Innovatief (Doel)

Uit NORA Online
Versie door AthenaWijsman (overleg | bijdragen) op 25 nov 2020 om 11:58 (Nieuwe pagina aangemaakt met '{{#element: |Elementtype=Doel_(2020) |Beschrijving=Innovaties kunnen de kwaliteit van de overheidsdienstverlening verbeteren door bijvoorbeeld nieuwe, meer flexibel...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Beschrijving

Innovaties kunnen de kwaliteit van de overheidsdienstverlening verbeteren door bijvoorbeeld nieuwe, meer flexibele vormen van interactie met burgers en bedrijven. Hiervoor is een robuuste digitale basisinfrastructuur nodig. Innovaties vinden niet vanzelf plaats binnen de overheid. We stellen ons daarom open om te leren van het bedrijfsleven, de wetenschap en het buitenland. De inrichting van de informatiehuishouding van de overheid mag geen onnodige beperkingen met zich brengen voor innovatie. De overheid wil experimenteren in het vinden van innovatieve oplossingen stimuleren en wil niet te beperkend zijn in de wijze waarop een oplossing wordt gerealiseerd.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Toekomstgericht, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP06Hergebruik vóór kopen vóór makenGa uit van overheidsbreed hergebruik van diensten, of onderdelen daarvan voordat je overgaat tot het kopen of het laten maken.
NAP07Bouw diensten modulair opMaak bij de ontwikkeling van diensten gebruik van een modulaire indeling met een maximale interne samenhang en minimale externe koppelingen.
NAP15Maak diensten schaalbaarBereid de dienst voor op veranderende werklast of reikwijdte.
NAP16Voorkom onnodige complexiteitVoorkom onnodige complexiteit door activiteiten en middelen die geen waarde toevoegen, weg te laten.