Perspectief gebruiker: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(pdf naam update)
(prio terug gezet)
Regel 26: Regel 26:
|Architectuurdomein=Producten en Diensten
|Architectuurdomein=Producten en Diensten
|Toepassingsgebied=Generiek
|Toepassingsgebied=Generiek
|Prioriteit revisit=11
|Is gerelateerd aan=Geo
|Is gerelateerd aan=Geo
|Realiseert=Toegankelijk, Standaard (Basisprincipe),
|Realiseert=Toegankelijk, Standaard (Basisprincipe),
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening,
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening,
}}
}}

Versie van 17 mei 2017 15:53

"Relatie Afgeleid principe 19, realiseert Basisprincipes 3 en 4"
NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

 
Afgeleide principes zijn principes die volgen uit de NORA-basisprincipes en die een verdere concretisering van die basisprincipes beogen.

Eigenschappen

IDAP19
StellingDe dienst is opgezet vanuit het perspectief van de afnemer
RationaleAfnemers zullen meer en gemakkelijker gebruik maken van diensten, wanneer de opzet en vorm rekening houden met hun vaardigheden, voorkeuren en gedragingen. Dit is met name van belang bij de vormgeving van de contactfuncties van de overheid zoals formulieren, buitendiensten, websites en klantcontactcentra. Het perspectief van met name burgers en bedrijven wordt sterk bepaald door hun ervaringen met particuliere dienstverlening. Men neemt immers over het algemeen veel particuliere- en weinig overheidsdiensten af. Effectieve overheidsdienstverlening neemt daarom goede voorbeelden van dienstverlening binnen én buiten de overheid als benchmark.
ImplicatiesDe dienstverlener:
  • de vaardigheden, voorkeuren en het (zoek)gedrag van de afnemer en doelgroep zijn vastgesteld
  • geeft op basis hiervan de dienst vorm en past deze zo nodig aan
  • heeft bepaald welke (aspecten van) diensten binnen de overheid of daar buiten gelden als benchmark
  • zoekt zo nodig naar samenwerking over de keten heen
ClusterVraaggerichtheid naar een hoger plan
ArchitectuurlaagBedrijfsarchitectuur
ArchitectuurdomeinProducten en Diensten
ToepassingsgebiedGeneriek
Prioriteit revisit11

Relaties

VertrekpuntRelatieEindpunten
Perspectief gebruikerHeeft bron
Perspectief gebruikerIs gerelateerd aan
Perspectief gebruikerRealiseert

Afgeleide relaties

VertrekpuntRelatieEindpunt
Relatie PRIV U.04-AP19 (Relatiebeschrijving)EindpuntPerspectief gebruiker
Relatie PRIV U.04-AP19 (Relatiebeschrijving)Is gerelateerd aanPerspectief gebruiker
Verplaats je in de gebruiker (Architectuurprincipe)Is gerelateerd aanPerspectief gebruiker