Mobiele apps: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (link poster 3.0)
(laningspagina categorie)
 
(26 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<noinclude>[[Categorie:Landingspagina's thema]]</noinclude><div class="themapagina">
[[Categorie:Landingspagina's thema]]__NOTOC__{{Agenda categorie|Mobiele apps}}{{Nieuwsblok categorie|Mobiele apps}}
{{Agenda categorie|Mobility}}
{{Mobiele apps
[[Image:Omo.jpg|thumb|200px|right|Logo van Overheid Mobility Overleg|alt=Afbeelding van een fiets, gevormd uit de blauwe letters O, M en O]]
|Contactpersoon= Jeroen Dijkgraaf
|e-Mailadres= j.dijkgraaf@belastingdienst.nl
}}
==Mobiele app ontwikkeling en beheer==
Mobiele app ontwikkeling en beheer is van belang, ook voor de publieke sector. Onze medewerkers willen gebruik kunnen maken van de voordelen, van de beleidsmedewerker die vanaf een congres een belangrijke meeting bijwoont tot de inspecteur in het veld die ter plekke zijn metingen en meldingen wil doen. De burger hoopt dat digitale dienstverlening ook betekent dat hij op zijn mobiel zijn belastingen kan doen, de bloeddrukmeter zijn metingen doorgeeft aan het ziekenhuis en een tweet over een kapotte stoeptegel rechtstreeks wordt opgepakt door de gemeente die erover gaat. Het ontwikkelen en beheren van mobiele apps is zo dynamisch, dat het een hoop uitzoeken en uitproberen kost om de 'achterkant' goed in te regelen. Het stelt nieuwe uitdagingen die nog niet (volledig) kunnen worden opgevangen door te werken vanuit de bestaande architectuurprincipes.


==Wat is Mobility?==
Wat is een mobiele app?
ICT lijkt losgeslagen van de banden die haar tegenhielden: grote apparaten, randapparatuur, netwerkkabels, stroomkabels - wie gebruikt ze nog als je een emailtje verstuurt? Wifi, mobile devices, wearables, the Internet of Things: de trend gaat naar apparaten die we overal mee naar toe nemen, of die ons overal weten te vinden. Apps updaten zichzelf, maken gebruik van sensoren, kiezen de snelste verbinding en verleiden de gebruiker met een scala aan design en gebruiksvriendelijkheid. Altijd bereikbaar, altijd en overal een filmpje kunnen kijken, je mail checken en zelfs kunnen werken.  
'App' is de afkorting van het woord 'applicatie', oftewel: toepassing. Het woord werd gangbaar toen de smartphones en tablets in zwang kwamen. Programma's op die mobiele apparaten worden apps genoemd. De tablet en smartphone worden standaard geleverd met een aantal apps. Andere apps moeten gebruikers zelf op het apparaat zetten. Ze zijn te vinden in de winkel voor apps: de App Store (op Apple-apparaten zoals iPhones en iPads) en de Google Play Store (op Android-apparaten).


Een radicale omslag van onze manier van denken en werken. Als gebruikers, waarbij het gemak ons massaal over de streep heeft gehaald. En als ontwikkelaars, beheerders en beveiligers van al die losse apparaten en apps, waarbij we ook de risico's en nadelen van al die mobiliteit ervaren.
==Waarom Mobiele app ontwikkeling en beheer?==
Om goed in te kunnen spelen op de innovaties in mobiele technologie en het snel veranderende gebruikersgedrag, hebben wij als individuele overheden een mobiele strategie nodig met bijbehorende routekaart en aanpak.  


==Waarom is Mobility van belang?==
Veel interactie met Burgers en medewerkers onderling is tegenwoordig mobiel. En voor de gemiddelde Burger en medewerker beweegt het mobiele landschap snel. Elk jaar worden nieuwe toestellen en mobiele platforms gelanceerd, elke maand nieuwe apps. Dat maakt het soms lastig om de ontwikkelingen te blijven volgen en de betekenis voor de ons verschillende Overheden op waarde te schatten.
Mobility is een gamechanger, ook voor de publieke sector. Onze medewerkers willen gebruik kunnen maken van de voordelen, van de beleidsmedewerker die vanaf een congres een belangrijke meeting bijwoont tot de inspecteur in het veld die ter plekke zijn metingen en meldingen wil doen. De burger hoopt dat digitale dienstverlening ook betekent dat hij op zijn mobiel zijn belastingen kan doen, de bloeddrukmeter zijn metingen doorgeeft aan het ziekenhuis en een tweet over een kapotte stoeptegel rechtstreeks wordt opgepakt door de gemeente die er over gaat.
Tegelijk is Mobility nog nieuw en zo dynamisch, dat het een hoop uitzoeken en uitproberen kost om de 'achterkant' goed in te regelen. Het stelt nieuwe uitdagingen die nog niet (volledig) kunnen worden opgevangen door te werken vanuit de bestaande architectuurprincipes.  
 
Hiervoor is in 2015 het [[Overheid Mobility Overleg]] (OMO) gestart met als doel om kennis uit te wisselen in de publieke sector, om best practices over te kunnen nemen en te leren van elkaars fouten. Dit heeft eind 2016 geresulteerd in de {{Bestand met info|OMO conclusies impact mobility en de NORA def2.pdf|OMO slotnotitie}}. In dit document staan een aantal belangrijke actiepunten geformuleerd die binnen de NORA hun invulling krijgen.
 
==Uitnodiging OMO 2==
De overheid gaat gestaag verder met het inzetten van mobility voor de dienstverlening naar burger en bedrijf en ook in haar eigen processen. Ontwikkelingen als Internet of Things, Smart ICT, augmented reality en chatbots leiden weer tot nieuwe vragen. De behoefte aan overheidsbrede kennisdeling en ervaringsuitwisseling op dit gebied is dan ook de reden om {{Bestand met info|OMO2_gaat_van_start_def_062017.pdf|OMO2}} in gang te zetten. Ook nu weer sessies "voor en door overheidsmensen”, gericht op het praktisch uitwisselen van ervaringen. Zo kunnen we de knelpunten die op dit moment binnen de overheid spelen direct adresseren.
 
Iedereen die werkzaam is bij de overheid, betrokken is bij ontwerp en inrichting van digitale overheidsdiensten en in de praktijk oploopt tegen digitale mobiliteitsvraagstukken is van harte welkom om aan te sluiten bij OMO2. Meld je aan via [mailto:omo@ictu.nl omo@ictu.nl] met vermelding van naam, functie en organisatie.  


</div>
</div>
<br clear="all" />


<div id="Functies" style="overflow:hidden;">
<div id="Functies" style="overflow:hidden;">
Regel 30: Regel 25:
Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?
Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?


: → {{Bestand met info|Handreiking Mobiele App 3.0.pdf|Handreiking Mobiele App 3.0}}
: → {{Bestand met info|Handreiking Mobiele App 4.0.pdf|Handreiking Mobiele App 4.0}}
: → {{Bestand met info|Poster bij Handreiking Mobiele App 3.0.pdf|Poster bij Handreiking Mobiele App 3.0}}
: → {{Bestand met info|Handreiking Mobility 2017-2018 v1.0_tcm41-248038.pdf|Handreiking Mobility 2017-2018 (Implementatie Enterprise Mobility)}}
: → {{Bestand met info|ict-beveiligingsrichtlijnen-voor-mobiele-apps.pdf|ICT-beveiligingseisen voor mobiele apps (richtlijnen) / NCSC}}
: → {{Bestand met info|20160225_Grip_op_SSD_Mobile_apps_Beveiligingseisen_v1.00.pdf|Beveiligingseisen voor mobile apps (Basisnormenkader beveiliging mobiele apps) / CIP}}
: → [[Toegankelijk | BP 03 Toegankelijk]]
: → [[Transparant | BP 06 Transparant]]
: → [[Vertrouwelijk| BP 08 Vertrouwelijk]]
: → [[Ruimtelijke informatie via locatie |AP 18 Ruimtelijke informatie via locatie]]
: → [[Persoonlijke benadering |AP 20 Persoonlijke benadering]]
 


|-
|-
Regel 50: Regel 35:
|-
|-
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
* {{Bestand met info|iBestuur 27 artikel Samenwerking zorgt voor betere apps.pdf|Artikel iBestuur over Handreiking Mobiele App 2.0}}
* [[Themasessie Handreiking Mobiele App 2.0|Sessie Handreiking Mobiele App 2.0]] bij NORA Gebruikersdag 29 mei 2018
* [[Themasessie Digitale Mobiliteit]] bij NORA Gebruikersraad 14 nov 2017


Er zijn diverse overheidsorganisaties die al actief werken aan de vraagstukken rond Mobility. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.
Er is een groep overheidsorganisaties die ervaring hebben met het ontwikkelen en beheren van Mobiele apps. Je kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies. Deelnemende organisaties:
: → Belastingdienst (ca 30 apps interne medewerkers / mobile competence center)
: → Belastingdienst
: → Defensie
: → DICTU
: → Justitie & Veiligheid
: → Politie
: → SSC-ICT
|-
|-
|[[Image:gereedschap.png|250px]]
|[[Image:gereedschap.png|250px]]
Regel 64: Regel 51:
|-
|-
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px"  |
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px"  |
Links Mobility:
Nuttige links en netwerken:
: → http://ibestuurmobility.nl
 
Documentatie:
 
{{Bestand met info|OMO conclusies impact mobility en de NORA def2.pdf|OMO - Slotnotitie}}
 
{{Bestand met info|OMO2_gaat_van_start_def_062017.pdf|OMO2 - Het vervolg}}


Dit thema wordt beheerd door experts uit de overheid:
Dit thema wordt beheerd door experts uit de overheid:
[[Expertgroep Handreiking Mobiele app ontwikkeling & beheer]]


Contactpersoon is Ludwina van der Wijst (ICTU),
Contactpersoon: Jeroen Dijkgraaf,
: → [mailto:ludwina.vanderwijst@ictu.nl ludwina.vanderwijst@ictu.nl]
: → {{Maillink|to=j.dijkgraaf@belastingdienst.nl|cc=nora@ictu.nl|subject=Mobiele apps pagina NORA}}
<div style="float:left; margin-right:2px; max-width:380px" class="hoofdpagina">
|-
|-
|[[Image:contact.png|250px]]
|[[Image:contact.png|250px]]
|}
|}
<div style="float:left; margin-right:2px; max-width:380px" class="hoofdpagina">
</div>
</div>
<references />
[[Categorie:Thema's]][[Categorie:Mobility]]

Huidige versie van 8 feb 2023 om 16:07


Mobiele app ontwikkeling en beheer[bewerken]

Mobiele app ontwikkeling en beheer is van belang, ook voor de publieke sector. Onze medewerkers willen gebruik kunnen maken van de voordelen, van de beleidsmedewerker die vanaf een congres een belangrijke meeting bijwoont tot de inspecteur in het veld die ter plekke zijn metingen en meldingen wil doen. De burger hoopt dat digitale dienstverlening ook betekent dat hij op zijn mobiel zijn belastingen kan doen, de bloeddrukmeter zijn metingen doorgeeft aan het ziekenhuis en een tweet over een kapotte stoeptegel rechtstreeks wordt opgepakt door de gemeente die erover gaat. Het ontwikkelen en beheren van mobiele apps is zo dynamisch, dat het een hoop uitzoeken en uitproberen kost om de 'achterkant' goed in te regelen. Het stelt nieuwe uitdagingen die nog niet (volledig) kunnen worden opgevangen door te werken vanuit de bestaande architectuurprincipes.

Wat is een mobiele app? 'App' is de afkorting van het woord 'applicatie', oftewel: toepassing. Het woord werd gangbaar toen de smartphones en tablets in zwang kwamen. Programma's op die mobiele apparaten worden apps genoemd. De tablet en smartphone worden standaard geleverd met een aantal apps. Andere apps moeten gebruikers zelf op het apparaat zetten. Ze zijn te vinden in de winkel voor apps: de App Store (op Apple-apparaten zoals iPhones en iPads) en de Google Play Store (op Android-apparaten).

Waarom Mobiele app ontwikkeling en beheer?[bewerken]

Om goed in te kunnen spelen op de innovaties in mobiele technologie en het snel veranderende gebruikersgedrag, hebben wij als individuele overheden een mobiele strategie nodig met bijbehorende routekaart en aanpak.

Veel interactie met Burgers en medewerkers onderling is tegenwoordig mobiel. En voor de gemiddelde Burger en medewerker beweegt het mobiele landschap snel. Elk jaar worden nieuwe toestellen en mobiele platforms gelanceerd, elke maand nieuwe apps. Dat maakt het soms lastig om de ontwikkelingen te blijven volgen en de betekenis voor de ons verschillende Overheden op waarde te schatten.

Direct aan de slag

Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?

Handreiking Mobiele App 4.0 (PDF, 9,75 MB)
Puzzelstuk.png
Samen leren & zoeken

Er is een groep overheidsorganisaties die ervaring hebben met het ontwikkelen en beheren van Mobiele apps. Je kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies. Deelnemende organisaties:

→ Belastingdienst
→ Defensie
→ DICTU
→ Justitie & Veiligheid
→ Politie
→ SSC-ICT
Gereedschap.png
Meer informatie & Contact

Nuttige links en netwerken:

Dit thema wordt beheerd door experts uit de overheid: Expertgroep Handreiking Mobiele app ontwikkeling & beheer

Contactpersoon: Jeroen Dijkgraaf,

j.dijkgraaf@belastingdienst.nl
Contact.png