Noodzakelijk (Doel)

Uit NORA Online
Versie door M.M.Vos (overleg | bijdragen) op 19 nov 2021 om 14:18 (Beveiligde "Noodzakelijk (Doel)": Preventieve beveiliging veelbezochte pagina ([Bewerken=Alleen beheerders toestaan] (vervalt niet) [Hernoemen=Alleen beheerders toestaan] (vervalt niet)))
Ga naar: navigatie, zoeken

icoon Kwaliteitsdoel Noodzakelijk (Doel)

Feedback
De review is op 1 februari 2022 gesloten, de Werkgroep presenteert op 17 mei 2022 een nieuwe versie aan de reviewers: "Resultaten review verwerkt."
Versie
reviewversie
Was onderdeel van publieke review
Terug naar Reviewpagina
Terug naar Scope Review
Type pagina
Kwaliteitsdoel
ID
KD20
Status
Concept
publieke review gesloten, RFC verwacht in NORA Gebruikersraad/2022-09-13.
Dit concept is gebaseerd op het oude BP07 Noodzakelijk.
Meer Kwaliteitsdoelen bekijken:
Kwaliteitsdoelen

Beschrijving

Burgers en bedrijven worden niet geconfronteerd met overbodige vragen of irrelevante informatie. De dienstverlener hergebruikt informatie die bekend is, bij zichzelf of bij andere dienstverleners. Hij stelt als dat nodig is informatie beschikbaar aan andere dienstverleners, op basis van verantwoord gegevensgebruik.

Samenwerkende overheden hebben expliciet vastgelegd welke afspraken zij gemaakt hebben om hieraan invulling te geven. Het onnodig opvragen of leveren van informatie kost tijd, wekt irritatie op en verhoogt de kans op fouten.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Doelmatig, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP07Bouw diensten modulair opMaak bij de ontwikkeling van diensten gebruik van een modulaire indeling met een maximale interne samenhang en minimale externe koppelingen.
NAP12Informeer bij de bronMaak bij de dienst gebruik van gegevens die afkomstig zijn uit een bronregistratie.