Overleg:Dienstverleningsconcept

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

M.M.Vos (overleg) 17 aug 2023 11:44 (CEST) Kopie van de koppen en evt teksten uit het origineel, met telkens aangegeven wat ik er mee ga doen / gedaan heb. Deze hele pagina archiveren en opnemen als historische eerdere versie van het Basisconcept.

Wat is het Dienstverleningsconcept?[bewerken]

Moet nog in samenhang met de teksten op USM en het Dienstverleningsconcept worden verwerkt tot een logisch geheel dat een aanvulling is op0 de introductietekst over het Basisconcept van Dienstverlening. Hoofdboodschappen in deze tekst om te behouden:

  • Overheidsdienstverlening (definitie en tekst hier checken) in de context van de democratische rechtsstaat / Thorbecke (inclusief afbeelding)
  • Overheidsdienstverlening is in essentie ook 'gewoon' dienstverlening
  • Basisconcept combineert inzichten over dienstverlening met de unieke positie van de overheid - of eigenlijk de burger - in de democratische rechtsstaat
  • Processen uit USM (en workflows, zie pagina daar)
  • Capabilities om die processen goed in te richten (evt behouden: Het gaat daarbij om het vermogen om de dienstverlening te bepalen, uit te voeren, bij te sturen en continu te verbeteren. Je herkent hierin ongetwijfeld de Plan - Do - Check - Act cyclus, maar nu toegepast op de Nederlandse overheid als geheel.)
  • 'Losse' capabilities

De overheid maakt heldere afspraken met de burgers (AFSPREKEN)[bewerken]

Moet nog gecheckt worden tegen uitleg Hoofdproces, komt daarna als losse tekst te vervallen om dubbelingen te voorkomen.

De overheid levert diensten conform de daarover gemaakte afspraken (UITVOEREN)[bewerken]

Moet nog gecheckt worden tegen uitleg Hoofdproces, komt daarna als losse tekst te vervallen om dubbelingen te voorkomen.

De overheid corrigeert zodra een fout is gemaakt in een dienst (HERSTELLEN)[bewerken]

Moet nog gecheckt worden tegen uitleg Hoofdproces, komt daarna als losse tekst te vervallen om dubbelingen te voorkomen.

De overheid biedt mogelijkheden om binnen de bestaande afspraken de diensten aan te passen (WIJZIGEN)[bewerken]

Moet nog gecheckt worden tegen uitleg Hoofdproces, komt daarna als losse tekst te vervallen om dubbelingen te voorkomen.

De overheid zorgt voor continue verbetering van haar dienstverlening (VERBETEREN)[bewerken]

Moet nog gecheckt worden tegen uitleg Hoofdproces, komt daarna als losse tekst te vervallen om dubbelingen te voorkomen.

Waarom is het Dienstverleningsconcept nu actueel?[bewerken]

Verplaatst naar aparte pagina, die ontsloten wordt vanaf de themapagina (onder de kop Waarom is het Dienstverleningsconcept belangrijk) en vanuit de probleemstelling in de introductie-tekst van het Basisconcept van Dienstverlening.

Losse tekst die nog een plekje moet vinden:

Het gaat hierbij dus om het duidelijk maken van de dienstverlening van de Nederlandse overheid:

  • Wat in NL is afgesproken over (de toekomst van) de dienstverlening van de overheid in onze samenleving. Dat is de Visie op dienstverlening. Het is strategisch van aard en geeft richting. Dit beoogt dat de overheid de goede dingen doet, in termen van maatschappelijke effecten (“outcome”).
  • Wat de structuur is die achter de dienstverlening van de overheid schuil gaat. Dat is het Dienstverleningsconcept. Het is tactisch van aard en gaat over de inrichting. Dit beoogt dat de overheid het vermogen heeft (de capability) om de dienstverlening te bepalen, uit te voeren, bij te sturen en continu te verbeteren.
  • Hoe de dienstverlening feitelijk wordt geleverd en door burgers en bedrijven wordt ervaren. Dat is de Dienstverlening zelf. Het is operationeel van aard en gaat over de verrichting. Dit beoogt dat de overheid de dingen goed doet, in termen van verwachte kwaliteit en efficiëntie (“output”).

De burger staat centraal[bewerken]

Mooie tekst, maar nog niet duidelijk wat er mee te doen. Overlapt met de 3 uitgangspunten, maar niet geheel en kan ook niet toegevoegd worden als extra uitleg op die pagina zonder herschreven te moeten worden.

Misschien zouden we het geheel kunnen vatten onder context Architectuur van de Burger (zoals Jaap van den Berg het oorspronkelijke idee pitchte), of kunnen we het samen met het resterende tekstje uit Waarom is het Dienstverleningsconcept nu actueel gebruiken in de verdiepingsslag van de introductietekst wat is het Basisconcept van Dienstverlening. Die zou dan een aantal begrippen verder uitdiepen (overheidsdienstverlening, dienstverlening, burger, behoefte) en de samenhang van uitgangspunten, processen en generieke functies op een andere manier formuleren. Het kan wellicht ook de brug vormen tussen een pagina die vanuit de burger denkt en een pagina die meer voor de overheidsinvalshoek kiest, doordat het beide in dezelfde context plaatst.

Centraal, in de context van onze samenleving[bewerken]

zie kop De burger staat centraal

En we proberen de rol van de Overheid scherp te krijgen[bewerken]

zie kop De burger staat centraal

(Gewijzigde) teksten zoals op pagina Dienstverleningsconcept[bewerken]