Katern Verbinden - Review-workshop/2013-09-18

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de gewone afdrukfunctie van de browser.


Bijeenkomst van Katern Verbinden op woensdag 18 september 2013. .

Op 18 september 2013 is een groep van 25 personen vanuit de hele overheid samengekomen om het concept van het NORA katern Verbinden te bespreken. Doel van de bijeenkomst was vast te stellen wat de kwaliteit van dit document is en een beeld te vormen van voor de verdere uitwerking van het katern noodzakelijke activiteiten.

De deelnemers aan de bijeenkomst zijn “geworven” uit de groep mensen die aan één of meerdere “Verbinden” workshops heeft meegedaan. Zij zijn gevraagd te reageren vanuit hun kennis en ervaring, niet vanuit organisatorische posities en belangen.

De belangrijkste constatering van de deelnemers is dat de eerste winst van het katern ligt in de slag die we met de deelnemers zelf gemaakt hebben. Deelnemers geven aan dat ze “geleerd” hebben van het proces en de inbreng van hun collega’s. Verder geven verschillende deelnemers aan dat het document hen direct geholpen heeft met hun eigen werk en dat (een deel van) het gedachtengoed zijn weg al begint te vinden naar de uitvoering.

In hoofdlijnen werden de volgende zaken geconstateerd:

  • Algemene indruk: Het document wordt breed geapprecieerd als een nuttig, herkenbaar, compact en leesbaar stuk dat goed opgebouwd is. Het gebruik van “de burger en bedrijf” als uitgangspunt is belangrijk en nuttig. De tekst is te verbeteren door deze spontaner, scherper, of zelfs dwingender te formuleren. Door begrippen (soms specifiek voor een bestuurslaag) beter toe te lichten verdwijnen vaagheden en dubbelzinnigheden die nu nog voorkomen. De deelnemers is gevraagd deze maand concrete suggesties te doen.;
  • Hoewel vanuit burger en bedrijf wordt geredeneerd, ligt de focus erg sterk op de situatie waar de overheid als dienstverlener optreedt. Burger en bedrijf staan ook steeds in heel verschillende relaties tot de overheid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de extremen: “het uitbrengen van een stem” en “het uitzitten van een straf” (en ook specifiek “handhaving en toezicht”). Het is onvoldoende duidelijk of de afspraken over de volle breedte van het spectrum ook gaan werken;
  • Gevraagd wordt om nog nadrukkelijker aan te geven van de relatie met de voorgaande NORA en het Europese Interoperabiliteits Framework (EIF);
  • De weg vooruit:
    • De als onderdeel van de visie opgesomde randvoorwaarden voor een goed functioneren van de architectuur worden onderkend. Er wordt opgemerkt dat de randvoorwaarden niet als een “conditio sine qua non” gezien moeten worden. Een aantal daagt uit de scope van de architectuur (en daarmee die van de onderlinge samenwerking) wat ruimer te maken, andere vragen om de juiste bestuurlijke aandacht. De Architectuur Board kan hier een belangrijke rol in vervullen. Ook als aan sommige randvoorwaarden niet in ideale zin voldaan wordt kunnen we met deze principes aan de slag;
    • Voor effectieve inzet van het gedachtengoed in het document is het van belang in presentatiewijze en taal aan te sluiten bij de diversiteit van de doelgroepen. Uitgaande van hetzelfde basisdocument kan gedacht worden aan specifiek gerichte versies voor bestuurders, architecten in een specifieke situatie of anderszins, met als doel om het mogelijk te maken elkaar te blijven inspireren op het onderwerp verbinden;
    • Er wordt geconstateerd dat de ontwikkeling van de NORA schoksgewijs plaats vindt. De afspraken in het document zijn dwingend op het niveau waar nodig, en laten ruimte voor domein specifieke uitwerkingen waar dit nodig is. Voortdurende toetsing tegen relevante ontwikkelingen is noodzakelijk om in die domeinen effectief sturend te blijven.

Na bespreking van dit document in de Gebruikersraad en verwerking van de reacties, aanvullingen en opmerkingen (zowel die vanuit de review deelnemers als die van de leden van de Gebruikersraad) zal het schrijfteam dit document naar een volgende versie brengen. Het schrijfteam zal met die versie in interactie met de verschillende domeinen, doelgroepen en netwerken binnen de overheid de aanpak verder doorspreken en laten “landen”.

De suggestie daarbij is om gebruik te maken van de pool van specialisten die deelgenomen hebben aan de workshops respectievelijk aan deze "review"-bijeenkomst.

Deelnemers[bewerken]

Naam Organisatie Groep Rol
Bert Beentjes Kadaster 1
Mary Beijleveld Sociale Verzekeringsbank 1 Moderator
Eric Nijenhuis Manifestgroep 1 Resource
Ellen Roeper DUO 1
Mark van den Broek in.spiratie 1
Willem Eise Jongsma CJIB 1
Marinus de Graaf Economische Zaken 1
Menno Gmelig Meijling Sociale Verzekeringsbank 2
Tom Peelen Logius 2
Adrie Spruit KING 2 Resource
Jaap van den Berg DUO 2
Marco Eikenaar Belastingdienst 2
Charles Hofman ICTU 2
Eelke Nicolai Provincie Brabant 2
Eric Brouwer NORA ICTU 2 Moderator
Willem Kossen BKWI 2
André Batenburg Interprovinciaal Overleg 3 Resource
Saco Bekius Belastingdienst 3 Moderator
Gerard Kreuk Sociale Verzekeringsbank 3
Anton van Weel ICTU 3
Cees van Westrenen KING 3
Toon de Rouw Waterschap De Dommel 3
Marian Overgaauw EZ Dienst Regelingen 3
Maarten Botterman NORA verbinden facilitator
Cor Franke NORA projectleider