Ontvankelijk (Doel)
- Onderdeel van
- Bindende Architectuurafspraken
- Contact
- NORA Gebruikersraad
- nora@ictu.nl
- Status
- Concept
- ID
- Versie
- versie onbekend
- Gemotiveerd door Kernwaarde
Beschrijving
Als burger kan ik klachten of meldingen en ideeën voor verbeteringen eenvoudig kwijt. De overheid herstelt fouten, compenseert tekortkomingen en gebruikt klachten om daarvan te leren. In haar regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’ heeft het kabinet de ambitie uitgesproken om mensen meer regie te geven op hun eigen gegevens. Dat betekent dat burgers in beginsel hun gegevens kunnen inzien en digitaal kunnen delen met derden, bijvoorbeeld als dat nodig is om iets te regelen. Het identificeren en betrekken van belanghebbenden is een belangrijk onderdeel van ieder innovatietraject. Door technologieën op een democratische wijze te ontwikkelen en implementeren, kunnen waarden, belangen, verwachtingen en zorgen beter in het ontwerp worden meegenomen.
Oorsprong & bronnen
De motivatie voor dit doel is Vertrouwen, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.
Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):
Onderliggende NORA Architectuurprincipes
ID | Architectuurprincipe | Stelling |
---|---|---|
NAP01 | Verplaats je in de gebruiker | Ontwerp, realiseer en verbeter de dienst vanuit het perspectief van de afnemer. |
NAP03 | Lever een kanaal-onafhankelijk resultaat | Lever een gelijkwaardige uitkomst, ongeacht het gebruikte kanaal. Bied de dienst aan via internet, fysiek (off-line) en eventueel via andere passende kanalen waar de afnemer gebruik van kan maken. |
NAP05 | Bied de dienst proactief aan | Bied de dienst aan wanneer dit in het belang is of zou kunnen zijn voor de afnemer. |
NAP17 | Stuur cyclisch op kwaliteit | Maak cyclische sturing op de kwaliteit van de dienst mogelijk. |