Perspectief gebruiker: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (1 versie: Import EO 26-03-2012 - Afgeleide principes)
(R)
Regel 1: Regel 1:
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Perspectief afnemer|Stelling=De dienst is opgezet vanuit het perspectief van de afnemer  
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Perspectief afnemer|Stelling=De dienst is opgezet vanuit het perspectief van de afnemer  
|Toelichting rationale=Afnemers zullen meer en gemakkelijker gebruik maken van diensten, wanneer de opzet en vorm rekening houden met hun vaardigheden, voorkeuren en gedragingen. Dit is met name van belang bij de vormgeving van de contactfuncties van de overheid zoals formulieren, buitendiensten, websites en klantcontactcentra.
|Rationale=Afnemers zullen meer en gemakkelijker gebruik maken van diensten, wanneer de opzet en vorm rekening houden met hun vaardigheden, voorkeuren en gedragingen. Dit is met name van belang bij de vormgeving van de contactfuncties van de overheid zoals formulieren, buitendiensten, websites en klantcontactcentra.


Het perspectief van met name burgers en bedrijven wordt sterk bepaald door hun ervaringen met particuliere dienstverlening. Men neemt immers over het algemeen veel particuliere- en weinig overheidsdiensten af. Effectieve overheidsdienstverlening neemt daarom goede voorbeelden van dienstverlening binnen én buiten de overheid als benchmark.
Het perspectief van met name burgers en bedrijven wordt sterk bepaald door hun ervaringen met particuliere dienstverlening. Men neemt immers over het algemeen veel particuliere- en weinig overheidsdiensten af. Effectieve overheidsdienstverlening neemt daarom goede voorbeelden van dienstverlening binnen én buiten de overheid als benchmark.
|Realiseert=Toegankelijk, Standaard (Basisprincipe),
|Realiseert=Toegankelijk, Standaard (Basisprincipe),
|Toelichting implicaties=De dienstverlener:
|Implicaties=De dienstverlener:
* de vaardigheden, voorkeuren en het (zoek)gedrag van de afnemer en doelgroep zijn vastgesteld
* de vaardigheden, voorkeuren en het (zoek)gedrag van de afnemer en doelgroep zijn vastgesteld
* geeft op basis hiervan de dienst vorm en past deze zo nodig aan
* geeft op basis hiervan de dienst vorm en past deze zo nodig aan

Versie van 4 mrt 2014 15:20

NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

Eigenschappen