Perspectief afnemer: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Perspectief afnemer
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (1 versie: volledige import elementen en elementtypen en sjablonen 2016-05-24)
 
k (1 versie: toelichtingen geplaatst bij kennismodel)
 
(Een tussenliggende versie door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
[[Image:Ap 19.png|thumb|200px|right|link=Grafisch overzicht relatie principes||alt="Relatie Afgeleid principe 19, realiseert Basisprincipes 3 en 4"]]
#DOORVERWIJZING [[Perspectief gebruiker]]
{{#Element:
|Elementtype=Afgeleid principe
|ID=AP19
|Stelling=De dienst is opgezet vanuit het perspectief van de afnemer
|Rationale=Afnemers zullen meer en gemakkelijker gebruik maken van diensten, wanneer de opzet en vorm rekening houden met hun vaardigheden, voorkeuren en gedragingen. Dit is met name van belang bij de vormgeving van de contactfuncties van de overheid zoals formulieren, buitendiensten, websites en klantcontactcentra.
 
Het perspectief van met name burgers en bedrijven wordt sterk bepaald door hun ervaringen met particuliere dienstverlening. Men neemt immers over het algemeen veel particuliere- en weinig overheidsdiensten af. Effectieve overheidsdienstverlening neemt daarom goede voorbeelden van dienstverlening binnen én buiten de overheid als benchmark.
|Implicaties=De dienstverlener:
* de vaardigheden, voorkeuren en het (zoek)gedrag van de afnemer en doelgroep zijn vastgesteld
* geeft op basis hiervan de dienst vorm en past deze zo nodig aan
* heeft bepaald welke (aspecten van) diensten binnen de overheid of daar buiten gelden als benchmark
* zoekt zo nodig naar samenwerking over de keten heen
|Cluster=Vraaggerichtheid naar een hoger plan
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Architectuurdomein=Producten en Diensten
|Toepassingsgebied=Generiek
|Realiseert=Toegankelijk, Standaard (Basisprincipe),
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening,
|wpSummary=
}}

Huidige versie van 6 sep 2017 om 22:08

Doorverwijzing naar: