Kwaliteitsdoelen: verschil tussen versies
k (typo: Lwa;iteitsdoelen -> Kwaliteitsdoelen) |
(met sjabloon) |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{Review kernwaarden ongestructureerd | |||
|Categorie=Overzichten | |||
|ID=0.05 | |||
}} | |||
In de [[Publieke review Kernwaarden van Dienstverlening en bijbehorende Doelen en Architectuurprincipes]] van oktober 2021 zijn Kwaliteitsdoelen gedefinieerd als: ''' {{#show:Doel (2020)|?Elementtypedefinitie}}.''' | In de [[Publieke review Kernwaarden van Dienstverlening en bijbehorende Doelen en Architectuurprincipes]] van oktober 2021 zijn Kwaliteitsdoelen gedefinieerd als: ''' {{#show:Doel (2020)|?Elementtypedefinitie}}.''' | ||
Versie van 10 nov 2021 17:35
- Status
- De Gebruikersraad heeft ingestemd met RFC 2022 op 13-9-2022. De wijzigingen zijn ingegaan per 1 januari 2023.
- Was onderdeel van publieke review
- Terug naar Reviewpagina
- Terug naar Scope Review
- Type pagina
- Overzichten
- Meer Overzichten bekijken:
- Alle Overzichten in review
In de Publieke review Kernwaarden van Dienstverlening en bijbehorende Kwaliteitsdoelen en Architectuurprincipes van oktober 2021 zijn Kwaliteitsdoelen gedefinieerd als: Gewenste kenmerken van overheidsdienstverlening vanuit het perspectief van de wensen van de samenleving, de burgers en bedrijven..
Kwaliteitsdoelen beschrijven aan welke kwaliteitskenmerken overheidsdienstverlening moet voldoen, gemotiveerd vanuit de NORA kernwaarden. Ze doen geen uitspraken over de wijze waarop deze doelen moeten worden gerealiseerd (het hoe). Dat wordt uitgewerkt in de Architectuurprincipes en de onderliggende implicaties. NORA Kwaliteitsdoelen helpen bij het schrijven van (strategische) plannen en wet- en regelgeving.
Het zal in de praktijk voor een overheidsorganisatie niet altijd mogelijk zijn om volledig en aan ál de Kwaliteitsdoelen te voldoen. Waar het om gaat, is dat een overheidsorganisatie die doelen onderschrijft, daartoe samenwerkt met andere (overheids)organisaties en actief stuurt op het behalen van deze doelen. De Kwaliteitsdoelen zijn daarmee richtinggevend en bieden ruimte voor interpretatie.
De Kwaliteitsdoelen komen voort uit de vijf Kernwaarden van Dienstverlening en zijn de logische gevolgtrekking van die kernwaarden: Als de Dienstverlening Toekomstgericht moet zijn, wat betekent dat dan? De Kwaliteitsdoelen zijn in de plaats gekomen van de NORA Basisprincipes.
Alle NORA Doelen per voorgestelde Kernwaarde van Dienstverlening[bewerken]
Vertrouwen[bewerken]
Veilig[bewerken]
Toekomstgericht[bewerken]
Doeltreffend[bewerken]
Doelmatig[bewerken]
Alle NORA Doelen in Concept[bewerken]
De volgende doelen maken onderdeel uit van de publieke review: