Noodzakelijk (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(|Elementtype=Kwaliteitsdoel)
(met afbeelding)
Regel 3: Regel 3:
|ID=KD20
|ID=KD20
|Beschrijving=Afnemers worden niet geconfronteerd met overbodige vragen of irrelevante informatie. De dienstverlener gebruikt informatie die bekend is, bij zichzelf of bij andere dienstverleners en stelt informatie beschikbaar aan andere dienstverleners indien noodzakelijk. Samenwerkende overheden hebben expliciet vastgelegd welke afspraken zij gemaakt hebben om hieraan invulling te geven. Het onnodig opvragen of leveren van informatie kost de afnemer tijd, wekt irritatie op en verhoogt de kans op fouten.
|Beschrijving=Afnemers worden niet geconfronteerd met overbodige vragen of irrelevante informatie. De dienstverlener gebruikt informatie die bekend is, bij zichzelf of bij andere dienstverleners en stelt informatie beschikbaar aan andere dienstverleners indien noodzakelijk. Samenwerkende overheden hebben expliciet vastgelegd welke afspraken zij gemaakt hebben om hieraan invulling te geven. Het onnodig opvragen of leveren van informatie kost de afnemer tijd, wekt irritatie op en verhoogt de kans op fouten.
|Afbeelding=pictogram noodzakelijk.svg
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
|Status toelichting={{Review Kernwaarden
|Status toelichting={{Review Kernwaarden
|oud=Noodzakelijk
|oud=Noodzakelijk
|oudID=BP07}}
|oudID=BP07}}
|Vindt grondslag in=Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017, Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen, Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht
|Vindt grondslag in=Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017, Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht, Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen
}}
}}

Versie van 14 nov 2021 13:05

Beschrijving

Afnemers worden niet geconfronteerd met overbodige vragen of irrelevante informatie. De dienstverlener gebruikt informatie die bekend is, bij zichzelf of bij andere dienstverleners en stelt informatie beschikbaar aan andere dienstverleners indien noodzakelijk. Samenwerkende overheden hebben expliciet vastgelegd welke afspraken zij gemaakt hebben om hieraan invulling te geven. Het onnodig opvragen of leveren van informatie kost de afnemer tijd, wekt irritatie op en verhoogt de kans op fouten.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Doelmatig, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP07Bouw diensten modulair opMaak bij de ontwikkeling van diensten gebruik van een modulaire indeling met een maximale interne samenhang en minimale externe koppelingen.
NAP12Informeer bij de bronMaak bij de dienst gebruik van gegevens die afkomstig zijn uit een bronregistratie.