Principes Zaakgericht Werken

Uit NORA Online
Versie door A3Spruit (overleg | bijdragen) op 29 apr 2014 om 11:16 (x)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.


Voorstel nieuw afgeleid principe[bewerken]

"Als een aanvraag van een dienst in behandeling is, dan heeft de afnemer van de dienst inzicht in de status en voortgang van de behandeling van de aanvraag."


Dit principe sluit aan op Basisprincipe 6 (Transparantie): Afnemers hebben inzage in voor hen relevante informatie.

Dit principe kan het huidige Afgeleide principe 25 vervangen: Afnemers worden geïnformeerd over de stand van zaken bij de gevraagde dienst.


Implicaties: De dienstverlener ontsluit statusinformatie over de behandeling van de aanvraag en registreert deze informatie of laat deze - bij het uitbesteden van de behandeling van de aanvraag - registreren. Dienstverleners kunnen invulling geven aan dit principe door bij dienstverleningsprocessen zaakgericht te werken.

Toelichting: Het nieuwe principe zegt niet dat zaakgericht werken de enige manier is om dienstafnemers te informeren over status en voortgang, maar sluit wel beter aan bij de terminologie van Zaakgericht werken. Tegelijkertijd blijft het nieuwe principe algemeen toepasbaar. Het past goed bij dienstverlening aan burgers en bedrijven. Maar is overal toepasbaar waar een actor op verzoek een dienst levert aan een andere actor, want samenwerken en werken in ketens is vaak ook terug te brengen tot het aan elkaar verlenen van diensten.