Principes Zaakgericht Werken

Uit NORA Online
Versie door A3Spruit (overleg | bijdragen) op 6 aug 2014 om 13:55 (x)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.


Bestaande NORA-principes waaraan je met Zaakgericht werken invulling kunt geven[bewerken]

"Afnemers van diensten hebben inzicht in de status en voortgang van de behandeling van aanvragen voor die diensten".


Dit principe sluit aan op het (uiteraard te handhaven) Basisprincipe 6 (Transparantie): "Afnemers hebben inzage in voor hen relevante informatie".

Het nieuwe afgeleide principe kan het huidige Afgeleide principe 25 vervangen: "Afnemers worden geïnformeerd over de stand van zaken bij de gevraagde dienst".


Implicaties:

De dienstverlener ontsluit statusinformatie over de behandeling van de aanvraag en registreert deze informatie of laat deze - bij het uitbesteden van de behandeling van de aanvraag - registreren. Dienstverleners kunnen invulling geven aan dit principe door bij dienstverleningsprocessen zaakgericht te werken.


Toelichting:

Het nieuwe principe zegt niet dat zaakgericht werken de enige manier is om dienstafnemers te informeren over status en voortgang, maar sluit wel beter aan bij de terminologie van Zaakgericht werken. Tegelijkertijd blijft het nieuwe principe algemeen toepasbaar. Het past goed bij dienstverlening aan burgers en bedrijven. Maar is overal toepasbaar waar een actor op verzoek een dienst levert aan een andere actor, want samenwerken en werken in ketens is vaak ook terug te brengen tot het aan elkaar verlenen van diensten.

Bestaande principes die rechtstreeks betrekking hebben op Zaakgericht werken[bewerken]

  • Samenwerking op basis van zaakgericht werken (zie een van de genoemde principes op de pagina Katern_Verbinden en de inhoud van het katern Verbinden op die pagina)
Overheden en niet-overheden maken nauwkeurige afspraken over de onderlinge samenwerking op basis van het concept van zaakgericht werken. Door zaakgericht werken toe te passen, is het mogelijk snel en consistent tot nauwkeurige afspraken te komen over de leveringen van de deelnemende partijen in de samenwerking. De afspraken gaan over de regierol, de informatie-uitwisseling en het onderliggende berichtenverkeer.