Doel: Kennis, visie en ervaringen delen over het opbouwen van een gedeeld semantisch landschap, met als casus DUO en SBB.
Doelgroep: Iedereen die gegevens uitwisselt in ketens en/of werkt aan harmonisatie van gegevenslandschappen. .
In de onderwijsketens zijn enorm veel verschillende partijen betrokken, zowel onderwijsinstellingen van klein tot groot als overheidsorganisaties die een bepaalde taak uitvoeren. Omdat ze voor die taak doorgaans gegevens nodig hebben vanuit de onderwijsinstellingen is het belang van een gedeeld gegevenslandschap voor die laatste groep glashelder. We keken in deze sessie mee met de Dienst Uitvoering Onderwijs en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven: hoe staan zij in het gegevenslandschap?
Gerald Groot Roessink en Jaap van den Berg (DUO) belichtten de rol van de Dienst Uitvoering Onderwijs binnen het semantisch landschap onderwijs en de stelselcatalogus Sectorregistraties. Zij illustreerden dit met het gegevenswoordenboek DUO register Instellingen en Opleidingen.
Daarna liet Sam Sevens (SBB) het semantisch landschap zien vanuit het perspectief van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven. Hij illustreerde dit met het register Kwalificatiedossiers.