Perspectief gebruiker: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Ga naar: navigatie, zoeken
(R)
Regel 1: Regel 1:
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Perspectief afnemer|Stelling=De dienst is opgezet vanuit het perspectief van de afnemer  
+
{{Element
 +
|Elementtype=Afgeleid principe
 +
|ID=AP19
 +
|Stelling=De dienst is opgezet vanuit het perspectief van de afnemer
 
|Rationale=Afnemers zullen meer en gemakkelijker gebruik maken van diensten, wanneer de opzet en vorm rekening houden met hun vaardigheden, voorkeuren en gedragingen. Dit is met name van belang bij de vormgeving van de contactfuncties van de overheid zoals formulieren, buitendiensten, websites en klantcontactcentra.
 
|Rationale=Afnemers zullen meer en gemakkelijker gebruik maken van diensten, wanneer de opzet en vorm rekening houden met hun vaardigheden, voorkeuren en gedragingen. Dit is met name van belang bij de vormgeving van de contactfuncties van de overheid zoals formulieren, buitendiensten, websites en klantcontactcentra.
  
 
Het perspectief van met name burgers en bedrijven wordt sterk bepaald door hun ervaringen met particuliere dienstverlening. Men neemt immers over het algemeen veel particuliere- en weinig overheidsdiensten af. Effectieve overheidsdienstverlening neemt daarom goede voorbeelden van dienstverlening binnen én buiten de overheid als benchmark.
 
Het perspectief van met name burgers en bedrijven wordt sterk bepaald door hun ervaringen met particuliere dienstverlening. Men neemt immers over het algemeen veel particuliere- en weinig overheidsdiensten af. Effectieve overheidsdienstverlening neemt daarom goede voorbeelden van dienstverlening binnen én buiten de overheid als benchmark.
|Realiseert=Toegankelijk, Standaard (Basisprincipe),
 
 
|Implicaties=De dienstverlener:
 
|Implicaties=De dienstverlener:
 
* de vaardigheden, voorkeuren en het (zoek)gedrag van de afnemer en doelgroep zijn vastgesteld
 
* de vaardigheden, voorkeuren en het (zoek)gedrag van de afnemer en doelgroep zijn vastgesteld
Regel 12: Regel 14:
 
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
 
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
 
|Architectuurdomein=Producten en Diensten
 
|Architectuurdomein=Producten en Diensten
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
 
|ID=AP19
 
 
|Toepassingsgebied=Generiek
 
|Toepassingsgebied=Generiek
 +
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening,
 +
|Realiseert=Toegankelijk, Standaard (Basisprincipe),
 +
|Paginanaam=Perspectief afnemer
 
}}
 
}}

Versie van 5 feb 2015 om 16:52


Eigenschappen

Relaties

VertrekpuntRelatieEindpunten

Afgeleide relaties

VertrekpuntRelatieEindpunt
Relatie PRIV U.04-AP19 (Relatiebeschrijving)EindpuntPerspectief gebruikerIedere persoon, organisatie of functionele eenheid die gebruik maakt van een informatiesysteem
Relatie PRIV U.04-AP19 (Relatiebeschrijving)Is gerelateerd aanPerspectief gebruikerIedere persoon, organisatie of functionele eenheid die gebruik maakt van een informatiesysteem