NORA Gebruikersraad/2013-03-19

Uit NORA Online
< NORA Gebruikersraad
Versie door Jdirks2 (overleg | bijdragen) op 13 mrt 2013 om 16:18 (agenda toegevoegd)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

bijeenkomst van de Gebruikersraad NORA op dinsdag 19 maart 2013 van 13.30 - 15.30 uur bij ICTU, Den Haag

Aanwezigen[bewerken]

Agenda[bewerken]

Opening, mededelingen[bewerken]

Verslag van de vorige bijeenkomst[bewerken]

Annotatie: Bespreking van het verslag en de actiepunten van de bijeenkomst van 27 november 2012.

Zie http://www.noraonline.nl/wiki/NORA_gebruikersraad:2012-11-27

Lopende zaken[bewerken]

a. Beheerplan NORA[bewerken]

Annotatie: Het beheerteam NORA heeft een plan opgesteld voor de in 2013 uit te voeren activiteiten rond beheer. In dit plan is een schatting van inzet en kosten opgenomen.

Media:Beheerplan2013.pdf

Gevraagd besluit: Kennis nemen van het beheerplan.

b. Stand van zaken doorontwikkeling[bewerken]

Annotatie: De projectleider doorontwikkeling NORA heeft een korte voortgangsrapportage opgesteld.

Media:SvZ NORA doorontwikkeling maart 2013.pdf

Gevraagde besluiten: Kennis nemen van de voortgangsrapportage. Advies geven over de inrichting van de bredere afstemming van het katern verbinden.


4. Ontwikkeling nieuwe katernen[bewerken]

a. Laatste concept katern Ketenbesturing[bewerken]

Media:NORA katern ketenbesturing concept.pdf

Annotatie: In zijn vergadering van november 2012 heeft de Gebruikersraad het concept van dit katern besproken. Daarnaast hebben de externe adviseurs een aantal opmerkingen over het katern gemaakt. In een notitie dd. 7 januari 2013 heeft de projectleider aangegeven hoe hij deze opmerkingen wil verwerken. Op deze notitie zijn geen reacties gekomen.

Het katern is inmiddels aangepast op basis van de voornoemde notitie. Verder hebben de auteurs naar aanleiding van inbreng vanuit de sector veiligheid (LCMS) en de KvK (ketens rond Handelsregister) nog een aantal aanvullingen op het katern aangebracht. In deze vergadering van de Gebruikersraad ligt het definitieve concept van het katern voor.

Gevraagd besluit: Goedkeuren van het voorliggende katern Ketenbesturing en instemmen met voorlegging ervan aan de Architectuur Board.

b. ICTU café ketenbesturing (mondeling)[bewerken]

Annotatie: Op 9 april 2013 organiseert ICTU een ICTU-café over ketenbesturing. De organisatie daarvan is in handen van de auteurs van het NORA katern over dat onderwerp. Het is de bedoeling om in dat café uitdrukkelijk aandacht te vragen voor (de lessen die zijn opgenomen in) het katern.

Gevraagd besluit: Kennis nemen van dit initiatief.

c. Bestelling e-dossiers (notitie wordt nagezonden)[bewerken]

Annotatie: De uitwerking van het onderwerp e-dossiers (onderdeel van het katern Verbinden) vindt in samenwerking met de Manifestgroep plaats. Die heeft namelijk een onderzoek onderhanden naar "best practices" rond e-dossiers.

In navolging van de werkwijze bij de andere (onderdelen van) nieuwe katernen legt de projectleider doorontwikkeling NORA eerst een zogenoemde "bestelling" voor. Deze bestelling geeft de inhoud van het te ontwikkelen katern aan.

Gevraagd besluit: Instemmen met de voorliggende "bestelling" voor het onderdeel e-dossiers van het katern Verbinden.

d. Opname van principes rond de inrichting van de interne informatiehuishouding (mondeling)[bewerken]

Annotatie: In NORA (zowel in versie 2.0 als 3.0) is een aantal principes en afgeleide principes opgenomen die betrekking hebben op de inrichting van de interne informatiehuishouding van organisaties. Inmiddels is het katern Verbinden in ontwikkeling. Het is uitdrukkelijk de bedoeling om het eerste concept te toetsen aan NORA 2.0 en NORA 3.0 en zo de verschillen vast te stellen en die nader te beoordelen. Daarbij komt onherroepelijk de vraag op of we de principes uit NORA 2.0 die over de interne informatiehuishouding gaan alsnog willen opnemen. Het schrijfteam van het katern hoort graag de visie van de Gebruikersraad hieromtrent.

Als achtergrond daarbij het volgende (citaat uit een reactie van Jasper van Lieshout): "De discussie in de voormalige NORA expertgroep Strategie (toenmalige AB) en de Redactieraad (toenmalige GR) ging primair over het juiste mandaat en aangrijpingspunt van NORA. De conclusie was toen: interoperabiliteit en alles wat er nodig is om die interoperabiliteit te borgen. Afspraken over interne zaken werden als binnen scope beschouwd, zolang deze voorwaardelijk zijn voor interoperabiliteit. conclusie was toen: interoperabiliteit en alles wat er nodig is om die interoperabiliteit te borgen. Afspraken over interne zaken werden als binnen scope beschouwd, zolang deze voorwaardelijk zijn voor interoperabiliteit. De principes uit 2.0 zijn dan ook allemaal getoetst aan 'meerwaarde voor interoperabiliteit'. Intern gerichte principes die daarin geen functie hadden (of dubbel, of open deur) zijn geschrapt. Andere principes zijn behouden en nieuwe toegevoegd. Daarom staan er een flink aantal principes in NORA die (ook) over interne aangelegenheden gaan. Voorbeelden zijn principes over besturing van de dienst dmv PDCA, het hanteren van een interne baseline, verantwoordelijkheidstoedeling binnen de organisatie, zonering van systemen, het gebruik van standaard oplossingen etc. Bij sommige principes waren er inderdaad stevige discussies over de vraag of zij wel/niet voorwaardelijke waren voor de interoperabiliteit. Het beeld dat NORA nu geen uitspraken doet over- of consequenties heeft voor de interne IV klopt dus niet.".

Gevraagd besluit: Standpunt innemen ten aanzien van de opname in het katern Verbinden van (afgeleide) principes die betrekking hebben op de inrichting van de interne informatiehuishouding.

e. Architectuurprincipes rond duurzaamheid[bewerken]

Annotatie: De manager Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen van Logius heeft het voorstel gedaan een aantal (afgeleide) principes in de NORA op te nemen die gerelateerd zijn aan duurzaamheid. In de bijgaande notitie is het voorstel opgenomen.

Media:Architectuurprincipes rond duurzaamheid - concept.pdf

Gevraagd besluit: Uitspraak doen over de wenselijkheid van de opname van dit soort principes in een katern (Verbinden?) van de NORA.

f. Relatie tussen de katernen Beveiliging en Verbinden (mondeling)[bewerken]

Annotatie: In de vorige Gebruikersraad is aangekondigd meer inzicht te geven in de relatie tussen de katernen Beveiliging en Verbinden. Inmiddels heeft afstemming tussen de beide werkgroepen plaatsgevonden, met de volgende uitkomst:

Beveiliging is een belangrijk aandachtspunt bij de verdere ontwikkeling van de wijze waarop overheidsorganisaties samenwerken. Zodoende is binnen de teams die aan deze twee katernen werken stil gestaan bij de wijze waarop de brug tussen beide wordt geslagen. Hierbij is iets meer kennis nodig van met name de opzet van het katern Verbinden. In dit katern is een aantal functionele deelgebieden te herkennen. Voorbeelden zijn: de wijze van communiceren tussen de overheid en een burger of bedrijf, de identificatie en authenticatie van ambtenaren en de wijze waarop de voortgang op een zaak wordt gerapporteerd, etc. Zodra beide katernen in een ver gevorderd stadium zijn, leggen we een relatie tussen de beveiligingseisen en deze functionele deelgebieden. Hoe dit er uit komt te zien, hangt met name af van de gekozen publicatie vorm. Een wiki is gebouwd om dit soort verbanden expliciet te maken. In een doorlopende tekst worden de eisen als voetnoten weergegeven.

Gevraagd besluit: Kennis nemen van de wijze waarop de beide katernen de onderlinge afstemming zullen uitvoeren.

g. Afstemproces katern Verbinden[bewerken]

Annotatie: Het schrijfteam voor het katern verbinden levert begin juni 2013 een concept katern op. Het is uitdrukkelijk de bedoeling dit katern af te stemmen met de Gebruikersraad (en anderen). Hierbij is een voorstel gevoegd voor dat afstemproces.

Gevraagd besluit: Instemmen met het procesvoorstel.

Suggestie voor nieuwe katernen[bewerken]

Annotatie: In de vorige vergadering van de Gebruikersraad hebben we gevraagd om suggesties voor nieuw te ontwikkelen katernen. Dat heeft de volgende voorstellen opgeleverd: a. (methoden voor) harmoniseren van informatiemodellen; b. knooppunten; c. zaakgericht werken.

Het is de bedoeling elk van deze voorstellen kort (5 minuten!) te laten toelichten door degene die het voorstel heeft gedaan en de leden van de Gebruikersraad daarbij de gelegenheid te geven toelichtende vragen te stellen.

De leden van de Gebruikersraad krijgen daarna twee weken de gelegenheid om hun reactie(s) op de voorstellen te geven. Op basis van die reacties stelt de projectleider doorontwikkeling NORA een beargumenteerd voorstel voor de Architectuur Board op. Hij stemt dit voorstel (in een schriftelijke ronde) met de Gebruikersraad af voor inbreng ervan in de vergadering van de Architectuur Board op 23 april 2013.

Voor alle helderheid: ook bij dit vierde katern is het uitdrukkelijk de bedoeling dat de realisatie daarvan primair plaatsvindt door betrokkenen (lees: toekomstige gebruikers), daarbij gefaciliteerd door het programma NORA.


6. WVTTK[bewerken]

Documenten[bewerken]