Noodzakelijk (Doel)

Uit NORA Online
Versie door M.M.Vos (overleg | bijdragen) op 23 sep 2021 om 16:39 (toepassingsgebied ook leeg)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Beschrijving

Afnemers worden niet geconfronteerd met overbodige vragen of irrelevante informatie. De dienstverlener gebruikt informatie die bekend is, bij zichzelf of bij andere dienstverleners en stelt informatie beschikbaar aan andere dienstverleners indien noodzakelijk en met inachtneming van de AVG. Samenwerkende overheden hebben expliciet vastgelegd welke afspraken zij gemaakt hebben om hieraan invulling te geven. Het onnodig opvragen of leveren van informatie kost de afnemer tijd, wekt irritatie op en verhoogt de kans op fouten ten gevolge van deze gegevens.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Doelmatig, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP07Bouw diensten modulair opMaak bij de ontwikkeling van diensten gebruik van een modulaire indeling met een maximale interne samenhang en minimale externe koppelingen.
NAP12Informeer bij de bronMaak bij de dienst gebruik van gegevens die afkomstig zijn uit een bronregistratie.