NORA-conformiteit: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Bron gewijzigd: Katern Strategie)
(Toegevoegde toelichting (uit Katern Samenwerking en Dienstverlening))
Regel 3: Regel 3:
|Bron=NORA 3.0 katern Strategie
|Bron=NORA 3.0 katern Strategie
|Vastgesteld in=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|Vastgesteld in=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|Gebruik hoofdletters=Nee
|Gebruik hoofdletters=Ja
 
|Toelichting=NORA-conformiteit is ook van toepassing op organisaties, afdelingen, ketens, etc. In dat geval betreft het alle diensten die daaronder vallen.
NORA-conformiteit wordt getoetst door middel van een NORA-toets. Het doel van een NORA-toets is om binnen een bepaalde context knelpunten ten aanzien van interoperabiliteit tijdig te signaleren.
 
Een NORA-toets bestaat uit de volgende onderdelen:
* beschrijving van de getoetste dienst (of proces, systeem, organisatie, keten, etc.);
* beschrijving van de context van de toets;
* beschrijving van de manier waarop de toets is uitgevoerd;
* selectie van principes die van toepassing zijn en relevant voor de context;
* per geselecteerd principe: beoordeling of aan het principe wordt voldaan. Waar mogelijk is dit oordeel objectief controleerbaar. In een aantal gevallen bieden principes echter ruimte voor interpretatie. In deze gevallen is een subjectieve beoordeling onvermijdelijk;
* indien niet (volledig) aan een geselecteerd principe wordt voldaan: waarom acht de dienstverlener dit acceptabel? Overwegingen kunnen bijvoorbeeld verband houden met wettelijke, technische of financiële beperkingen;
* opsomming van de (potentiële) knelpunten die door de toets naar voren zijn gekomen.
}}
}}

Versie van 18 feb 2015 17:32

Onderdeel van
Lijsten & Verwijzingen
Contact
NORA Beheer
nora@ictu.nl
Status
Vastgesteld in NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening


Beschrijving:


Bron:
Vastgesteld in: Bestand:Nora 3.0 principes voor samenwerking en dienstverlening.pdf
Toelichting: NORA-conformiteit is ook van toepassing op organisaties, afdelingen, ketens, etc. In dat geval betreft het alle diensten die daaronder vallen. NORA-conformiteit wordt getoetst door middel van een NORA-toets. Het doel van een NORA-toets is om binnen een bepaalde context knelpunten ten aanzien van interoperabiliteit tijdig te signaleren.

Een NORA-toets bestaat uit de volgende onderdelen:

  • beschrijving van de getoetste dienst (of proces, systeem, organisatie, keten, etc.);
  • beschrijving van de context van de toets;
  • beschrijving van de manier waarop de toets is uitgevoerd;
  • selectie van principes die van toepassing zijn en relevant voor de context;
  • per geselecteerd principe: beoordeling of aan het principe wordt voldaan. Waar mogelijk is dit oordeel objectief controleerbaar. In een aantal gevallen bieden principes echter ruimte voor interpretatie. In deze gevallen is een subjectieve beoordeling onvermijdelijk;
  • indien niet (volledig) aan een geselecteerd principe wordt voldaan: waarom acht de dienstverlener dit acceptabel? Overwegingen kunnen bijvoorbeeld verband houden met wettelijke, technische of financiële beperkingen;
  • opsomming van de (potentiële) knelpunten die door de toets naar voren zijn gekomen.


Wordt op andere pagina's toegelicht met een 'tooltip': Nee