Kwaliteitsdoelen: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(in review)
(13 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
In de [[Publieke review Kernwaarden van Dienstverlening en bijbehorende Doelen en Architectuurprincipes]] van oktober 2021 zijn Doelen gedefinieerd als: ''' {{#show:Doel (2020)|?Elementtypedefinitie}}.'''
{{Review kernwaarden ongestructureerd
|Categorie=Overzichten
|ID=0.05
}}
==Wat zijn Kwaliteitsdoelen?==
In de [[Publieke review Kernwaarden van Dienstverlening en bijbehorende Doelen en Architectuurprincipes]] van november 2021 zijn Kwaliteitsdoelen gedefinieerd als: {{#show:Doel (2020)|?Elementtypedefinitie}}.
 
Kwaliteitsdoelen beschrijven aan welke kwaliteitskenmerken overheidsdienstverlening moet voldoen, gemotiveerd vanuit de [[Kernwaarden van Dienstverlening]]. Ze doen geen uitspraken over de wijze waarop deze doelen moeten worden gerealiseerd (het hoe). Dat wordt uitgewerkt in de Architectuurprincipes en de onderliggende implicaties.
 
De Kwaliteitsdoelen  komen voort uit de vijf [[Kernwaarden van Dienstverlening]] en zijn de logische gevolgtrekking van die kernwaarden: Als de Dienstverlening Toekomstgericht moet zijn, wat betekent dat dan?


NORA Doelen (ook Kwaliteitsdoelen) beschrijven aan welke kwaliteitskenmerken overheidsdienstverlening moet voldoen, gemotiveerd vanuit de NORA kernwaarden. Ze doen geen uitspraken over de wijze waarop deze doelen moeten worden gerealiseerd (het hoe). Dat wordt uitgewerkt in de Architectuurprincipes en de onderliggende implicaties. NORA Kwaliteitsdoelen helpen bij het schrijven van (strategische) plannen en wet- en regelgeving.
De Kwaliteitsdoelen zijn in de plaats gekomen van de NORA [[Basisprincipes]]. Omdat ze niet meer de vorm van principes hebben, zie je daarom ook de indeling: stelling, rationale, implicatie niet meer terug. Dit is voorbehouden aan de [[Architectuurprincipes]].
===Meer lezen over de definitie, oorsprong en onderbouwing van Kwaliteitsdoelen===
* [[Kwaliteitsdoel (Begrip)]]
* [[Mapping van oude Basisprincipes naar Kwaliteitsdoelen]]
* [[Ontstaansgeschiedenis Kernwaarden van Dienstverlening (inclusief Kwaliteitsdoelen en Architectuurprincipes)|Ontstaansgeschiedenis]]
* [[Grafisch overzicht relaties Kernwaarden en Kwaliteitsdoelen met Beleidskaders]]
* [[CSV Download Review Kernwaarden Kwaliteitsdoelen Architectuurprincipes Implicaties|CSV Downloads]]


Het zal in de praktijk voor een overheidsorganisatie niet altijd mogelijk zijn om volledig en aan ál de Kwaliteitsdoelen te voldoen. Waar het om gaat, is dat een overheidsorganisatie die doelen onderschrijft, daartoe samenwerkt met andere (overheids)organisaties en actief stuurt op het behalen van deze doelen. De Kwaliteitsdoelen zijn daarmee richtinggevend en bieden ruimte voor interpretatie.  
==20 Kwaliteitsdoelen, geordend naar Kernwaarde van Dienstverlening==
Klik op de link naar een kwaliteitsdoel voor meer informatie.
 
Deze tabellen zijn ook te downloaden in csv-format, per kernwaarde ({{#ask: [[Categorie:Kwaliteitsdoelen]][[Status actualiteit::Concept]][[-Motiveert::Vertrouwen]]
|?ID
|?=Naam doel
|?Beschrijving
|?-Realiseert=Onderliggende Architectuurprincipes
| format=csv
| headers=show
| mainlabel=-
| link=all
| searchlabel=vertrouwen
| sep=,
| sort=ID
}} / {{#ask: [[Categorie:Kwaliteitsdoelen]][[Status actualiteit::Concept]][[-Motiveert::Veilig]]
|?ID
|?=Naam doel
|?Beschrijving
|?-Realiseert=Onderliggende Architectuurprincipes
| format=csv
| headers=show
| mainlabel=-
| link=all
| searchlabel=veilig
| sep=,
| sort=ID
}} / {{#ask: [[Categorie:Kwaliteitsdoelen]][[Status actualiteit::Concept]][[-Motiveert::Toekomstgericht]]
|?ID
|?=Naam doel
|?Beschrijving
|?-Realiseert=Onderliggende Architectuurprincipes
| format=csv
| headers=show
| mainlabel=-
| link=all
| searchlabel=toekomstgericht
| sep=,
| sort=ID
}} / {{#ask: [[Categorie:Kwaliteitsdoelen]][[Status actualiteit::Concept]][[-Motiveert::Doeltreffend]]
|?ID
|?=Naam doel
|?Beschrijving
|?-Realiseert=Onderliggende Architectuurprincipes
| format=csv
| headers=show
| mainlabel=-
| link=all
| searchlabel=doeltreffend
| sep=,
| sort=ID
}} / {{#ask: [[Categorie:Kwaliteitsdoelen]][[Status actualiteit::Concept]][[-Motiveert::Doelmatig]]
|?ID
|?=Naam doel
|?Beschrijving
|?-Realiseert=Onderliggende Architectuurprincipes
| format=csv
| headers=show
| mainlabel=-
| link=all
| searchlabel=doelmatig
| sep=,
| sort=ID
}}) of voor {{#ask: [[Categorie:Kwaliteitsdoelen]][[Status actualiteit::Concept]]
|?ID
|?=Naam doel
|?Beschrijving
|?-Realiseert=Onderliggende Architectuurprincipes
| format=csv
| headers=show
| mainlabel=-
| link=all
| searchlabel=alle kernwaarden bij elkaar
| sep=,
| sort=ID
}}. Op [[CSV Download Review Kernwaarden Kwaliteitsdoelen Architectuurprincipes Implicaties]] zijn bovendien verkorte versies beschikbaar en versies met alle teksten & relaties zoals die ook op de individuele pagina's van de kwaliteitsdoelen te vinden zijn.


De NORA Doelen komen voort uit de vijf [[Kernwaarden van Dienstverlening]] en zijn de logische gevolgtrekking van die kernwaarden: Als de Dienstverlening Toekomstgericht moet zijn, wat betekent dat dan? De Kwaliteitsdoelen zijn in de plaats gekomen van de NORA Basisprincipes.
==Alle NORA Doelen per voorgestelde Kernwaarde van Dienstverlening==
===[[Vertrouwen]]===
===[[Vertrouwen]]===
{{#ask: [[Categorie:Doelen (2020)]][[Status actualiteit::Concept]][[-Motiveert::Vertrouwen]]
 
{{#ask: [[Categorie:Kwaliteitsdoelen]][[Status actualiteit::Concept]][[-Motiveert::Vertrouwen]]
  |?ID
  |?ID
  |?=Naam doel
  |?=Naam doel
Regel 20: Regel 109:
  |mainlabel=-
  |mainlabel=-
}}
}}
===[[Veilig]]===
===[[Veilig]]===
{{#ask: [[Categorie:Doelen (2020)]][[Status actualiteit::Concept]][[-Motiveert::Veilig]]
{{#ask: [[Categorie:Kwaliteitsdoelen]][[Status actualiteit::Concept]][[-Motiveert::Veilig]]
  |?ID
  |?ID
  |?=Naam doel
  |?=Naam doel
Regel 34: Regel 124:
}}
}}
===[[Toekomstgericht]]===
===[[Toekomstgericht]]===
{{#ask: [[Categorie:Doelen (2020)]][[Status actualiteit::Concept]][[-Motiveert::Toekomstgericht]]
{{#ask: [[Categorie:Kwaliteitsdoelen]][[Status actualiteit::Concept]][[-Motiveert::Toekomstgericht]]
  |?ID
  |?ID
  |?=Naam doel
  |?=Naam doel
Regel 47: Regel 137:
}}
}}
===[[Doeltreffend]]===
===[[Doeltreffend]]===
{{#ask: [[Categorie:Doelen (2020)]][[Status actualiteit::Concept]][[-Motiveert::Doeltreffend]]
{{#ask: [[Categorie:Kwaliteitsdoelen]][[Status actualiteit::Concept]][[-Motiveert::Doeltreffend]]
  |?ID
  |?ID
  |?=Naam doel
  |?=Naam doel
Regel 60: Regel 150:
}}
}}
===[[Doelmatig]]===
===[[Doelmatig]]===
{{#ask: [[Categorie:Doelen (2020)]][[Status actualiteit::Concept]][[-Motiveert::Doelmatig]]
{{#ask: [[Categorie:Kwaliteitsdoelen]][[Status actualiteit::Concept]][[-Motiveert::Doelmatig]]
  |?ID
  |?ID
  |?=Naam doel
  |?=Naam doel
Regel 73: Regel 163:
}}
}}


==Alle NORA Doelen in Concept==
==Waar kun je Kwaliteitsdoelen voor gebruiken?==
De volgende doelen maken onderdeel uit van de publieke review:
De architect gebruikt de Kwaliteitsdoelen als gedeelde taal in het gesprek met beleidsmakers en uitvoerders, als concretere uitwerking van de Kernwaarden van Dienstverlening.
:({{#ask: [[Categorie:Doelen (2020)]][[Status actualiteit::Concept]]
 
|?ID
Strategisch adviseurs, beleidsmakers en wetgevers gebruiken ze bij het schrijven van strategische plannen en wet- en regelgeving.
|?=Naam doel
 
|?Beschrijving
Overheidsorganisaties gebruiken de Kwaliteitsdoelen als ambitie om naar te streven. Het zal in de praktijk (nog) niet altijd mogelijk zijn om volledig aan alle kwaliteitsdoelen te voldoen. Maar als de organisatie de doelen onderschrijft, er actief op stuurt en daartoe samenwerkt met andere (overheids-)organisaties kunnen er snel grote stappen genomen worden.
|?-Motiveert=Bovenliggende Kernwaarde
 
|?-Realiseert=Onderliggende Architectuurprincipes
==Waarom zou ik Kwaliteitsdoelen willen gebruiken?==
|format=csv
Te vaak nog wordt een architect pas ingeschakeld als de daadwerkelijke ontwerpfase van de dienst al voorbij is en er alleen nog een technische oplossing moet worden uitgewerkt. Dat beperkt de meerwaarde die architectuur kan hebben bij het vertalen van beleidskeuzes in concrete diensten. De directe link tussen Kwaliteitsdoelen en Kernwaarden maakt het makkelijker om te focussen op de meerwaarde van diensten voor burgers en bedrijven, in plaats van op technische oplossingen.
|limit=200
 
|headers=show
Kwaliteitsdoelen zijn zo geformuleerd dat een architect ze kan gebruiken in het gesprek met beleidsmakers en uitvoerders in alle domeinen van de publieke sector. Ze vervullen zo een vergelijkbare functie als de oude NORA [[Basisprincipes]].
|mainlabel=-
 
|link=all
De directe grondslag van Kwaliteitsdoelen in beleidskaders maakt ze een geschikte basis en verantwoording voor plannen. Beleidsmakers zien in de Kwaliteitsdoelen de directe impact van hun werk op de kwaliteit van dienstverlening en gebruiken ze als richtingaanwijzers bij het maken van nieuwe regelgeving.
|searchlabel=Download alle doelen met beschrijving als csv
 
|sep=,
Door de Kwaliteitsdoelen op te nemen in hun enterprise architectuur kunnen overheidsorganisaties hun ambitie om de kwaliteit van dienstverlening aan de burgers te verbeteren concreet maken. Niet alleen als signaal dat de huidige roep om een cultuurverandering is gehoord, maar juist als basis om het gesprek over kwaliteit en meerwaarde voor de burgers ook de komende jaren centraal te zetten bij wijzigingen aan de bestaande diensten. Als je dan ook nog de [[Architectuurprincipes]] meeneemt in de enterprise architectuur en aanvult met concrete implicaties voor je eigen praktijk wordt dit nog kansrijker en zichtbaarder.
}})
 
{{#ask: [[Categorie:Doelen (2020)]][[Status actualiteit::Concept]]
==Ben ik verplicht de Kwaliteitsdoelen te gebruiken?==
|?ID
Zolang de publieke review loopt hebben we het nog over concepten, die niet bindend zijn. De NORA [[Basisprincipes]] en [[Afgeleide principes]] zijn dat wel: iedereen die een overheidsdienst (her-)ontwerpt moet deze toepassen.
|?=Naam doel
 
|?Beschrijving
Na afloop van de review zal een formeel wijzigingsverzoek worden ingediend bij de [[NORA Gebruikersraad]], waar nodig aangepast op basis van de feedback uit de review. Pas wanneer dit verzoek is goedgekeurd worden de Basisprincipes en Afgeleide principes definitief vervangen en zijn de nieuwe Doelen en Architectuurprincipes verplicht bij het (her-)ontwerp van overheidsdiensten. De Kernwaarden zelf zijn al eerder vastgesteld door de Gebruikersraad en kun je dus nu al gebruiken in gesprekken.
|?-Motiveert=Bovenliggende Kernwaarde
 
|?-Realiseert=Onderliggende Architectuurprincipes
<noinclude>[[Categorie:Over Kwaliteitsdoelen]][[Categorie:Overzichten]]
|format=sortable wikitable
[[Categorie:Review Kernwaarden van Dienstverlening]]</noinclude>
|link=all
|headers=show
|limit=40
|sort=ID
|mainlabel=-
}}
[[Categorie:Over Doelen]][[Categorie:Overzichten]]
[[Categorie:Review Kernwaarden van Dienstverlening]]

Versie van 24 jun 2022 10:52

Afbeelding Publieke review Kernwaarden van Dienstverlening en bijbehorende Kwaliteitsdoelen en Architectuurprincipes

Status
De Gebruikersraad heeft ingestemd met RFC 2022 op 13-9-2022. De wijzigingen zijn ingegaan per 1 januari 2023.
Was onderdeel van publieke review
Terug naar Reviewpagina
Terug naar Scope Review
Type pagina
Overzichten
Meer Overzichten bekijken:
Alle Overzichten in review

Wat zijn Kwaliteitsdoelen?[bewerken]

In de Publieke review Kernwaarden van Dienstverlening en bijbehorende Kwaliteitsdoelen en Architectuurprincipes van november 2021 zijn Kwaliteitsdoelen gedefinieerd als: Gewenste kenmerken van overheidsdienstverlening vanuit het perspectief van de wensen van de samenleving, de burgers en bedrijven..

Kwaliteitsdoelen beschrijven aan welke kwaliteitskenmerken overheidsdienstverlening moet voldoen, gemotiveerd vanuit de Kernwaarden van Dienstverlening. Ze doen geen uitspraken over de wijze waarop deze doelen moeten worden gerealiseerd (het hoe). Dat wordt uitgewerkt in de Architectuurprincipes en de onderliggende implicaties.

De Kwaliteitsdoelen komen voort uit de vijf Kernwaarden van Dienstverlening en zijn de logische gevolgtrekking van die kernwaarden: Als de Dienstverlening Toekomstgericht moet zijn, wat betekent dat dan?

De Kwaliteitsdoelen zijn in de plaats gekomen van de NORA Basisprincipes. Omdat ze niet meer de vorm van principes hebben, zie je daarom ook de indeling: stelling, rationale, implicatie niet meer terug. Dit is voorbehouden aan de Architectuurprincipes.

Meer lezen over de definitie, oorsprong en onderbouwing van Kwaliteitsdoelen[bewerken]

20 Kwaliteitsdoelen, geordend naar Kernwaarde van Dienstverlening[bewerken]

Klik op de link naar een kwaliteitsdoel voor meer informatie.

Deze tabellen zijn ook te downloaden in csv-format, per kernwaarde (vertrouwen / veilig / toekomstgericht / doeltreffend / doelmatig) of voor alle kernwaarden bij elkaar. Op CSV Download Review Kernwaarden Kwaliteitsdoelen Architectuurprincipes Implicaties zijn bovendien verkorte versies beschikbaar en versies met alle teksten & relaties zoals die ook op de individuele pagina's van de kwaliteitsdoelen te vinden zijn.

Vertrouwen[bewerken]

Veilig[bewerken]

Toekomstgericht[bewerken]

Doeltreffend[bewerken]

Doelmatig[bewerken]

Waar kun je Kwaliteitsdoelen voor gebruiken?[bewerken]

De architect gebruikt de Kwaliteitsdoelen als gedeelde taal in het gesprek met beleidsmakers en uitvoerders, als concretere uitwerking van de Kernwaarden van Dienstverlening.

Strategisch adviseurs, beleidsmakers en wetgevers gebruiken ze bij het schrijven van strategische plannen en wet- en regelgeving.

Overheidsorganisaties gebruiken de Kwaliteitsdoelen als ambitie om naar te streven. Het zal in de praktijk (nog) niet altijd mogelijk zijn om volledig aan alle kwaliteitsdoelen te voldoen. Maar als de organisatie de doelen onderschrijft, er actief op stuurt en daartoe samenwerkt met andere (overheids-)organisaties kunnen er snel grote stappen genomen worden.

Waarom zou ik Kwaliteitsdoelen willen gebruiken?[bewerken]

Te vaak nog wordt een architect pas ingeschakeld als de daadwerkelijke ontwerpfase van de dienst al voorbij is en er alleen nog een technische oplossing moet worden uitgewerkt. Dat beperkt de meerwaarde die architectuur kan hebben bij het vertalen van beleidskeuzes in concrete diensten. De directe link tussen Kwaliteitsdoelen en Kernwaarden maakt het makkelijker om te focussen op de meerwaarde van diensten voor burgers en bedrijven, in plaats van op technische oplossingen.

Kwaliteitsdoelen zijn zo geformuleerd dat een architect ze kan gebruiken in het gesprek met beleidsmakers en uitvoerders in alle domeinen van de publieke sector. Ze vervullen zo een vergelijkbare functie als de oude NORA Basisprincipes.

De directe grondslag van Kwaliteitsdoelen in beleidskaders maakt ze een geschikte basis en verantwoording voor plannen. Beleidsmakers zien in de Kwaliteitsdoelen de directe impact van hun werk op de kwaliteit van dienstverlening en gebruiken ze als richtingaanwijzers bij het maken van nieuwe regelgeving.

Door de Kwaliteitsdoelen op te nemen in hun enterprise architectuur kunnen overheidsorganisaties hun ambitie om de kwaliteit van dienstverlening aan de burgers te verbeteren concreet maken. Niet alleen als signaal dat de huidige roep om een cultuurverandering is gehoord, maar juist als basis om het gesprek over kwaliteit en meerwaarde voor de burgers ook de komende jaren centraal te zetten bij wijzigingen aan de bestaande diensten. Als je dan ook nog de Architectuurprincipes meeneemt in de enterprise architectuur en aanvult met concrete implicaties voor je eigen praktijk wordt dit nog kansrijker en zichtbaarder.

Ben ik verplicht de Kwaliteitsdoelen te gebruiken?[bewerken]

Zolang de publieke review loopt hebben we het nog over concepten, die niet bindend zijn. De NORA Basisprincipes en Afgeleide principes zijn dat wel: iedereen die een overheidsdienst (her-)ontwerpt moet deze toepassen.

Na afloop van de review zal een formeel wijzigingsverzoek worden ingediend bij de NORA Gebruikersraad, waar nodig aangepast op basis van de feedback uit de review. Pas wanneer dit verzoek is goedgekeurd worden de Basisprincipes en Afgeleide principes definitief vervangen en zijn de nieuwe Doelen en Architectuurprincipes verplicht bij het (her-)ontwerp van overheidsdiensten. De Kernwaarden zelf zijn al eerder vastgesteld door de Gebruikersraad en kun je dus nu al gebruiken in gesprekken.