ISOR:Service Levelmanagement: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (Tekst vervangen - '|Publicatiedatum=19 okt 2017 |Importversie=34' door '|Publicatiedatum=19 okt 2017')
k (aangepast naar nieuwe versie)
(2 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 3: Regel 3:
|Titel=Service Levelmanagement
|Titel=Service Levelmanagement
|Elementtype=Beveiligingsprincipe
|Elementtype=Beveiligingsprincipe
|Versieaanduiding=0.95
|Versieaanduiding=1.1
|Status Actualiteit=Actueel
|Status actualiteit=Actueel
|Redactionele wijzigingsdatum=19 okt 2017
|Redactionele wijzigingsdatum=3-7-2019
|Publicatiedatum=19 okt 2017
|Publicatiedatum=3-7-2019
|Beschrijving=Service level management omvat de afspraken omtrent het definiëren, het meten, bewaken en verbeteren van de te leveren kwaliteit van de Huisvesting IV diensten door de Leverancier. De overeenkomst tussen de Leverancier en de klant over deze afspraken wordt geformaliseerd in een Service level managementproces.
|Beschrijving=Servicelevel management omvat de afspraken omtrent het definiëren, het meten, bewaken en verbeteren van de te leveren kwaliteit van de Huisvesting Informatievoorziening diensten door de leverancier. De overeenkomst tussen de leverancier en de klant over deze afspraken wordt geformaliseerd in een Servicelevel managementproces.
|Heeft bron=BIO Thema Huisvesting Informatievoorziening
|Heeft bron=BIO Thema Huisvesting Informatievoorziening
|Criterium=Het Management van Huisvesting-IV behoort diensten te leveren conform ''Service Level Agreements'' (SLA).
|Criterium=Het management van Huisvesting-IV behoort diensten te leveren conform een ''dienstenniveau overeenkomst'' (Service Level Agreement of SLA).
|Doelstelling=Bewerkstelligen dat de Huisvestingsservices conform afspraken geleverd worden (leveren wat je belooft).
|Doelstelling=Bewerkstelligen dat de Huisvesting-IV services conform afspraken geleverd worden (leveren wat je hebt beloofd).
|Risico=Onjuiste of verkeerde levering van services leidt tot klant ontevredenheid.
|Risico=Onjuiste of verkeerde levering van services leidt tot klant ontevredenheid.
|Beveiligingsaspect=Beleid
|Beveiligingsaspect=Beleid
|Invalshoek=Functie
|Invalshoek=Functie
|Grondslag=* NEN-ISO/IEC 27002
|Grondslag opmerkingen=Niet in ISO
|Grondslag opmerkingen=Niet in ISO
|Heeft ouder=ISOR:Huisvesting Beleidsdomein
|Heeft ouder=ISOR:Huisvesting Beleidsdomein
}}
}}

Versie van 5 feb 2020 14:36

Versie 2.0 van 25 januari 2021 van de BIO Thema-uitwerking Huisvesting Informatievoorzieningen is vervangen door versie 2.1 van 29 oktober 2021.
De wijzigingen betreffen met name de uniformering van objectdefinities en objectnamen in en tussen BIO Thema-uitwerkingen.
Versie 2.1 in PDF-formaat is op de website CIP-overheid/producten gepubliceerd.
Logo ISOR themaprincipes (vier hangsloten die in elkaar geklikt zitten met tekst ISOR Beveiliging Principe)

Servicelevel management omvat de afspraken omtrent het definiëren, het meten, bewaken en verbeteren van de te leveren kwaliteit van de Huisvesting Informatievoorziening diensten door de leverancier. De overeenkomst tussen de leverancier en de klant over deze afspraken wordt geformaliseerd in een Servicelevel managementproces.


Criterium

Het management van Huisvesting-IV behoort diensten te leveren conform een dienstenniveau overeenkomst (Service Level Agreement of SLA).

Doelstelling

Bewerkstelligen dat de Huisvesting-IV services conform afspraken geleverd worden (leveren wat je hebt beloofd).

Risico

Onjuiste of verkeerde levering van services leidt tot klant ontevredenheid.

Indeling binnen ISOR

Dit beveiligingsprincipe:

ℹ️(Klik om uitleg open/dicht te klappen)

De ISOR-wiki bevat normenkaders waarin beveiligings- en privacyprincipes zijn beschreven. Deze themaprincipes zijn conform de SIVA-methodiek ingedeeld in drie aspecten: Beleid, Uitvoering of Control. Daarnaast zijn ze geordend in invalshoeken: Intentie, Functie, Gedrag, Structuur.

Grondslag

De grondslag voor dit principe is CIP-netwerk

Onderliggende normen

IDConformiteitsindicatorStelling
HVI_B.06.01 Service Level Agreement

De huisvesting IV-organisatie heeft de te leveren diensten en bijbehorende dienstenniveaus beschreven.

HVI_B.06.02 Service Level Agreement

Deze dienstenniveaus zijn in lijn met het huisvesting IV- beveiligingsbeleid.

HVI_B.06.03 Service Level Agreement

De dienstenniveaus zijn onder andere gericht op de aspecten: beschikbaarheid, openstelling, vertrouwelijkheid (zonering) en herstel (disaster recovery).