Noodzakelijk (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
k (Beveiligde "Noodzakelijk (Doel)": Preventieve beveiliging veelbezochte pagina ([Bewerken=Alleen beheerders toestaan] (vervalt niet) [Hernoemen=Alleen beheerders toestaan] (vervalt niet)))
(9 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Doel (2020)
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|ID=BP07
|Afbeelding=pictogram noodzakelijk.svg
|Stelling=Afnemers worden niet geconfronteerd met overbodige vragen.
|Status actualiteit=Concept
|Beschrijving=Afnemers worden niet geconfronteerd met overbodige vragen of irrelevante informatie. De dienstverlener gebruikt informatie die bekend is, bij zichzelf of bij andere dienstverleners en stelt informatie beschikbaar aan andere dienstverleners indien noodzakelijk en met inachtneming van de AVG. Samenwerkende overheden hebben expliciet vastgelegd welke afspraken zij gemaakt hebben om hieraan invulling te geven. Het onnodig opvragen of leveren van informatie kost de afnemer tijd, wekt irritatie op en verhoogt de kans op fouten ten gevolge van deze gegevens.
|Status toelichting={{Review Kernwaarden
|Afbeelding=7.Noodzakelijkblauw.png
|oud=Noodzakelijk
|Rationale=Beperking van de vraag naar informatie verlaagt de administratieve lastendruk. Het onnodig opvragen van informatie kost de afnemer tijd, wekt irritatie op en verhoogt de kans op fouten in de verstrekte informatie.
|oudID=BP07}}
|Implicaties=Overheidsorganisaties vereenvoudigen regels, procedures, formulieren, etc. zo veel mogelijk, zodat de noodzaak tot het opvragen van informatie wordt beperkt. Daarna wordt onderzocht welke wel noodzakelijke 'need to know' informatie al binnen de overheid bekend is en wie de beheerder daarvan is. Vervolgens leggen dienstverleners expliciet vast welke afspraken zij hebben gemaakt over het delen van de informatie,de inzet van technische voorzieningen, verantwoordelijkheden en rollen in de samenwerking en dienstverlening. Ook kunnen formulieren worden aangepast, zodat reeds bekende informatie over de burger of het bedrijf, al van tevoren is ingevuld. Omgekeerd zal de dienstverlener zijn informatie moeten delen met andere dienstverleners die gebruik mogen en willen maken van die informatie voor de uitvoer van hun taken. Omdat andere partijen in staat te stellen hergebruik te maken van informatie, worden er hoge eisen gesteld aan kwaliteit, beheer en duurzaamheid en worden deze expliciet vastgelegd.
|ID=KD20
|Beschrijving=Burgers en bedrijven worden niet geconfronteerd met overbodige vragen of irrelevante informatie. De dienstverlener hergebruikt informatie die bekend is, bij zichzelf of bij andere dienstverleners. Hij stelt als dat nodig is informatie beschikbaar aan andere dienstverleners, op basis van verantwoord gegevensgebruik.


'''Ontwerpeis''': overheden hebben expliciet vastgelegd welke afspraken zij in hun samenwerking gericht op gezamenlijke dienstverlening,hebben gemaakt over het hergebruik van informatie, technische voorzieningen, rollen en verantwoordelijkheden.
Samenwerkende overheden hebben expliciet vastgelegd welke afspraken zij gemaakt hebben om hieraan invulling te geven. Het onnodig opvragen of leveren van informatie kost tijd, wekt irritatie op en verhoogt de kans op fouten.
|Voorbeelden=Na het overlijden van de heer Van R. blijft zijn weduwe nog regelmatig brieven van de gemeente ontvangen, gericht aan de heer Van R. Dit ondanks het feit dat zijn overlijden is verwerkt in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). De oorzaak hiervan is dat er binnen een gemeente verschillende systemen bestaan, die niet altijd zijn gekoppeld aan de GBA, met pijnlijke fouten tot gevolg. Wanneer alle systemen zijn gekoppeld aan de GBA, worden alle meldingen van overlijden op één plek verwerkt en zijn ze overal beschikbaar. De Belastingdienst vult gegevens die bekend zijn bij de overheid vooraf in op het formulier voor de aangifte van de inkomstenbelasting. Afnemers hoeven dit niet nogmaals te doen.
|Vindt grondslag in=Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017, Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht, Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen
|Toepassingsgebied=Generiek
|Heeft bron=NORA 3.0 katern Strategie
|Vindt grondslag in=Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017
}}
}}

Versie van 19 nov 2021 14:18

Beschrijving

Burgers en bedrijven worden niet geconfronteerd met overbodige vragen of irrelevante informatie. De dienstverlener hergebruikt informatie die bekend is, bij zichzelf of bij andere dienstverleners. Hij stelt als dat nodig is informatie beschikbaar aan andere dienstverleners, op basis van verantwoord gegevensgebruik.

Samenwerkende overheden hebben expliciet vastgelegd welke afspraken zij gemaakt hebben om hieraan invulling te geven. Het onnodig opvragen of leveren van informatie kost tijd, wekt irritatie op en verhoogt de kans op fouten.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Doelmatig, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP07Bouw diensten modulair opMaak bij de ontwikkeling van diensten gebruik van een modulaire indeling met een maximale interne samenhang en minimale externe koppelingen.
NAP12Informeer bij de bronMaak bij de dienst gebruik van gegevens die afkomstig zijn uit een bronregistratie.