NORA Gebruikersraad/2015-12-02: verschil tussen versies

Uit NORA Online
< NORA Gebruikersraad
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(autosave)
(autosave)
Regel 31: Regel 31:
===Langdurige zorg / LIDA - Marc Lankhorst===
===Langdurige zorg / LIDA - Marc Lankhorst===
De scope van de LIDA wordt bepeeld door de Wet Langdurige Zorg. Inhoudelijk niet de meest logische indeling, maar wel de realiteit. Het is ergens absurd om architectuur te verkavelen naar de kaders van de wetgeving, terwijl de dienstverlening voor de burger hier dwars doorheen loopt. De Langdurige Zorg is opnieuw ingedeeld en kent een hoop actoren. Het proces is vooral gericht op de administratieve kant van de zorg - de verantwoording en betaling, niet de daadwerkelijke zorgverlening. Deze administratieve kant is complex gegroeid en niet per se handig. Om de informatieuitwisseling mogelijk te maken/houden na de decentralisatie zijn een aantal knooppunten ingericht. Op het moment bestaat echter nog steeds een groot deel van het proces uit een estafette, waarin gegevens doorgegeven worden, met de bijbehorende beperkingen voor de doorlooptijd en de kwaliteit van de gegevens. Het GAK, dat de eigen bijdrage moet innen bij zorgontvangers, krijgt vaak pas drie maanden nadat de zorg is gestart te horen dat dit het geval is, waardoor patiënten pas heel laat weten of en hoe veel ze zelf moeten bijbetalen.  
De scope van de LIDA wordt bepeeld door de Wet Langdurige Zorg. Inhoudelijk niet de meest logische indeling, maar wel de realiteit. Het is ergens absurd om architectuur te verkavelen naar de kaders van de wetgeving, terwijl de dienstverlening voor de burger hier dwars doorheen loopt. De Langdurige Zorg is opnieuw ingedeeld en kent een hoop actoren. Het proces is vooral gericht op de administratieve kant van de zorg - de verantwoording en betaling, niet de daadwerkelijke zorgverlening. Deze administratieve kant is complex gegroeid en niet per se handig. Om de informatieuitwisseling mogelijk te maken/houden na de decentralisatie zijn een aantal knooppunten ingericht. Op het moment bestaat echter nog steeds een groot deel van het proces uit een estafette, waarin gegevens doorgegeven worden, met de bijbehorende beperkingen voor de doorlooptijd en de kwaliteit van de gegevens. Het GAK, dat de eigen bijdrage moet innen bij zorgontvangers, krijgt vaak pas drie maanden nadat de zorg is gestart te horen dat dit het geval is, waardoor patiënten pas heel laat weten of en hoe veel ze zelf moeten bijbetalen.  
Het Platform IZO (Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning) van VWS is een relevant gremium voor de LIDA. Het valt op dat hier alleen de CARE-zijde van de zorg vertegenwoordigd is. Het Informatieberaad (ook van VWS) kent juist een oververtegenwoordiging van de CURE. Dit laatste overleg betrekt wel de publieke en private partijen in hetzelfde overleg, wat ook al meerwaarde heeft. In ieder geval zijn op dit moment, zowel in het veld als binnen VWS zelf, de CURE en CARE niet op elkaar aangesloten waar het gaat om architectuurafspraken. Een van de gevolgen is dat initiatieven als de ZIB's en andere manieren om medische informatie over patiënten te registreren en over te dragen (EPD) niet opgepikt worden in de CARE. De sterke punten van de CARE architectuur liggen in de managements- en verantwoordingsinformatie, die in de CURE weer minder aandacht krijgen. Hier zou een Zorg-brede architectuur meerwaarde kunnen hebben, door 
Het Platform IZO (Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning) van VWS is een relevant gremium voor de LIDA. Het IZO komt per 1 januari onder het Zorginstituut Nederland te hangen. Het valt op dat hier alleen de CARE-zijde van de zorg vertegenwoordigd is. Het Informatieberaad (ook van VWS) kent juist een oververtegenwoordiging van de CURE. Dit laatste overleg betrekt wel de publieke en private partijen in hetzelfde overleg, wat ook al meerwaarde heeft.Er zijn gesprekken over de rol en toekomst van het Informatieberaad, waardoor dit op termijn zou kunnen verbeteren. In ieder geval zijn op dit moment, zowel in het veld als binnen VWS zelf, de CURE en CARE niet op elkaar aangesloten waar het gaat om architectuurafspraken. Een van de gevolgen is dat initiatieven als de ZIB's en andere manieren om medische informatie over patiënten te registreren en over te dragen (EPD) niet opgepikt worden in de CARE. De sterke punten van de CARE architectuur liggen in de managements- en verantwoordingsinformatie, die in de CURE weer minder aandacht krijgen.  
===Nictiz, Informatieberaad, registratie aan de bron - Hedde van der Lugt en Jasper van Lieshout===
 
Hier zou een Zorg-brede architectuur meerwaarde kunnen hebben. LIDA positioneert zich daarom bewust al kleindochter van NORA, in de hoop zo een ZORA als moeder te kunnen helpen ontwikkelen.
===Zorg en veiligheidsregio’s / PURA - Sergio Richardson===
===Zorg en veiligheidsregio’s / PURA - Sergio Richardson===
 
De GGD's opereren in een complex organisatorisch snijvlak van Gezondheid, Veiligheid en gemeenten. Doordat de directeur van een GGD ook wettelijk de directeur is van de GHOR (Geneeskundige HulpverleningsOrganisatie in de Regio) hebben ze bij evenementen, rampen, epidemieën et cetera een rol in de Veiligheidsregio. De werkgebieden van de 25 GGD's zijn dan ook (bijna helemaal) gelijk aan de Veiligheidsregio's. De organisatorische band met de gemeenten verschilt enorm tussen regio's, van directe aansturing door één gemeente tot meer losse samenwerkingsverbanden. Op het moment is de PURA begonnen om het snijvlak met de VeRa te verkennen en te harmoniseren, waarna een nieuwe katern aan beide architecturen wordt toegevoegd.
Is het niet logischer als dit soort onderdelen in de GEMMA geregeld zouden worden, gezien de overlap gemeenten - GGD? Misschien, maar dat komt er niet van. De groep gemeenten die hier behoefte aan hebben is te klein, met daarin te veel verscheidenheid in de organisatorische aansturing. De Katern die PURA en VeRa ontwikkelen kan de GEMMA wellicht wel overnemen. De samenwerking tussen PURA en VeRa levert meer op dan een gezamenlijk supplement: PURA leent voor de volgende versie enkele onderdelen uit de VeRa.
Werken aan de PURA heeft de samenwerking op I-gebied tussen de GGD's een boost gegeven. Zo zijn ze nu bezig met gezamenlijk inkopen. Daarnaast konden GGD's waar de I nog weinig aandacht kreeg de PURA gebruiken om een voet in de deur van het eigen MT te krijgen, doordat de PURA op het directeurenberaad gepresenteerd is. Hier is het belang van architectuur goed geland. De GGD's hebben te maken met een veranderende omgeving, waarbij een deel vand e informatievoorziening die zij leveren ook door externe partijen kan worden opgepakt. De kwaliteit van de informatie wordt hierdoor van belang voor het voortbestaan van de organisatie.
===NICTIZ: Programma registratie aan de bron Fred Smeele===
NICTIZ (Nederlands ICT-Instituut in de zorg) is in 2008 ontstaan uit een fusie van ca 8 verschillende koepels. Het Programma Registratie aan de Bron werkt aan eenduidige informatie in de zorg. Een inventarisatie bij AMC en VUMC leverde tussen de 150 en 200 staande informatieverzoeken op, dus verzoeken om bepaalde informatie periodiek aan te leveren aan deze of gene externe partij. Het Programma wil toe naar registratie bij de bron, dus dat bepaalde informatie eenmalig ingevoerd wordt en waar nodig geactualiseerd door de bronhouder binnen het ziekenhuis. Informatie is dan beschikbaar in een standaardvorm en kan gestandaardiseerd worden uitgevraagd, zo vaak en door zoveel partijen als maar noodzakelijk is. Op dit moment zijn alleen de academische ziekenhuizen aangesoten, op termijn zullen ook ed andere ziekenhuizen aan kunnen sluiten.
 
De ZIB's (Zorg Informatie Bouwstenen) worden ook onder begeleiding van NICTIZ ontwikkeld. Het uiteindelijke doel van de ZIB's is om allemaal dezelfde taal te spreken. Dat is uiteraard een lang proces, waarbij het definiëren van bepaalde termen sneller gaat dan andere. Er zijn nu 90 ZIB's, deels medische termen (tabaksgebruik, bloeddruk) en deels niet-medisch maar wel gebruikt in de zorg, zoals gezinssamenstelling. De ZIB's zijn ontstaan uit de noodzaak om bij patiëntoverdracht ook het dossier eenduidig over te dragen. De bouwstenen zijn publiek toegankelijk en kunnen dus worden hergebruikt. Verschillende leveranciers van EPD's hebben input (RFC's) mogen geven op de bouwstenen, zodat de meeste EPD's die in NL worden aangeboden er nu mee om kunnen gaan.
De ZIB's met puur medische termen zijn met name interessant voor hergebruik binnen de Zorg en eventueel kunnen deze opgenomen worden in de deze vergadering al vaker geöpperde ZORA. De ZIB's met niet-medische termen zouden ook buiten de sector relevant kunnen zijn - zo is het definiëren van gezinssamenstelling ook binnen de Vreemdelingenketen onderwerp van verhitte discussie.
 
Het gebruik van de ZIB's is op dit moment nog beperkt tot de universitaire ziekenhuizen en wordt ondersteund in de EPD's. De arts moet het echter nog wel correct invullen en bijvoorbeeld bloeddruk niet in de vrije ruimte noteren. Het is dus belangrijk om draagvlak te creëren. Pas als ook de laatste 20% overtuigd is willen ze het als officiële standaard opleggen, anders roept het alleen weerstand op. Er is geen ambitie om er een NEN/ISO norm van te maken, maar er wordt wel gekeken naar raakvlak met internationale standaarden. Sowieso is er al belangstelling getoond vanuit België voor hergebruik van de ZIB's. De ZIB's worden via het Zorginstituut Nederland opgenomen in de registers en daar is ook het reguliere en wijzigingenbeheer belegd.
===VWS / Informatieberaad Jasper van Lieshout===
VWS is nog relatief weinig mature in architectuur. Als gevolgd hiervan ben je meer aan het reageren dan aan het regisseren: een enkele architect op het kerndepartement is met een klein team verantwoordelijk voor het goed opzetten van PSA's, het begeleiden van veranderingen die de actualiteit noodzakelijk maakt (zoals n.a.v. het rapport naar de dood van Els Borst) en het opzetten van een nieuwe I-visie. Veel tijd gaat al zitten in het regelen van inhuur om afdoende capaciteit en expertise in te kunnen zetten.
==16.00 – 17.30 uur  demo van aanpassingen in de NORA wiki==
==16.00 – 17.30 uur  demo van aanpassingen in de NORA wiki==
* Toelichting nieuwe ontwikkelingen  
* Toelichting nieuwe ontwikkelingen  

Versie van 8 dec 2015 15:41


Bijeenkomst van NORA Gebruikersraad op woensdag 2 december 2015, 13.00-17.00, locatie: Rotterdam, Erasmus Medisch Centrum. .

13.30 – 15.30 uur architectuur bij Erasmus MC[bewerken]

Inleiding door Lisan Scheepe, de lead Architect van Erasmus MC[bewerken]

Lisan heet ons welkom in het Erasmus MC, waar zowel fysiek als op ICT-gebied onder architectuur wordt gebouwd en verbouwd. ICT en andere innovatieve technologie ondersteunen de drie primaire processen van het academische ziekenhuis:

  • patiëntenzorg
  • onderzoek
  • onderwijs

Die drie processen zijn in elkaar gevlochten, waarbij gegevens uit het ene proces gebruikt wordt in de andere. Gegevens uit alle drie processen worden verkregen, gedeeld of verantwoord naar externe partijen, nationaal en internationaal. Uit het verleden was er veel autonomie, maar nu heeft de Raad van Bestuur heeft mede bewust ingestoken op het werken onder architectuur. De ambities voor 2018, genaamd “Koers 18,” is aangevuld met een Strategisch Informatie Plan (STIP). Architectuur heeft een vrij sterk mandaat gekregen, vertegenwoordiging in stuurgroep, portfoliomanagement et cetera. De aanwezigheid van zoveel hoogopgeleide professionals maakt de strategische dialoog niet altijd gemakkelijk, maar inmiddels is er steun voor de belangrijkste wijzigingen, zoals de keuze voor Buy boven Make. Informele, inhoudelijke opinion leaders zijn er van overtuigd dat het inkopen van standaardsoftware voor bijvoorbeeld een EPD voordelen heeft voor de interoperabiliteit en gegevensuitwisseling met anderen. Een moeilijke keuze, omdat de eigen ICT-ontwikkeling op een hoog niveau stond. Ze kiezen er zo echter bewust voor om de drempel naar maatwerk hoger te maken: georganiseerde zelfbeheersing. Naar externe partijen wordt steeds meer ook op ICT-gebied de samenwerking gezocht. Zo wordt voor hun onderwijs aangesloten bij de Erasmus Universiteit, maar ook bij de hogescholen en MBO's.

iZiekenhuis - Ben van der Stigchel[bewerken]

Het Erasmus MC bouwt een nieuw ziekenhuis, op de zelfde plek als het bestaande ziekenhuis. Een van de belangrijkste principes in de nieuwbouw is te zorgen voor een gezonde omgeving voor personeel en patiënten. Dat uit zich bijvoorbeeld in de keuze voor eenpersoonskamers met dichte deuren, waarbij privacy en het voorkomen van besmetting zwaarder wegen dan het gemak van visueel toezicht. Ook zijn de audio-signalen van veel alarms vervangen door stille, electronische systemen, omdat het personeel het alarm niet meer hoort en de patiënten er nerveus van raken.

Grote wijzigingen in de fysieke omgeving, die ook impact hebben op de ICT-architectuur. Een andere ambitie die impact heeft is de wens om in cure en care) de patiënt centraal te zetten, met één dossier voor alle specialismes die zich met zijn gezondheid bezig houden. Hiervoor gebruiken ze een CCD (continuity of care document) op basis van ZIB's (Zorg Informatie Bouwstenen). Deze ZIB's zijn semantische beschrijvingen van medische termen, waarbij niet alleen de definitie is afgestemd in de diverse medische beroepsgroepen, maar ook de meetmethode die de waarde bepaalt. Het ZIB 'Bloeddruk' wordt dus niet alleen ingevuld met een getal, maar is altijd terug te herleiden naar het moment en de methode waarop deze is gemeten. Zo kan de waarde gebruikt worden door artsen met verschillende focus, in onderzoek en zelfs in een onderwijscasus. Meer over ZIB's in de presentatie van NICTIZ.

Een ander instrument dat ontwikkeld is met NICTIZ en dat veel gebruikt wordt is het RDZ,het Referentie Domeinenmodel Ziekenhuizen. Het model hangt hier en daar in postervorm op de muur en wordt bijvoorbeeld gebruikt om bestaande applicaties te plotten op de diverse domeinen (samenhangende processen binnen de ziekenhuizen). Hoewel het model erg populair is en breed wordt toegepast heeft het ook zo zijn beperkingen. In feite zou een referentiearchitectuur voor de zorg, of een procesmodel, bruikbaarder zijn voor sommige zaken waar nu nog het RDZ wordt gebruikt. Een ZIRA - ziekenhuisreferentiearchitectuur - zou individuele ziekenhuizen kunnen helpen bij hun eigen architectuurvraagstukken.

Een ander hulpmiddel binnen het Erasmus MC is de uniforme begrippenlijst, die centraal wordt vastgesteld. Steeds meer begrippen kennen ook een duidelijke eigenaar, die verantwoordelijk is voor wijzigingen. Ook procesmanagement met proceseigenaren wordt opgezet, maar is nog niet volgroeid. Datamanagement heeft nu wel een sterke focus. Voor alle vormen van eigenaarschap geldt dat het besef hoe een eigenaar zich hoort te gedragen nog moet indalen en het onduidelijk is wie er nu verantwoording draagt voor het geheel, de samenhang tussen de los belegde onderdelen. Ze werken op het moment aan een opleidingstraject voor eigenaren. Het idee van eigenaarschap is overigens wel redelijk goed te 'verkopen,' omdat dit proces samenvalt met de invoering van versies van het EPD. Doordat een academisch ziekenhuis de gegevens uit de patiëntenzorg weer inzet in het onderzoek komen vraagstukken over kwaliteit van data en eigenaarschap opeens dichtbij.

Zoveel mogelijk sluiten ze bij het definiëren van begrippen aan bij de bestaande beroepsverenigingen, standaarden et cetera. Het grote aantal en de diversiteit van dit soort beroepsgroepen en kennisnetwerken maakt dit echter wel complex. Niet alleen artsen brengen begripsdefinities in - juist ook verpleegkundige begrippen zijn opgenomen in de ZIB's en Uniforme Begrippenlijst. De verbrokkeling van het vakgebied maakt overleg en afstemming arbeidsintensief. Een zorgbrede referentiearchitecturen die de koppelvlakken tussen de verschillende domeinen regelt bestaat (nog) niet, maar zou eenmalig afstemmen en meervoudig gebruik van afgestemde begrippen et cetera kunnen bevorderen. We moeten echter ook oppassen niet te uniformeren om het uniformeren - er moet een duidelijk voordeel voor de ondersteuning van de patiënt aan ten grondslag liggen.

Langdurige zorg / LIDA - Marc Lankhorst[bewerken]

De scope van de LIDA wordt bepeeld door de Wet Langdurige Zorg. Inhoudelijk niet de meest logische indeling, maar wel de realiteit. Het is ergens absurd om architectuur te verkavelen naar de kaders van de wetgeving, terwijl de dienstverlening voor de burger hier dwars doorheen loopt. De Langdurige Zorg is opnieuw ingedeeld en kent een hoop actoren. Het proces is vooral gericht op de administratieve kant van de zorg - de verantwoording en betaling, niet de daadwerkelijke zorgverlening. Deze administratieve kant is complex gegroeid en niet per se handig. Om de informatieuitwisseling mogelijk te maken/houden na de decentralisatie zijn een aantal knooppunten ingericht. Op het moment bestaat echter nog steeds een groot deel van het proces uit een estafette, waarin gegevens doorgegeven worden, met de bijbehorende beperkingen voor de doorlooptijd en de kwaliteit van de gegevens. Het GAK, dat de eigen bijdrage moet innen bij zorgontvangers, krijgt vaak pas drie maanden nadat de zorg is gestart te horen dat dit het geval is, waardoor patiënten pas heel laat weten of en hoe veel ze zelf moeten bijbetalen. Het Platform IZO (Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning) van VWS is een relevant gremium voor de LIDA. Het IZO komt per 1 januari onder het Zorginstituut Nederland te hangen. Het valt op dat hier alleen de CARE-zijde van de zorg vertegenwoordigd is. Het Informatieberaad (ook van VWS) kent juist een oververtegenwoordiging van de CURE. Dit laatste overleg betrekt wel de publieke en private partijen in hetzelfde overleg, wat ook al meerwaarde heeft.Er zijn gesprekken over de rol en toekomst van het Informatieberaad, waardoor dit op termijn zou kunnen verbeteren. In ieder geval zijn op dit moment, zowel in het veld als binnen VWS zelf, de CURE en CARE niet op elkaar aangesloten waar het gaat om architectuurafspraken. Een van de gevolgen is dat initiatieven als de ZIB's en andere manieren om medische informatie over patiënten te registreren en over te dragen (EPD) niet opgepikt worden in de CARE. De sterke punten van de CARE architectuur liggen in de managements- en verantwoordingsinformatie, die in de CURE weer minder aandacht krijgen.

Hier zou een Zorg-brede architectuur meerwaarde kunnen hebben. LIDA positioneert zich daarom bewust al kleindochter van NORA, in de hoop zo een ZORA als moeder te kunnen helpen ontwikkelen.

Zorg en veiligheidsregio’s / PURA - Sergio Richardson[bewerken]

De GGD's opereren in een complex organisatorisch snijvlak van Gezondheid, Veiligheid en gemeenten. Doordat de directeur van een GGD ook wettelijk de directeur is van de GHOR (Geneeskundige HulpverleningsOrganisatie in de Regio) hebben ze bij evenementen, rampen, epidemieën et cetera een rol in de Veiligheidsregio. De werkgebieden van de 25 GGD's zijn dan ook (bijna helemaal) gelijk aan de Veiligheidsregio's. De organisatorische band met de gemeenten verschilt enorm tussen regio's, van directe aansturing door één gemeente tot meer losse samenwerkingsverbanden. Op het moment is de PURA begonnen om het snijvlak met de VeRa te verkennen en te harmoniseren, waarna een nieuwe katern aan beide architecturen wordt toegevoegd. Is het niet logischer als dit soort onderdelen in de GEMMA geregeld zouden worden, gezien de overlap gemeenten - GGD? Misschien, maar dat komt er niet van. De groep gemeenten die hier behoefte aan hebben is te klein, met daarin te veel verscheidenheid in de organisatorische aansturing. De Katern die PURA en VeRa ontwikkelen kan de GEMMA wellicht wel overnemen. De samenwerking tussen PURA en VeRa levert meer op dan een gezamenlijk supplement: PURA leent voor de volgende versie enkele onderdelen uit de VeRa. Werken aan de PURA heeft de samenwerking op I-gebied tussen de GGD's een boost gegeven. Zo zijn ze nu bezig met gezamenlijk inkopen. Daarnaast konden GGD's waar de I nog weinig aandacht kreeg de PURA gebruiken om een voet in de deur van het eigen MT te krijgen, doordat de PURA op het directeurenberaad gepresenteerd is. Hier is het belang van architectuur goed geland. De GGD's hebben te maken met een veranderende omgeving, waarbij een deel vand e informatievoorziening die zij leveren ook door externe partijen kan worden opgepakt. De kwaliteit van de informatie wordt hierdoor van belang voor het voortbestaan van de organisatie.

NICTIZ: Programma registratie aan de bron Fred Smeele[bewerken]

NICTIZ (Nederlands ICT-Instituut in de zorg) is in 2008 ontstaan uit een fusie van ca 8 verschillende koepels. Het Programma Registratie aan de Bron werkt aan eenduidige informatie in de zorg. Een inventarisatie bij AMC en VUMC leverde tussen de 150 en 200 staande informatieverzoeken op, dus verzoeken om bepaalde informatie periodiek aan te leveren aan deze of gene externe partij. Het Programma wil toe naar registratie bij de bron, dus dat bepaalde informatie eenmalig ingevoerd wordt en waar nodig geactualiseerd door de bronhouder binnen het ziekenhuis. Informatie is dan beschikbaar in een standaardvorm en kan gestandaardiseerd worden uitgevraagd, zo vaak en door zoveel partijen als maar noodzakelijk is. Op dit moment zijn alleen de academische ziekenhuizen aangesoten, op termijn zullen ook ed andere ziekenhuizen aan kunnen sluiten.

De ZIB's (Zorg Informatie Bouwstenen) worden ook onder begeleiding van NICTIZ ontwikkeld. Het uiteindelijke doel van de ZIB's is om allemaal dezelfde taal te spreken. Dat is uiteraard een lang proces, waarbij het definiëren van bepaalde termen sneller gaat dan andere. Er zijn nu 90 ZIB's, deels medische termen (tabaksgebruik, bloeddruk) en deels niet-medisch maar wel gebruikt in de zorg, zoals gezinssamenstelling. De ZIB's zijn ontstaan uit de noodzaak om bij patiëntoverdracht ook het dossier eenduidig over te dragen. De bouwstenen zijn publiek toegankelijk en kunnen dus worden hergebruikt. Verschillende leveranciers van EPD's hebben input (RFC's) mogen geven op de bouwstenen, zodat de meeste EPD's die in NL worden aangeboden er nu mee om kunnen gaan. De ZIB's met puur medische termen zijn met name interessant voor hergebruik binnen de Zorg en eventueel kunnen deze opgenomen worden in de deze vergadering al vaker geöpperde ZORA. De ZIB's met niet-medische termen zouden ook buiten de sector relevant kunnen zijn - zo is het definiëren van gezinssamenstelling ook binnen de Vreemdelingenketen onderwerp van verhitte discussie.

Het gebruik van de ZIB's is op dit moment nog beperkt tot de universitaire ziekenhuizen en wordt ondersteund in de EPD's. De arts moet het echter nog wel correct invullen en bijvoorbeeld bloeddruk niet in de vrije ruimte noteren. Het is dus belangrijk om draagvlak te creëren. Pas als ook de laatste 20% overtuigd is willen ze het als officiële standaard opleggen, anders roept het alleen weerstand op. Er is geen ambitie om er een NEN/ISO norm van te maken, maar er wordt wel gekeken naar raakvlak met internationale standaarden. Sowieso is er al belangstelling getoond vanuit België voor hergebruik van de ZIB's. De ZIB's worden via het Zorginstituut Nederland opgenomen in de registers en daar is ook het reguliere en wijzigingenbeheer belegd.

VWS / Informatieberaad Jasper van Lieshout[bewerken]

VWS is nog relatief weinig mature in architectuur. Als gevolgd hiervan ben je meer aan het reageren dan aan het regisseren: een enkele architect op het kerndepartement is met een klein team verantwoordelijk voor het goed opzetten van PSA's, het begeleiden van veranderingen die de actualiteit noodzakelijk maakt (zoals n.a.v. het rapport naar de dood van Els Borst) en het opzetten van een nieuwe I-visie. Veel tijd gaat al zitten in het regelen van inhuur om afdoende capaciteit en expertise in te kunnen zetten.

16.00 – 17.30 uur demo van aanpassingen in de NORA wiki[bewerken]

  • Toelichting nieuwe ontwikkelingen
  • Toelichting aanpak Jaarplan 2016

Jaarplan 2016 (PDF, 685 kB) [1]

  • Terugkoppeling andere bijeenkomsten

Presentatie over NORA op LAC (PDF, 1,28 MB)

Tussendoor is er dus nog een break en we sluiten ca. 17:30 uur af om gezamenlijk van een borrel te genieten in de foyer op de 3de verdieping (vlak bij de zaal)

Referenties[bewerken]