Bewerken pagina: PDCA-cyclus in besturing kwaliteit
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
U hebt geen toestemming om deze pagina te bewerken, want:
De gevraagde handeling is voorbehouden aan gebruikers in een van de volgende groepen:
gebruikers
,
beheerders
, projectlid, secretaris.
U hebt geen rechten om de gevraagde handeling te verrichten.
Deze pagina is beveiligd. Bewerken of andere handelingen zijn niet mogelijk.
Elementtype
*
Het elementtype waaronder deze pagina valt. U kunt dit niet wijzigen omdat het formulier is afgestemd op het elementtype.
:
ID
Deze eigenschap kan worden gebruikt om een element te voorzien van een unieke identificatie.
:
Stelling
Deze eigenschap kan worden gebruikt om elementen te voorzien van een stelling.
:
De kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling.
Rationale
TOGAF9: "Should highlight the business benefits of adhering to the principle, using business terminology. Point to the similarity of information and technology principles to the principles governing business operations. Also describe the relationship to other principles, and the intentions regarding a balanced interpretation. Describe situations where one principle would be given precedence or carry more weight than another for making a decision."
:
Afnemers vragen om een merkbare borging van de kwaliteit en ruimte voor feedback. De organisatie kan alleen duurzaam haar doelstellingen realiseren wanneer zij haar diensten continu aanpast aan de omstandigheden, zoals de wijzigende vraag van afnemers, wijzigingen in de eigen middelen en wetgeving of tekortkomingen in geleverde diensten. Dit betekent dat de dienstverlener op methodische wijze werkt aan de kwaliteit en vraaggerichtheid van de dienst. Dit veronderstelt een cyclische terugkoppeling of Plan-Do-Check-Act-cyclus (Deming-cirkel) op de kwaliteit van de dienst. NORA stelt met dit principe alleen een globale eis aan de kwaliteitsborging. NORA doet geen uitspraak over specifieke methodes of de precieze organisatie. Dit is voor de interoperabiliteit van de dienst van wezenlijk belang.
Implicaties
:
* Voor de start van de ontwikkeling van een nieuwe dienst zijn de vereisten waaraan de dienst moet voldoen schriftelijk vastgelegd. *monitoring vindt plaats van: ** naleving prestatie normen ** gebruiksstatistieken ** Klanttevredenheid * feedback door afnemers wordt actief ondersteund met behulp van: ** focusgroepen ** klachtenprocedures ** cliëntenraden * Een gestructureerd proces voor methodische verwerking van issues en voorstellen voor verandering is ingericht
Voorbeelden
Deze elementeigenschap kan worden gebruikt om een element te voorzien van voorbeelden.
:
In de Plan-fase stelt de lijn- of programmamanager op systematische wijze de eisen vast waar de nieuwe dienst aan moet voldoen. In de Do-fase wordt op basis van deze eisen en de baseline kwaliteit de dienst vormgegeven en daadwerkelijk verleend. In de Check-fase wordt gecontroleerd of de dienst voldoet aan de gestelde eisen en aan de behoeften van de afnemers. Op basis van deze informatie wordt de dienst geëvalueerd. Dit leidt tot voorstellen voor aanpassing van de dienst, die in een volgende Act-fase kunnen worden verwerkt.
Cluster
Deze elementeigenschap kan gebruikt worden om een element aan een cluster toe te wijzen.
:
Architectuurlaag
Deze elementeigenschap kan gebruikt worden om een element in een architectuurlaag in te delen, conform het
Negenvlaksmodel
:
Bedrijfsarchitectuur
Informatiearchitectuur
Technische architectuur
Architectuurdomein
Deze elementeigenschap kan gebruikt worden om een element in een architectuurdomein in te delen, conform het
negenvlaksmodel
:
Toepassingsgebied
Deze elementeigenschap kan worden gebruikt om het toepassingsgebied van een element vast te leggen.
:
RelatieToelichting
Dit moet een tijdelijke eigenschap zijn, bedoeld om de toelichting bij een relatie tussen twee afgeleide principes vast te houden. Moet nog een definitieve vorm krijgen.
:
[[Baseline kwaliteit diensten|AP 33 Baseline kwaliteit diensten]]: de baseline is een belangrijk intern normenkader voor de kwaliteit van de dienst. [[Sturing kwaliteit op het hoogste niveau|AP 32 Sturing kwaliteit op het hoogste niveau]]: ook de strategische sturing op kwaliteit kent het karakter van een PDCA-cyclus.
Status actualiteit
Kies uit deze lijst de huidige status van dit element. Als de status anders is dan actueel graag ook een tekstuele toelichting, waar mogelijk in de eigenschap Status toelichting
:
Concept
Actueel
Vervangen
Uitgefaseerd
Status toelichting
Leg hier uit waarom de pagina niet 'actueel' is, bijvoorbeeld waar het door is vervangen of wanneer het is vervallen. Leg ook links naar RFC's et cetera.
:
Afbeelding
Logo voor een bouwsteen, standaard oid
:
Bestand uploaden
Alt-tekst
Vul hier een beschrijving van de afbeelding in voor blinden en slechtzienden
:
Prioriteit revisit
Deze eigenschap staat voor het aantal prioriteitspunten dat gebruikers gezamenlijk hebben toegekend aan een NORA-element.
:
Laag binnen vijflaagsmodel
Geeft aan binnen welke laag of lagen van het Vijflaagsmodel een architectuurelement of afspraak valt
:
0
1
2
3
4
5
Is gerelateerd aan
:
Baseline kwaliteit diensten
Sturing kwaliteit op het hoogste niveau
Realiseert
:
Ontvankelijk
Heeft bron
weergegeven als omgekeerde 'used by'.
:
NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening
Is vervangen door
Welk nieuwer element het huidige vervangt. Specialisatie van ArchiMate: Association.
:
Stuur cyclisch op kwaliteit
Vrije tekst
U kunt hier extra informatie toevoegen. Deze zal onderaan de pagina getoond worden, maar is niet opvraagbaar via query's.
:
{{Status principes}} [[Image:Ap 31.png|thumb|200px|right|link=Grafisch overzicht relatie principes||alt="Relatie Afgeleid principe 31, realiseert Basisprincipe 10"]]
Meta-informatie
Samenvatting bewerking
U kunt hier een samenvatting of reden van de bewerking opgeven.
:
Samenvatting:
Dit is een kleine wijziging
Volg deze pagina
Pagina opslaan
Bewerking ter controle bekijken
Wijzigingen bekijken
Annuleren
Navigatiemenu
Persoonlijke hulpmiddelen
Aanmelden
Account aanvragen
Naamruimten
Pagina
Overleg
Nederlands
Weergaven
Lezen
Formulier bekijken
Geschiedenis weergeven
Meer
Pagina exporteren
Zoeken
Navigatie
NORA
Nieuws & Agenda
Laatste wijzigingen
Blijf op de hoogte
Hulp & contact
Ecosysteem
NORA Familie
Architectuur Digitale Overheid
EU-Architectuur
Architectuurafspraken
Overzicht
Kernwaarden
Kwaliteitsdoelen
Architectuurprincipes
Implicaties
Wijzigingen 1-1-2023
Lijsten & Verwijzingen
Beleidskaders
Standaarden
Bouwstenen
Begrippen
Architecturen
Gegevens-woordenboeken
Thema's
Overzicht
Beveiliging
Basisconcept van Dienstverlening
AI & Algoritmen
API
Data op het web
Duurzame Toegankelijkheid
Gegevensmanagement
Geo
IAM
Internationaal
Ketensturing
Mobiele apps
Privacy
Basisregistraties
Zaakgericht Werken
Overige onderwerpen
Vakmanschap
NORA-Instrumenten
PSA
NORA Review
NORA Vijflaagsmodel
Domeinen
Opleidingen
Community beginners
Visualisatie
Over NORA
Overzicht
NORA Beheer
NORA Gebruikersraad
Wijzigingsproces
Jaarplan
Kennismodel
Compliancy & Verantwoording
Hulpmiddelen
Verwijzingen naar deze pagina
Gerelateerde wijzigingen
Speciale pagina's