Het gegevenslandschap vanuit de perspectieven van DUO en SBB: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(met presentatie en foto Sam)
k (→‎Video's: nieuwe peertube-id's)
 
(5 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 12: Regel 12:
|Nieuwsberichtkop=
|Nieuwsberichtkop=
|Nieuwsbericht=
|Nieuwsbericht=
|Beschrijving=In de onderwijsketens zijn enorm veel verschillende partijen betrokken, zowel onderwijsinstellingen van klein tot groot als overheidsorganisaties die een bepaalde taak uitvoeren. Omdat ze voor die taak doorgaans gegevens nodig hebben vanuit de onderwijsinstellingen is het belang van een gedeeld gegevenslandschap voor die laatste groep glashelder. We keken in deze sessie mee met de Dienst Uitvoering Onderwijs en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven: hoe staan zij in het gegevenslandschap?
|Beschrijving=[[Afbeelding:Gerald Groot Roessink.png|200px|right|thumb|spreker Gerald Groot Roessink|alt=Foto van Gerald Groot-Roessink]]In de onderwijsketens zijn enorm veel verschillende partijen betrokken, zowel onderwijsinstellingen van klein tot groot als overheidsorganisaties die een bepaalde taak uitvoeren. Omdat ze voor die taak doorgaans gegevens nodig hebben vanuit de onderwijsinstellingen is het belang van een gedeeld gegevenslandschap voor die laatste groep glashelder. We keken in deze sessie mee met de Dienst Uitvoering Onderwijs en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven: hoe staan zij in het gegevenslandschap?
[[Afbeelding:Gerald Groot Roessink.png|150px|left|thumb|spreker Gerald Groot Roessink|alt=Foto van het gezicht van Gerald Groot-Roessink, peinzend met de hand onder de kin. Boven hem zijn enkele vlaggetjes te zien van de NORA-Gebruikersdag.]]
 
Gerald Groot Roessink en Jaap van den Berg (DUO) belichtten de rol van de Dienst Uitvoering Onderwijs binnen het semantisch landschap onderwijs en de stelselcatalogus Sectorregistraties. Zij illustreerden dit met het gegevenswoordenboek DUO register Instellingen en Opleidingen.  
Gerald Groot Roessink en Jaap van den Berg (DUO) belichtten de rol van de Dienst Uitvoering Onderwijs binnen het semantisch landschap onderwijs en de stelselcatalogus Sectorregistraties. Zij illustreerden dit met het gegevenswoordenboek DUO register Instellingen en Opleidingen.  
: → {{Bestand met info|Gegevenslandschap vanuit DUO-perspectief.pdf|Gegevenslandschap vanuit DUO-perspectief}}
: → {{Bestand met info|Gegevenslandschap vanuit DUO-perspectief.pdf|Gegevenslandschap vanuit DUO-perspectief}}
{{clear}}
<br /><div style="clear:both"> </div>
[[Afbeelding:Sam Sevens.jpg|thumb|150px|left|Spreker Sam Sevens (SBB)|alt=Foto van Sam Sevens, alleen gezicht]]
[[Afbeelding:Sam Sevens.jpg|thumb|200px|left|Spreker Sam Sevens (SBB)|alt=Foto van Sam Sevens, alleen gezicht]]Daarna liet Sam Sevens (SBB) het semantisch landschap zien vanuit het perspectief van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). SBB is verantwoordelijk voor de totstandkoming van de kwalificatiedossiers en keuzedelen in het mbo.  
Daarna liet Sam Sevens (SBB) het semantisch landschap zien vanuit het perspectief van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). SBB is verantwoordelijk voor de totstandkoming van de kwalificatiedossiers en keuzedelen in het mbo. Dit doet SBB in samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven. Doordat kwalificatiedossiers op een gestandaardiseerde manier zijn vastgelegd zijn onderdelen van bestaande kwalificatiedossiers geschikt voor hergebruik. Hierdoor is het mbo in staat om maatwerk te leveren. Dit gebeurt ook bij volwassenen die willen bijleren of jongeren die niet in staat zijn om een mbo-diploma te halen.
 
Dit doet SBB in samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven. Doordat kwalificatiedossiers op een gestandaardiseerde manier zijn vastgelegd zijn onderdelen van bestaande kwalificatiedossiers geschikt voor hergebruik. Hierdoor is het mbo in staat om maatwerk te leveren. Dit gebeurt ook bij volwassenen die willen bijleren of jongeren die niet in staat zijn om een mbo-diploma te halen.
: → {{Bestand met info|Gegevenslandschap vanuit SBB-perspectief.pdf|Gegevenslandschap vanuit SBB-perspectief}}
: → {{Bestand met info|Gegevenslandschap vanuit SBB-perspectief.pdf|Gegevenslandschap vanuit SBB-perspectief}}
}}[[Categorie:Ketensturing]][[Categorie:Gegevensmanagement]]
}}[[Categorie:Ketensturing]][[Categorie:Gegevensmanagement]]
<div style="clear:both"> </div>
==Video's==
{{#widget:PeerTube|id=212959de-a37d-4f1d-8a6c-32d481188667|Jaap van den Berg (DUO), Linked Open Organisational Knowledge}}
{{#widget:PeerTube|id=dcab670b-7e04-4e1a-badc-267e2af7e472|Sam Sevens (SBB)}}

Huidige versie van 25 mrt 2020 om 17:32

NORA Gebruikersdag 6 juni 2019
Ronde 2 (15.00-16.00 uur)
Alle rondes
logo NORA Gebruikersdag, de teksten NORA (blauw), Gebruikersdag (paars) en Nederlandse Overheid Referentie Architectuur (lichtblauw), voor een takje met daaraan puzzelstukjes in blauw en paars
Onderdeel van de NORA Gebruikersdag 6 juni 2019,

Track 1 Het gedeelde gegevenslandschap in (onderwijs)ketens.

* opening 13.00 uur
* paneldiscussie 16.15 uur
* netwerkborrel 17.00 uur

Locatie: ministerie van OCW, Rijnstraat 50 Den Haag.
Aanmelden: via pleio (tot vr 31 mei).


Bijeenkomst op donderdag 6 juni 2019, 15:00 - 16:00, locatie: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Adres: Rijnstraat 50, 2515 XP Den Haag.
Doel: Kennis, visie en ervaringen delen over het opbouwen van een gedeeld semantisch landschap, met als casus DUO en SBB.
Doelgroep: Iedereen die gegevens uitwisselt in ketens en/of werkt aan harmonisatie van gegevenslandschappen. .



Foto van Gerald Groot-Roessink
spreker Gerald Groot Roessink

In de onderwijsketens zijn enorm veel verschillende partijen betrokken, zowel onderwijsinstellingen van klein tot groot als overheidsorganisaties die een bepaalde taak uitvoeren. Omdat ze voor die taak doorgaans gegevens nodig hebben vanuit de onderwijsinstellingen is het belang van een gedeeld gegevenslandschap voor die laatste groep glashelder. We keken in deze sessie mee met de Dienst Uitvoering Onderwijs en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven: hoe staan zij in het gegevenslandschap?

Gerald Groot Roessink en Jaap van den Berg (DUO) belichtten de rol van de Dienst Uitvoering Onderwijs binnen het semantisch landschap onderwijs en de stelselcatalogus Sectorregistraties. Zij illustreerden dit met het gegevenswoordenboek DUO register Instellingen en Opleidingen.

Gegevenslandschap vanuit DUO-perspectief (PDF, 376 kB)


Foto van Sam Sevens, alleen gezicht
Spreker Sam Sevens (SBB)

Daarna liet Sam Sevens (SBB) het semantisch landschap zien vanuit het perspectief van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). SBB is verantwoordelijk voor de totstandkoming van de kwalificatiedossiers en keuzedelen in het mbo.

Dit doet SBB in samenwerking met het onderwijs en het bedrijfsleven. Doordat kwalificatiedossiers op een gestandaardiseerde manier zijn vastgelegd zijn onderdelen van bestaande kwalificatiedossiers geschikt voor hergebruik. Hierdoor is het mbo in staat om maatwerk te leveren. Dit gebeurt ook bij volwassenen die willen bijleren of jongeren die niet in staat zijn om een mbo-diploma te halen.

Gegevenslandschap vanuit SBB-perspectief (PDF, 726 kB)

Video's[bewerken]