Principes Zaakgericht Werken: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(x)
(x)
Regel 3: Regel 3:
==Voorstel nieuw afgeleid principe==
==Voorstel nieuw afgeleid principe==
"Afnemers van diensten hebben inzicht in de status en voortgang van de behandeling van aanvragen voor die diensten".
"Afnemers van diensten hebben inzicht in de status en voortgang van de behandeling van aanvragen voor die diensten".


Dit principe sluit aan op het (uiteraard te handhaven) Basisprincipe 6 (Transparantie): "Afnemers hebben inzage in voor hen relevante informatie".
Dit principe sluit aan op het (uiteraard te handhaven) Basisprincipe 6 (Transparantie): "Afnemers hebben inzage in voor hen relevante informatie".

Versie van 29 apr 2014 11:28

Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.


Voorstel nieuw afgeleid principe[bewerken]

"Afnemers van diensten hebben inzicht in de status en voortgang van de behandeling van aanvragen voor die diensten".


Dit principe sluit aan op het (uiteraard te handhaven) Basisprincipe 6 (Transparantie): "Afnemers hebben inzage in voor hen relevante informatie".

Het nieuwe afgeleide principe kan het huidige Afgeleide principe 25 vervangen: "Afnemers worden geïnformeerd over de stand van zaken bij de gevraagde dienst".


Implicaties:

De dienstverlener ontsluit statusinformatie over de behandeling van de aanvraag en registreert deze informatie of laat deze - bij het uitbesteden van de behandeling van de aanvraag - registreren. Dienstverleners kunnen invulling geven aan dit principe door bij dienstverleningsprocessen zaakgericht te werken.


Toelichting:

Het nieuwe principe zegt niet dat zaakgericht werken de enige manier is om dienstafnemers te informeren over status en voortgang, maar sluit wel beter aan bij de terminologie van Zaakgericht werken. Tegelijkertijd blijft het nieuwe principe algemeen toepasbaar. Het past goed bij dienstverlening aan burgers en bedrijven. Maar is overal toepasbaar waar een actor op verzoek een dienst levert aan een andere actor, want samenwerken en werken in ketens is vaak ook terug te brengen tot het aan elkaar verlenen van diensten.