NORA Gebruikersdag 29 mei 2018: verschil tussen versies

Uit NORA Online
NORA Gebruikersdag 29 mei 2018
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(met categorie)
k (kleine naamswijziging)
Regel 2: Regel 2:
__TOC__
__TOC__
==Uitnodiging==
==Uitnodiging==
Bekijk de {{Bestand met info|Uitnodiging Gebruikersdag NORA 29 mei 2018.pdf|originele uitnodiging}} en stuur hem gerust door naar collega's.
Bekijk de {{Bestand met info|Uitnodiging NORA gebruikersdag 29 mei 2018.pdf|originele uitnodiging}} en stuur hem gerust door naar collega's.
{{Uitklap
{{Uitklap
|kop=Wat en wanneer?
|kop=Wat en wanneer?

Versie van 2 mei 2018 15:18

logo NORA Gebruikersdag, de teksten NORA (blauw), Gebruikersdag (paars) en Nederlandse Overheid Referentie Architectuur (lichtblauw), voor een takje met daaraan puzzelstukjes in blauw en paars

Uitnodiging[bewerken]

Bekijk de originele uitnodiging (, "Uitnodiging NORA gebruikersdag 29 mei 2018.pdf" bestaat niet) en stuur hem gerust door naar collega's.

Wat en wanneer?

Hierbij nodigen we je van harte uit voor de NORA Gebruikersdag van 29 mei: een aantal inhoudelijke sessies rondom de vergadering van de NORA Gebruikersraad. Het programma begint om 13.00 uur en vanaf 17.00 uur ronden we af met een netwerkborrel. We beginnen met een centrale aftrap, gevolgd door drie rondes van themasessies.

Meer informatie en aanmelden

Meer informatie over alle sessies vind je hier op noraonline. Je kunt ook op de titel van een sessie klikken in deze uitnodiging. Kies per ronde één sessie en schrijf je in op de pagina van die sessie via Aanmelden. Je mag uiteraard ook maar aan één ronde deelnemen of een ronde overslaan.

Schrijf je je in voor ronde 1, dan rekenen we op je bij de opening. Sta je op de lijst voor ronde 3, dan rekenen we op je bij de borrel. Wil je daar van afwijken, neem dan even contact op via nora@ictu.nl.

Uiterste inschrijvingsdatum: 24 mei (voor 15.00 uur)

Voor wie?

NORA is van, voor en door alle professionals in de publieke sector die bezig zijn met architectuur (Enterprise / Business / Informatie / Gegevens / ICT / enz.). De afspraken die we maken zijn bedoeld om digitale dienstverlening aan burgers en bedrijven mogelijk te maken en de kwaliteit er van te verbeteren.

En om zeker te zijn dat we de juiste afspraken maken hebben we veel input nodig: van experts op een bepaald gebied en van de mensen die er in de praktijk mee moeten werken. Vanuit beleid en uitvoering, ambtenaren en externen, generalisten en specialisten, vanuit alle bestuurslagen en alle domeinen.

Jullie kennis, ervaring, behoeften en vragen zijn de puzzelstukjes waarmee de architectuur voor de Nederlandse publieke sector groeit.

Waarom meedoen met NORA?

De themasessies zijn opgezet om je actief na te laten denken over je eigen praktijk en die te vergelijken met die van anderen. Door de aanwezigheid van experts en gebruikers is het een goede gelegenheid om bestaande kennis te verrijken en nieuwe inzichten op te doen.

Het is bovendien de beste manier om zeker te weten dat jouw perspectief en dat van je organisatie meegenomen wordt in de weergave van een bepaald thema in NORA. We kunnen voorbeelden, best practices en handreikingen zo inrichten dat jij en je collega’s er meerwaarde uit kunnen halen. En als dat uiteindelijk leidt tot bindende afspraken (NORA principes) zal dat je niet overvallen.

Waar?

CBS Den Haag: Henri Faasdreef 312, 2492 JP Den Haag. Vanaf Den Haag Centraal max 12 minuten via Tram 4 of Metro E. Plan direct je route op 9292.

NB: alleen toegang voor aangemelde bezoekers met geldig ID. Wie zich niet heeft aangemeld vóór 24 mei 15.00 uur komt het pand dus niet in!

Programma[bewerken]

13.00 uur: Opening[bewerken]

Opening door NORA projectleider Norbert Jansen. De zaal is open vanaf 12.30 uur (er is koffie en thee beschikbaar). Houd er rekening mee dat het controleren van identiteitsbewijzen bij binnenkomst even tijd in beslag kan nemen.

13.30 uur - 14.30 uur: Ronde 1 Themasessies[bewerken]

(Klik op de naam van de sessie voor de volledige beschrijving)

SessieDoelAanmelden
Themasessie Handreiking Mobiele App 2.0Kennis delen over de Handreiking Mobiele App 2.0
Themasessie Hoe kunnen we onze gegevens vertrouwen?Een eerste voorstel maken voor kwaliteitscriteria voor gegevensGijsbert.kruithof@nationaalarchief.nl
Themasessie Privacy in de Praktijk - ervaringen CBSKennis delen over het omgaan met de AVG en aan de hand van de casus CBS de behoefte aan use cases in NORA bepalenmarc.gerrard@ictu.nl

14.45 uur - 15.45 uur: Ronde 2 Themasessies[bewerken]

(Klik op de naam van de sessie voor de volledige beschrijving)

SessieDoelAanmelden
Themasessie Architectuur bij Toezicht en InspectiesKennismaken en inventarisatie van behoeften voor een Architectuurcommunity Toezichtmarieke.vos@ictu.nl
Themasessie Het ABC voor GegevenswoordenboekenAanzet geven voor een praktische handleiding hoe je gegevenswoordenboeken vindt en er mee werktnora@ictu.nl
Themasessie Van Procesgedreven naar DatacentrischErvaring delen over de transitie van een procesgedreven aanpak naar een data-centrische benadering waar het CBS midden in zit

16.00 uur - 17.00 uur: Ronde 3, Themasessie en Gebruikersraad[bewerken]

(Klik op de naam van de sessie voor de volledige beschrijving)

SessieDoelAanmelden
NORA Gebruikersraad/2018-05-29Inhoudelijke besluitvorming, visievorming, knelpunten benoemen.
Themasessie architectuur en omgaan met standaardenLeren van de manieren waarop je standaarden een plek geeft in je architectuur en organisatiejoris.dirks@ictu.nl

17.00 uur Netwerkborrel[bewerken]

Iedereen die deelgenomen heeft aan (een onderdeel van) de NORA Gebruikersdag is welkom om verder te praten met een drankje.