Ontvankelijk (Doel)
- Onderdeel van
- Bindende Architectuurafspraken
- Contact
- NORA Gebruikersraad
- nora@ictu.nl
- Status
- Concept
- In werking getreden op 1-1-2023, conform RFC 2022. (zie besluit)
- ID
- KD03
- Versie
- versie onbekend
- Gemotiveerd door Kernwaarde
Beschrijving
Burgers kunnen gemakkelijk terecht bij de dienstverlener met hun ideeën voor verbetering, meldingen of klachten. De overheid herstelt fouten, compenseert tekortkomingen en gebruikt klachten om daarvan te leren.
Bij innovaties en het vernieuwen van diensten is het belangrijk om alle belanghebbenden in beeld te hebben en te betrekken. De ontwikkeling en implementatie van technologieën wordt zo democratisch en het ontwerp houdt direct rekening met waarden, belangen, verwachtingen en zorgen.
Het Kabinet wil burgers bovendien meer regie geven over hun eigen gegevens (regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst).
Oorsprong & bronnen
De motivatie voor dit doel is Vertrouwen, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.
Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):
Onderliggende NORA Architectuurprincipes
ID | Architectuurprincipe | Stelling |
---|---|---|
NAP01 | Verplaats je in de gebruiker | Ontwerp, realiseer en verbeter de dienst vanuit het perspectief van de afnemer. |
NAP03 | Lever een kanaal-onafhankelijk resultaat | Lever een gelijkwaardige uitkomst, ongeacht het gebruikte kanaal. Bied de dienst aan via internet, fysiek (off-line) en eventueel via andere passende kanalen waar de afnemer gebruik van kan maken. |
NAP05 | Bied de dienst proactief aan | Bied de dienst aan wanneer dit in het belang is of zou kunnen zijn voor de afnemer. |
NAP17 | Stuur cyclisch op kwaliteit | Maak cyclische sturing op de kwaliteit van de dienst mogelijk. |