Perspectief gebruiker: verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(Met RfC doc (4de iteratie)) |
(pdf naam update) |
||
Regel 6: | Regel 6: | ||
: → {{Bestand met info|AP19 Update 20161104.pdf|Concept 0.3, met input van Belastingdienst en ICTU}} | : → {{Bestand met info|AP19 Update 20161104.pdf|Concept 0.3, met input van Belastingdienst en ICTU}} | ||
Het | Het uiteindelijke RfC (na de vierde iteratie) ter behandeling in de NORA Gebruikersraad van 17-01-2017: | ||
: → {{Bestand met info|AP19 Update | : → {{Bestand met info|AP19 Update 2070105.pdf|Wijzigingsvoorstel, inclusief input van de Sociale Verzekeringsbank}} | ||
}} | }} |
Versie van 11 jan 2017 16:38
Dit Afgeleide Principe wordt op het moment herzien. Wie dat wil kan meepraten over de concepten via nora@ictu.nl.
- → Concept 0.1, inclusief onderbouwing vanuit workshop (PDF, 808 kB)
- → Concept 0.1, onderbouwing vanuit workshop (PDF, 512 kB)
- → Concept 0.2, met input [http://www.gebruikercentraal.nl/ Gebruiker Centraal] (PDF, 389 kB)
- → Concept 0.3, met input van Belastingdienst en ICTU (PDF, 25 kB)
Het uiteindelijke RfC (na de vierde iteratie) ter behandeling in de NORA Gebruikersraad van 17-01-2017:
NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'
Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.
Afgeleide principes zijn principes die volgen uit de NORA-basisprincipes en die een verdere concretisering van die basisprincipes beogen.
Eigenschappen
ID | AP19 |
---|---|
Stelling | De dienst is opgezet vanuit het perspectief van de afnemer |
Rationale | Afnemers zullen meer en gemakkelijker gebruik maken van diensten, wanneer de opzet en vorm rekening houden met hun vaardigheden, voorkeuren en gedragingen. Dit is met name van belang bij de vormgeving van de contactfuncties van de overheid zoals formulieren, buitendiensten, websites en klantcontactcentra. Het perspectief van met name burgers en bedrijven wordt sterk bepaald door hun ervaringen met particuliere dienstverlening. Men neemt immers over het algemeen veel particuliere- en weinig overheidsdiensten af. Effectieve overheidsdienstverlening neemt daarom goede voorbeelden van dienstverlening binnen én buiten de overheid als benchmark. |
Implicaties | De dienstverlener:
|
Cluster | Vraaggerichtheid naar een hoger plan |
Architectuurlaag | Bedrijfsarchitectuur |
Architectuurdomein | Producten en Diensten |
Toepassingsgebied | Generiek |
Relaties
Vertrekpunt | Relatie | Eindpunten |
---|---|---|
Perspectief gebruiker | Heeft bron | |
Perspectief gebruiker | Is gerelateerd aan |
|
Perspectief gebruiker | Realiseert |
|
Afgeleide relaties
Vertrekpunt | Relatie | Eindpunt |
---|---|---|
Relatie PRIV U.04-AP19 (Relatiebeschrijving) | Eindpunt | Perspectief gebruiker |
Relatie PRIV U.04-AP19 (Relatiebeschrijving) | Is gerelateerd aan | Perspectief gebruiker |
Verplaats je in de gebruiker (Architectuurprincipe) | Is gerelateerd aan | Perspectief gebruiker |