NORA Gebruikersraad/2019-01-29

Uit NORA Online
< NORA Gebruikersraad
Versie door M.M.Vos (overleg | bijdragen) op 11 feb 2019 om 17:15 (met concept tot vastgesteld)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Het (deel-)verslag van deze bijeenkomst is een concept. Het is pas definitief als het is vastgesteld in de volgende vergadering.


Contact
NORA Beheer
Alleen toegankelijk voor leden via een outlookverzoek. Interesse om lid te worden? Neem even contact op met de secretaris nora@ictu.nl
Status


Bijeenkomst van NORA Gebruikersraad op dinsdag 29 januari 2019, 15.30-17.30 uur met na afloop een borrel, locatie: The Hague Security Delta (HSD) Dutch security cluster Adres:Wilhelmina van Pruisenweg 104, 2595 AN, Den Haag.
Doel: Visievorming en besluitvorming
Doelgroep: Leden van de NORA Gebruikersraad (architecturen & stakeholders)
Aanmelden: Alleen toegankelijk voor leden via een outlookverzoek. Interesse om lid te worden? Neem even contact op met de secretaris nora@ictu.nl.

Inloop vanaf 15.00 uur[bewerken]

(15.30 uur) Opening en mededelingen (ter kennisgeving)[bewerken]

  • We zoeken zowel voor de reguliere Gebruikersraad-vergaderingen als voor de Gebruikersdagen in 2019 nog gastheren. De Gebruikersdagen zullen begin juni en half november plaatsvinden, waarbij de datum nog beïnvloed kan worden door de gastheer. Hiervoor zijn tenminste drie parallelzalen van 25-30 man nodig en één zaal voor 60-100 man. De Gebruikersraden vinden niet meer plaats in de Gebruikersdag zelf, maar in de ochtend vóór het programma begint. In plaats van een netwerkborrel is er die dagen een netwerklunch. Neem even contact met nora@ictu.nl als je interesse hebt of contacten hebt bij een organisatie waar ze ons verder kunnen helpen.

(15.35 uur) Verslag en besluiten vorige vergaderingen (ter kennisgeving)[bewerken]

De verslagen van 2018-09-18 en 2018-11-29 zijn in concept, het wordt pas vastgesteld in de volgende vergadering.

Wijzigingsvoorstellen vóór die vergadering kunnen direct gemaakt worden in het verslag (klik op 'bewerken' in de sectie die je wilt wijzigen) of gemaild nora@ictu.nl }}

(15.45 uur) Advies @TIOH (architectuur-community (Toezicht Inspectie Opsporing Handhaving) (ter besluitvorming)[bewerken]

Marieke Vos brengt een advies in m.b.t. Toezicht Community en of dit levensvatvaar is.

Er is geen apart budget beschikbaar gesteld vanuit BZK voor dit onderdeel, het moet dus uit de lopende begroting worden betaald. Wel is de voorverkenning vorig jaar gefinancieerd en is er besloten het NORA budget de komende vier jaar iets op te hogen.

Is het mogelijk een medefinancier te vinden, bijvoorbeeld in de Inspectieraad of door de makers van de notitie toezichthouders? Misschien op termijn wel, maar het is belangrijk nu van start te kunnen gaan voordat de verzamelde contacten en onderwerpen weer verouderd zijn. Een aantal potentiële deelnemers heeft bovendien aangegeven dat bij te veel binding met een Inspectieraad of vergelijkbaar orgaan de bestuurlijke agenda te veel de community-agenda zou kunnen bepalen, terwijl het juist moet gaan om zaken die de deelnemers zelf willen bespreken.

besluit:De Gebruikersraad geeft toestemming om te starten met de community @TIOH conform advies en plan van aanpak.

(16.00 uur) Jaarplan 2019 (ter besluitvorming)[bewerken]

Norbert Jansen zal een overzicht geven van de activiteiten die in 2018 hebben plaatsgevonden bij NORA. En doet een voorstel voor de speerpunten van 2019.

(16.20 uur) Doorkijkje naar 2020 (ter discussie en ter terugkoppeling)[bewerken]

Er wordt aansluitend op het jaarplan 2019, een doorkijk gemaakt naar 2020.

(16.30 uur) Nieuw concept personal datastore (ter informatie en ter discussie)[bewerken]

Tim Berners Lee heeft een nieuw concept ontwikkeld voor een personal data store, wat voort bouwt op linked data en goed aansluit bij bestaande standaarden.

Bram Gaakeer zal een korte presentatie geven over deze interessante ontwikkeling, waarin hij aangeeft hoe het toepasbaar is binnen de verschillende organisaties en om hier van gedacht over te wisselen met de deelnemers van de Gebruikersraad.

(17.15 uur) W.v.t.k.[bewerken]

Waar kan de volgende bijeenkomst worden gehouden? Het zou fijn zijn als de volgende vergadering op dinsdag 26 maart van 15.30 uur – 18.00 (incl. borrel) bij één van de deelnemers van de Gebruikersraad plaats zou kunnen vinden. Wie meldt zich aan?

(17.25 uur) Afsluiting met borrel[bewerken]

Er kan nog verder gesproken worden met elkaar onder het genot van een drankje. | }}