NORA Gebruikersraad/2020-06-04

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


Bijeenkomst van NORA Gebruikersraad op donderdag 4 juni 2020, 15.00-18.00 uur incl. borrel, locatie: nader Digitaal via Microsoft Teams.
Doel: Besluit- en visievorming
Doelgroep: Leden van de NORA Gebruikersraad (architecturen & stakeholders) .

In de uitnodiging via Outlook is een link van Microsoft Teams meegestuurd. Via deze link kan u deelnemen aan de vergadering. Inmiddels heeft iedereen wel ervaring met Teams of iets wat erop lijkt. Om de vergadering goed te laten verlopen graag zorgen dat je om 15.00 uur bent ingelogd.

15.00 uur - Inloop

Opening en mededelingen (15.10 uur)[bewerken]

Pilot beleidskaders en NORA architectuurprincipes (15.25 uur, Robert van Wessel, ter besluitvorming)[bewerken]

Op 14 november 2019 heeft de NORA Gebruikersraad ingestemd met het voorstel een pilot uit te voeren waar de NORA Basisprincipes (NORA BPs) worden getoetst aan actuele beleidskaders. Deze pilot is afgelopen maanden uitgevoerd via een aantal workshops met vertegenwoordigers uit de “achterban” van de NORA Gebruikersraad en enkele medewerkers van ICTU.

Er is een drietal beleidskaders geanalyseerd door de workshopdeelnemers, waarbij is bekeken in hoeverre de NORA BPs nog correct, compleet en actueel zijn, inclusief de formulering van rationale en implicaties. Er is gekozen voor drie verschillende documenten die elk hun eigen focus hebben binnen het Vijflaagsmodel. Zo heeft ‘NLdigibeter’ vooral impact op de Grondslagen en Organisatieaspecten (de bovenste twee lagen), richt de ‘Data Agenda Overheid’ zich vooral op de Informatieaspecten (de middenlaag) en is het ‘Beleidskader Digitale Basisinfrastructuur’ vooral gericht op de Applicaties en de Technische infrastructuur (de onderste twee lagen). Op basis van deze analyse is de conclusie dat de huidige set van 10 NORA BPs, ondanks dat deze reeds 10+ jaar oud zijn, in ieder geval nog een groot deel van huidige beleidsonderwerpen dekt. Het zal echter bij niemand verbazing wekken, dat in de tussentijd de aandacht wat is verschoven en er nieuwe beleidsonderwerpen op de agenda zijn gekomen, zoals privacy, wendbaarheid en duurzaamheid.

In totaal hebben we 10 additionele beleidsonderwerpen in deze stukken gevonden die niet of slechts indirect aan de huidige NORA BPs zijn te relateren. Dit heeft geleid tot het idee om de teksten van de Basisprincipes op onderdelen te gaan aanpassen en aanvullen. Parallel aan de workshops van deze pilot hebben Robert van Wessel en Aty de Groot een anderinitiatief begeleid, waarbij de focus lag op het praktisch bruikbaarder maken van NORA Afgeleide Principes (APs).De resultaten van dit parallelle traject en de analyse van de NORA BPs in relatie tot actuele beleidskaders leiden samen tot dit integrale advies aan de NORA Gebruikersraad.

De gebruikersraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de volgende adviezen:

  1. Stem in met het inhoudelijke voorstel van de Notitie;
  2. Borg kennis en ervaring door de huidige betrokkenen te vragen deel te nemen in een expertgroep Beleidskaders;
  3. Maak voor de uitwerking van het voorstel tenminste EUR 25.000 van het huidige budget vrij, zodat vanuit NORA Beheer een trekker en een expert kunnen worden ingezet voor samen totaal ca. 16 uur per week gedurende 4 maanden;
  4. Organiseer vanuit NORA Beheer dat tenminste 2 x per jaar een bijeenkomst wordt geregeld om enkele (nieuwe) Beleidskaders uit te werken (en daarmee de achterstand geleidelijk weg te werken);
  5. Laat betrokkenen bij BZK / DO een review uitvoeren op die analyse van Beleidskaders en de wijzigingen in de NORA principes;
  6. Nodig betrokkenen van BZK / DO uit om samen met de expertgroep van gedachte te wisselen zodra ze zich gaan buigen over een nieuw Beleidskader;
  7. Reserveer structureel jaarlijks ca. EUR 10.000 van het NORA-budget om Beleidskaders te analyseren en de NORA Principes daarop te laten aanpassen.

Besluit: De gebruikersraad gaat met een meerderheid akkoord met de voorgestelde adviezen, waarbij Peter Visser aangeeft het niet eens te zijn met deel één van het advies, met als argument dat wat in NORA ooit BP’s zijn geworden, EISEN waren die de samenleving stelde en stelt aan de digitalisering van de overheid. De beweging die hij nu ziet is dat de eisen weer eisen worden, dat beleid (de business) deze eisen uitwerkt en prioriteert in beleidsdocumenten. Voor de NORA zijn de BP’s niet langer leidend, maar de uitwerking van die eisen door beleid, zie afbeelding hiernaast. Dit zou ook de juiste volgorde der dingen moeten zijn. Tot nu toe was NORA een uitzondering, daarin werd beleid/de business overgeslagen, waarschijnlijk ook omdat beleid (de business) op het moment dat NORA ontstond nog niet zover niet was. Peter vindt dat de eisen gewoon eisen zijn en vindt dat je ze niet moet opnemen in/bij de basiswaarden, de basiswaarden zijn immers van beleid (de business). René Luijten onthoud zich. Hij denk dat het beter is dat er iets op het niveau van de dochters vastgelegd kan worden in de vorm van doelen. Het is vrij hoog over basiswaarden gaan worden. Hanteer hoog over architectuur principes en per dochter doelen. In het vervolgtraject van deze pilot zal er rekening worden gehouden met de opmerkingen van Peter en René

Afsluiting jaarplan 2019 (15.40 uur, Eric Brouwer, ter besluitvorming)[bewerken]

In de presentatie verantwoording jaarplan 2019 (PDF, 569 kB) geeft Eric Brouwer (programmamanager NORA) een overzicht van de bereikte doelen, diverse onderwerpen en financiën 2019. De vraag aan de gebruikersraad is of zij akkoord zijn met decharge van het jaar 2019.

Voortgang jaarplan 2020 (15.50 uur, Eric Brouwer, ter besluitvorming)[bewerken]

Eric Brouwer zal ingaan op de ontwikkelingen binnen NORA in het jaar 2020 en geeft een blik op de voortgang van het jaarplan 2020. Hierbij vraagt hij om een besluit aan de gebruikersraad om in te stemmen met de voortgangsrapportage en het niet oppakken van het nieuwe thema Transparantie en Openbaarheid en het daarvoor gereserveerde budget ad EUR 25.000 toe te delen aan de uitwerking van het voorstel vanuit de pilot Beleidskaders.

Thema's 2020 (16.10 uur, Nadeem Taverne, ter besluitvorming)[bewerken]

In juni 2019 zijn de volgende drie nieuwe thema's door de gebruikersraad vastgesteld:

  • Transparantie en openbaarheid
  • IA en Algoritmen
  • Datagedreven werken en Analytics

Op 5 maart 2020 is een schriftelijk verzoek gedaan aan jullie om mensen uit jullie achterban te vragen of zij willen meedoen met één van de thema’s. Daar is helaas slechts één aanmelding op gekomen. Op 2 april is nogmaals een verzoek gedaan. Daar heeft nog één iemand op gereageerd. Zonder opdracht(gever) vanuit de gebruikersraad en zonder voldoende deelname van de achterban kan er geen inzet worden gepleegd op de drie thema's. De gebruikersraad zal een beslissing moeten nemen over de voortgang van de vastgestelde thema's.

Verslag 28 januari 2020 en actiepuntenlijst[bewerken]

W.v.t.t.k.[bewerken]

Afsluiting met eventueel digitaal napraten[bewerken]