Nieuwe opzet NSV
- Onderdeel van
- Gegevensmanagement
- Contact
- Eric Brouwer
- eric.brouwer@ictu.nl
- Status
- Actueel
- In 2023 wordt Semantiek herzien en geïntegreerd in Gegevensmanagement
Aanleiding[bewerken]
<Het nationaal semantisch vlak (NSV) richtte zich oorspronkelijk op de beschrijving van de betekenis van gegevens als invulling van de informatielaag. Daarnaast zijn vorig jaar een aantal semantische standaarden voor publicatie van data op het web in samenhang beschreven. Aanvankelijk had dit de werktitel 'visie op gegevensmanagement', later kreeg dit het etiket 'nationaal semantisch vlak' en werd dit verhaal de invulling van het NSV. Inmiddels is de NORA pagina [Nationaal Semantisch Vlak] herzien in de oorspronkelijke betekenis, namelijk gericht op de verzameling van alle begrippen die voor de Nederlandse dienstverlening en informatiehuishouding van de overheid relevant zijn, met hun definitie, omschrijving, relaties en de context waarin ze gebruikt worden.
Deze pagina beschrijft een visie op gegevensmanagement en de relatie met semantische standaarden. Daarmee is het niet zozeer de nieuwe opzet of een verdiepingspagina voor de NSV pagina binnen de NORA, maar eerder een breed overzicht, waarvan het nieuwe Nationaal Semantisch Vlak een onderdeel van de uitwerking is. Andere uitwerkingen zijn Digitale Duurzaamheid/Metagegevens, Besturing en governance gegevensmanagement, inclusief rollen, Stappenplan Gegevenskwaliteit, data lineage en Modellering van gegevens, inclusief de verwijzing naar het MIM.
Praktisch zijn de teksten van de huidige pagina's Gegevensmanagement/leeswijzer en Het doel van gegevensmanagement in deze pagina geïntegreerd>
Voorstel:
- de oude pagina's Gegevensmanagement/leeswijzer en Het doel van gegevensmanagement archiveren en vervangen door een pagina 'inleiding gegevensmanagement' met onderstaande tekst onder de kopjes 'doel van gegevensmanagement' en 'gegevens als basis voor producten en diensten'. Hieronder kunnen twee verdiepingspagina's komen:
- De huidige pagina Besturing en governance gegevensmanagement: deze heeft nog wel wat liefde en aandacht nodig.
- De huidige pagina Rollen binnen gegevensmanagement: hier wordt aan gewerkt.
- de oude pagina Gegevenswoordenboeken binnen gegevensmanagement archiveren, de term 'gegevenswoordenboek' uitfaseren en in plaats daarvan spreken over het beschrijven van begrippen met de pagina Nationaal Semantisch Vlak en een tweede pagina (misschien Nationaal Semantisch Vlak 2) met de tekst hieronder onder het kopje 'uitwerking'. Deze laatste vormt in feite de basis voor het gegevensmanagement begrippenkader met de topbegrippen in het NSV.
- rond begrippen ontstaan dan 1 nieuwe hoofdpagina en 3 verdiepingspagina's of de pagina Nationaal Semantisch Vlak wordt hoofdpagina met 2 verdiepingspagina's:
- de pagina Nationaal Semantisch Vlak: inmiddels geheel herzien.
- de pagina 'nationaal semantisch vlak 2 op basis van de tekst hieronder onder het kopje 'uitwerking'. Deze moet nog worden fijngeslepen.
- de pagina Begrippenkader gegevensmanagement: deze staat er al, maar moet nog worden gevuld met begrippen.
- De pagina MIM zou ik hernoemen naar 'informatiemodellen', met verwijzingen naar de pagina van de MIM community en de MIM pagina bij Geonovum. Ik zie minimaal 1 subpagina:
- met het informatiemodel uit de Domeinarchitectuur Gegevensuitwisseling. Dit is in feite het logisch informatiemodel conform MIM, dat een uitwerking is van het begrippenkader. Misschien kan dit model zodanig worden hertekend dat de originele ontologieën en hun onderlinge samenhang duidelijk worden, bijvoorbeeld zoals in het verleden is gedaan op https://bp4mc2.org/profiles/ (inmiddels verouderd).
- een nieuwe pagina 'datasets', met een verwijzing naar de dcat-ap-nl pagina bij Geonovum.
- een nieuwe pagina 'gegevenskwaliteit', met twee verdiepingspagina's:
- de pagina Raamwerk gegevenskwaliteit: deze is gereed.
- de pagina Stappenplan Gegevenskwaliteit: deze is gereed.
- een nieuwe pagina 'data lineage'.
Hiermee ontstaat na de inleiding met een stukje organisatorische verdieping een overzicht van de verschillende inhoudelijke aspecten van gegevensmanagement. Daarnaast heeft gegevensuitwisseling een nauwe relatie met gegevensmanagement. Een aparte pagina 'gegevensuitwisseling' met verwijzingen naar het IBDS en de GDI ligt voor de hand. Met momenteel 2 verdiepingspagina's, namelijk Domeinarchitectuur Gegevensuitwisseling en Gegevensleveringsovereenkomst. .
Doel van gegevensmanagement[bewerken]
Gegevensgericht werken is een belangrijke ontwikkeling voor de overheid. NAP10 Neem gegevens als fundament formuleert dit als architectuurprincipe in de NORA.
Gegevensmanagement is daarmee een essentieel middel voor (overheids)organisaties om hun werk goed te doen. Dat werk is in de meeste gevallen het leveren van diensten of producten aan burgers en bedrijven. Omdat ze er zelf om gevraagd hebben (subsidies, vergunningen et cetera) of in het belang van anderen (belastingheffing, inspecties et cetera). Gegevens over de de burger zelf, over andere belanghebbenden en over de context, zijn naast de juridische grondslag een belangrijke basis om over de aanvraag van de belanghebbende te besluiten. Daarnaast zijn er organisaties zoals de beheerders van basisregistraties en andere registers voor wie het beheren van (her)bruikbare, betrouwbare gegevens core business is.
Het doel van gegevensmanagement is dus dat de verzameling van gegevens die nodig zijn voor het leveren van overheidsproducten en -diensten zo wordt georganiseerd dat deze gegevens voldoende betrouwbaar en in een veilige omgeving beschikbaar zijn. Gegevens zijn daarbij de administratieve neerslag van feiten in de werkelijkheid.
Gegevens als basis voor het leveren van producten en diensten[bewerken]
De overheid levert van producten of diensten aan burgers en bedrijven, zoals het toekennen van subsidie of een vergunning. Uitgangspunt daarbij is een besluitvorming die rekening houdt met de feiten en de rechten en plichten (rechtvaardigheid) van alle belanghebbenden. Anders gezegd is alle handelen van de overheid gebaseerd op:
- de juridische grondslag (wetten, jurisprudentie);
- de gegevens (als representatie van het feitenmateriaal dat bij een zaak hoort).
Als iemand bijvoorbeeld een vergunning aanvraagt voor het leggen van zonnepanelen achter een monumentale schuur worden eerst alle juridische regels in het omgevingsplan in kaart gebracht (de juridische grondslag). Vervolgens worden allerlei gegevens verzameld zoals de kadastrale kaart als schets van de lokale situatie en een verslag van het overleg met omwonenden. Op basis daarvan neemt een omgevingsambtenaar van de gemeente een besluit dat leidt dot een beschikking over de aanvraag. Deze beschikking is een dienst die wordt geleverd aan burgers en bedrijven (hoewel het proces van aanvraag tot beschikking door betrokkenen niet altijd als een dienst wordt ervaren).
Overigens heeft ook het verzamelen van gegevens zelf door de overheid altijd een juridische grondslag, met name als het om privacygevoelige gegevens gaat. Meer en meer beschikt de overheid ook over gegevens die primair zijn verzameld voor andere doelen, maar die ook kunnen worden ingezet om meer onderbouwd beleid te ontwikkelen en uiteindelijk beslissingen te nemen over oplossingen voor maatschappelijke opgaven zoals de energietransitie, water- en droogteoverlast, stikstof, ruimtelijke ontwikkeling en woningbouw. Van groot belang is dat dergelijke gegevens inclusief hun betekenis, context en kwaliteitskenmerken worden gepubliceerd. Een kaartje met een gegevens van stikstofdeposities en risicogebieden, dat slechts is bedoeld om bepaalde gegevens in kaart te brengen, kan zonder die context en betekenis zomaar tot totale ontwrichting leiden.
De context en betekenis van gegevens bestaat uit:
- de context waarin gegevens worden verzameld (in het kader van welk overheidsproduct of - dienst)
- de context van registraties, c.q. datasets. Dit gaat over verantwoordelijkheden en beheerregime.
- de betekenis is van deze gegevens. Betekenis wordt vastgelegd in begrippenkaders waarin begrippen worden gedefinieerd en uitgelegd. In het begrippenkader wordt ook de relatie gelegd met de juridische grondslag.
- de organisatie van deze gegevens in registraties. Deze wordt vastgelegd in informatiemodellen (IMP001 Beschrijf informatieobjecten in een model).
- de kwaliteit van gegevens (IMP073 Stel van ieder gegeven de kwaliteit vast). Hiervoor is een kwaliteitsraamwerk beschikbaar en een stappenplan.
- de traceerbaarheid gegevens. Dit gaat over data lineage (IMP049 Draag zorg voor juiste en actuele en volledige informatie).
- duurzame toegankelijkheid van gegevens. Als overheid moet je transparant en betrouwbaar zijn en je ook achteraf kunnen verantwoorden. Dat betekent dat gegevens gedurende een bepaalde termijn toegankelijk moeten zijn en gedurende die periode moeten kunnen worden gereconstrueerd, ook al zijn de in tussentijd veranderd en/of verbeterd. Duurzame toegankelijkheid impliceert ook voldoende metadata om gegevens überhaupt weer terug te kunnen vinden (IMP048 Leg de context van een informatieobject vast in metadata).
Daarnaast gelden enkele 'good houskeeping' regels:
- IMP002 Voorkom verlies van informatie
- IMP021 Bevorder hergebruik van gegevens
- IMP044 Hanteer bewaartermijnen voor informatie
- IMP047 Pas de FAIR dataprincipes toe
- IMP052 Sla informatie op in een duurzaam toegankelijk bestandsformaat
En zijn er enkele regels om waar mogelijk data uit authentieke bronnen te gebruiken:
- IMP003 Maak zoveel mogelijk data beschikbaar als open data
- IMP021 Bevorder hergebruik van gegevens
- IMP051 Leg auditlogs vast bij de bronregistratie van het gegeven
- IMP050 Maak gegevens herleidbaar tot de bron (herkomst)
- IMP058 Stel voor ieder gegeven de unieke bron vast
- IMP046 Stel één verantwoordelijke vast voor ieder gegeven
Definitie[bewerken]
Gegevensmanagement betreft het integraal en beheerst verwerken van gegevens in een organisatie zowel op strategisch tactisch als operationeel niveau met als doel de gewenste kwaliteit en beschikbaarheid te realiseren.
Uitwerking[bewerken]
Gegevens komen voort uit feiten. Het woord 'feit' of 'feitenverzameling' kan door verschillende partijen anders geïnterpreteerd worden. De essentie van de overheid is dat ze met wet-en regelgeving (spel)regels opstelt over hoe we met elkaar omgaan in de leefomgeving. Dat gaat over wat mag en wat niet mag, ofwel de rechten en plichten van de mensen en organisaties in de samenleving. Ook de overheid zelf moet altijd rechtmatig handelen. Dat betekent dat zowel het verzamelen van gegevens als het nemen van besluiten op basis van die gegevens altijd op basis van een juridische grondslag gebeurt.
Een feit kan betrekking hebben op een ding, c.q. een object of op een gebeurtenis in de werkelijkheid. Voorbeelden van een object zijn een persoon, een bedrijf of een huis. Voorbeeld van een gebeurtenis zijn een geboorte, de oprichting van een bedrijf of de verkoop van een huis. De overheid of een notaris legt juridisch relevante feiten over deze objecten en gebeurtenissen vast in akten zoals een geboorteakte, een oprichtingsakte of een leveringsakte. Een geboorte, de oprichting van een bedrijf of de verkoop van een huis waar je al lang in de praktijk mee bezig was wordt hiermee 'officieel' zoals mensen vaak zeggen. In feite wordt een juridische situatie vastgelegd conform de wetten en regels in onze samenleving.
Van gebeurtenissen verzamelen we gegevens, dat is de neerslag in een administratie van relevante aspecten van deze gebeurtenis (en dus niet het feit of de werkelijkheid zelf). Verschillende organisaties kunnen dan ook verschillende gegevens verzamelen over eenzelfde gebeurtenis. Bij de overdracht van een huis registreert het Kadaster de eigendomsrechten en dergelijke en bepaalt de Belastingdienst de overdrachtsbelasting. Onder andere basisregistraties zijn juist ingericht voor hergebruik. Gegevens over objecten worden vastgelegd in registraties zoals de basisregistratie personen, het handelsregister of de basisregistratie Kadaster. Daarmee ontstaat een administratieve werkelijkheid. Het is handig voor burgers en bedrijven als de overheid niet steeds opnieuw hoeft te vragen naar gegevens die ergens al bekend zijn. Als duidelijk is wie verantwoordelijk is voor deze gegevens is ook duidelijk waar je terecht kunt als gegevens onjuist blijken of als je vragen hebt. Steeds meer worden gegevens ook gebruikt buiten de context waarin ze zijn verzameld. Zo zijn veel gegevens waardevol bij het inventariseren van scenario's voor maatschappelijke opgaven. Daarbij is essentieel ook dat goed wordt uitgelegd wat deze gegevens betekenen. Hierover gaat het Nationaal Semantisch Vlak.
Veel standaarden voor gegevensmanagement zijn ontwikkeld in Europees verband en gepubliceerd op de website van interoperable Europe. Voor de toepassing van die standaarden zijn in Nederland toepassingsprofielen ontwikkeld. Waar de standaard alle relevante concepten rond een bepaald onderwerp beschrijft, schrijft het toepassingsprofiel voor welke elementen echt nodig zijn en hoe je deze invult. De semantische standaarden voor de onderdelen van gegevensmanagement en veel toepassingsprofielen zijn al beschikbaar en zijn opgenomen in of zitten in het proces van opname in de lijst met pas-toe-of-leg-uit standaarden.
In veel organisaties zijn er verschillende specialisten die zich bezighouden met juridische grondslagen (afdeling juridische zaken), met begrippenkaders (afdeling communicatie), met informatiemodellen (informatiearchitecten of -analisten), met kwaliteitsmanagement (afdeling Q&A), met privacy (functionaris gegevensbescherming), met beveiliging (chief information and security officer), algoritmen (functionaris algoritmen), met records management (records manager), et cetera. Integraal gegevensmanagement verbindt de afzonderlijke oplossingen van specialisten uit verschillende vakgebieden. Daarmee wordt dubbel werk voorkomen. Maar bovenal is het de basis voor een afsprakenstelsel waarin gegevens uit verschillende bronnen verantwoord (dat wil zeggen met inachtneming van de context en betekenis) in samenhang kunnen worden gebruikt. Met deze context en betekenis krijgen gegevens meerwaarde, c.q. kunnen gegevens op waarde worden geschat.In de NORA verbindt het onderwerpen die tot voor kort nog als losse thema’s werden behandeld, zoals NORA Begrippenkader, gegevenswoordenboeken, API's, data op het web, duurzame toegankelijkheid, geo, stelsel van basisregistraties en (internationale) standaarden.
NAP10 Neem gegevens als fundament impliceert een gegevensgerichte samenwerking in plaats van de huidige op loshangende deelprocessen ingerichte organisaties. Dit geldt zowel binnen organisaties die (bron)gegevens leveren als voor ketens die samenwerken in afsprakenstelsels. Het resultaat bestaat uit gegevens met sociale waarde, geschikt voor consistent (her)gebruik. Daarbij is het handig als verschillende afsprakenstelsels dezelfde standaarden hanteren. Bij voorbeeld bij de oprichting van een bedrijf heb je te maken met het afsprakenstelsel voor de basisregistraties, maar ook met financiële aspecten zoals een bankrekening, BTW, et cetera. Deze visie op informatiemanagement is ook een basis voor een samenhangend stelsel van (afspraken)stelsels.
Samenhang semantische standaarden[bewerken]
In de workshop van de Expertgroep gegevensmanagement januari 2025 zijn de Nederlandse Standaard voor het Beschrijven van Begrippen (NL-SBB), het Meta Model voor Informatiemodellering (MIM), het Nederlands toepassingsprofiel voor datacatalogi (DCAT-AP-NL), de Metagegevens Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie (MDTO) en de Thesauri en Ontologieën voor Overheidsinformatie (TOOI) uitgewerkt en onderling met elkaar verbonden. De kennishouders van deze standaarden hebben de hoofdpunten nog eens kort samengevat. Daarbij zijn van iedere standaard de rationale, de groeperende concepten en de belangrijkste overige concepten benoemd. De rationale achter de verschillende bouwstenen is op blauwe post-its beschreven. De groeperende concepten zijn op groene post-its beschreven en de belangrijkste overige concepten op gele post-its.
Vervolgens zijn de de verschillende standaarden met elkaar verbonden. Zo kennen alle standaarden een verwijzing naar begrippen en/of naar een informatiemodel of een objecttype in een informatiemodel. De semantische samenhang tussen de verschillende semantische standaarden op basis van deze eerste workshop is samengevat in onderstaande schets:
Tijdens de eerste workshop op 25 januari is de samenhang van de TOOI standaard met de andere semantische standaarden minder aan de orde geweest. De TOOI concepten staan nog wat verspreid in deze eerste schets. Ook kwam in de eerste workshop aan de orde dat ook het concept 'publieke dienst' een plek moet krijgen. Het Core Public Service Vocabulary(CPSV) is de EU standaard voor het beschrijven van publieke diensten. Dit is in de workshop niet besproken en staat ook nog niet op een van de lijsten van het Forum Standaardisatie. Een eerste aanzet voor een wat verdergaande uitwerking van de samenhang van bovengenoemde semantische standaarden is onderstaande schets. Hierin zijn de verschillende concepten geprojecteerd op de 5 lagen in de NORA architectuur.
- in dit overzicht zijn de TOOI concepten geprojecteerd op de concepten uit de andere standaarden: ontologie op conceptueel informatiemodel, woordenlijst op begrippenkader, informatie op informatieobject.
- de verschillende concepten zijn geprojecteerd op de NORA lagen.
- De beschrijving van wet- en regelgeving op de grondslagenlaag
- het register overheidsorganisaties op de organisatielaag
- conceptueel informatiemodel en begrippenmodel op de informatielaag, net als enkele referentieobjecten uit TOOI en MDTO
- dataset, informatieobject en gegevensmodel op de applicatielaag, net als product/dienst, bestand en productmodel, welke nog wat concreter zijn.
- aan de bovenkant zijn in oranje de concepten 'publieke dienst' (op de parkeerlijst geplaatst met de opmerking 'we hebben eigenlijk nog iets van een publieke dienst nodig') en 'levensgebeurtenis. Levensgebeurtenis, publieke dienst en organisatie zijn centrale concepten in het Core Public Service Vocabulary (CPSV) van de EU.
Een iets andere weergave is onderstaand plaatje, waarin de projectie van de belangrijkste concepten uit de betreffende standaarden nog wat duidelijker op de NORA lagen zijn geprojecteerd. Ook zijn de concepten rond begrippenkader en informatiemodel geprojecteerd op de MIM niveau's van modelleren (zie verderop). Dit plaatje wordt hieronder stap voor stap uitgelegd.
Nederlandse Standaard voor het Beschrijven van Begrippen[bewerken]
Bij al deze standaarden komen 'begrip' of 'begrijpen' voor in de rationale of als een van de belangrijkste concepten. Begrippen zijn daarmee een belangrijk verbindend element tussen de verschillende standaarden. Dat is ook logisch, begrippen zijn gedachten over de dingen zoals mensen die in hun hoofd hebben. Door hierover na te denken ontstaan verbanden. In het overzicht zie je dit gerepresenteerd door lijnen van objecttype (mim:begrip), eigenschaptype (mim:begrip), gegevenstype (mim:begrip), informatieobject (mdto:BegripGegevens) en dataset (dcat:thema) naar begrip.
De Nederlandse Standaard voor het Beschrijven van Begrippen (Nl-SBB) is een handreiking voor het vastleggen van betekenis en kent een machine-leesbare taalbinding. Door een geformaliseerde standaard voor het beschrijven van begrippen kunnen beschrijvingen van begrippen vanuit verschillende hoeken eenvoudig naast elkaar worden gelegd zodat betekenis kan elkaar gedeeld.
Begrippen krijgen altijd betekenis in een bepaalde context. Alle begrippen in die context samen vormen een begrippenkader. Zo heeft een (basis)registratie een altijd een duidelijk begrippenkader. Maar ook een boek of een podcast of een film kan een verklarende woordenlijst hebben, soms in de vorm van een eenvoudige begrippenlijst. En het plaatje hierboven kun je zien als een overzicht van de topbegrippen in het begrippenkader van het Nationaal Semantisch Vlak. Via definities en andere beschrijvende eigenschappen wordt de betekenis van begrippen vastgelegd. Maar ook de onderlinge relaties tussen begrippen zoals specialisatie en generalisatie geven betekenis.
Een belangrijk onderdeel van de NL-SBB is ook de verwijzing naar de grondslag. Bij de overheid in een rechtstaat is dit altijd een wettelijke grondslag. Als je begrippen niet conform de wettelijke grondslag gebruikt ben je letterlijk onwettig bezig.
Het publiceren van begrippenkaders is volop in beweging, onder andere in de NORA zelf. Alle begrippenkaders bij elkaar, waar mogelijk met elkaar verbonden, vormen daarmee voorlopig de basis voor het nationaal semantisch vlak.
- de concepten in bovenstaand plaatje kunnen worden gezien als de topbegrippen van het domein gegevensmanagement.
- een van deze topbegrippen is 'thema' als onderdeel van DCAT-AP-NL. De indeling in relevante thema's voor de overheid is op EU niveau gepubliceerd op de website van interoperable Europe. De Nederlandse themalijst is als onderdeel van TOOI gepubliceerd door KOOP.
- Per thema ofwel per domein kunnen begrippenkaders worden geformuleerd die zijn opgehangen aan de hier genoemde topbegrippen.
Metamodel voor Informatiemodellering[bewerken]
Het Metamodel voor Informatiemodellering (MIM) onderscheidt 4 niveau's van modelleren:
- het modelleren van begrippen. Dit valt buiten de context van informatiemodellering en daarmee ook buiten de reikwijdte van de MIM standaard. De NL-SBB is de aangewezen standaard voor het modelleren van begrippen.
- het modelleren van de wereld in de vorm van een conceptuele informatiemodel c.q. ontologie. Hierin gaat het om de typering van dingen of mensen in de vorm van objecttypen met soorten eigenschappen (eigenschaptypen) en soorten relaties (relatietypen). Het is een goed gebruik om betekenis van objecttypen en soorten eigenschappen over te nemen uit het begrippenkader dat bij de registratie hoort die met het model wordt beschreven. Hooguit ligt er een stukje interpretatie vanuit de uitvoering, maar die interpretatie kun je ook in het begrippenkader al meegeven. Het MIM kent een mogelijkheid om voor een modelelement zoals een objecttype of eigenschap een verwijzing op te nemen naar het overeenkomstige begrip. Een conceptueel informatiemodel of ontologie gaat over de typering van samenhang en structuur van mensen en dingen. Een begrippenmodel gaat over betekenis van begrippen die soorten mensen en dingen en hun eigenschappen beschrijven.
- het modelleren van soorten gegevensobjecten, soorten gegevens van die gegevensobjecttypen en soorten relaties daartussen in de vorm van een gegevensmodel. Soms worden objecttypen vertaald naar gegevensobjecttypen en soorten eigenschappen naar soorten gegevens, maar vaak vind ook een vertaling plaats. Zo kun je leeftijd zien als een eigenschap van een persoon. Als je 67 bent heb je recht op AOW, als je 18 bent heb je recht op alcohol en vapes. Maar als je leeftijd in een registratie opneemt moet je die dagelijks bijwerken. Dan is het vastleggen van de geboortedatum praktischer, ook al is een datum geen eigenschap van een persoon. Omdat uit een gegevensmodel direct allerlei verwerkingslogica kan worden afgeleid wordt het ook wel logisch model genoemd.
- Tot slot onderscheidt MIM het niveau van het technische formaat waarmee data in een database wordt vastgelegd (bijvoorbeeld SQL) of wordt uitgewisseld (bijvoorbeeld Json). Dit wordt gebruikt voor het productmodel. Niveau 4 valt eveneens buiten de context van informatiemodellering en daarmee ook buiten de reikwijdte van het MIM. In een modelgedreven ontwikkelomgeving is het gebruikelijk om de technische beschrijvingen te genereren vanuit het gegevensmodel. Data in verschillende dataservices kunnen worden gespecificeerd op basis van een selectie van relevante elementen in een logisch informatiemodel. Daarbij kunnen elementen uit verschillende informatiemodellen worden gecombineerd. Op basis van een dergelijke specificatie kunnen vervolgens specificaties in verschillende technologieën kunnen worden gegenereerd, bijvoorbeeld een in csv, XML of Json.
Conceptueel informatiemodel[bewerken]
Conceptuele informatiemodellen zijn nog niet breed beschikbaar. Veel basisregistraties kennen bijvoorbeeld alleen logische datamodellen. Met name voor organisaties die data uit verschillende domeinen moeten integreren zoals de Belastingdienst en Justitie, zijn conceptuele modellen nuttig. In logische modellen worden afhankelijk van de context keuzen gemaakt voor de modellering van gegevens. Die keuzen kunnen per domein verschillen. Conceptuele informatiemodellen kunnen als gemeenschappelijke baseline dienen.
Het neerzetten van conceptuele informatiemodellen is iets dat de komende jaren vorm moet krijgen.
Logisch Informatiemodel[bewerken]
Ga naar de gebruikerspagina van Eric Brouwer
Contactpersoon:
Eric Brouwer
Contact: Eric Brouwer
13 november 2025 10:49:15
Eric Brouwer
20 augustus 2024 13:48:54
13 november 2025 10:49:15
30
Informatief
12 mei 2025