Procedure aanmelden en wijzigen standaarden Forum Standaardisatie: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(placeholder geplaatst)
(inhoud terug geplaatst na goedkeuring versie met placeholder)
Regel 1: Regel 1:
{{Placeholder}}
==Toetsingsprocedure voor de lijsten met open standaarden==
De toetsingsprocedure voor de opname van een standaard op een van de lijsten bestaat uit de volgende stappen:
# Aanmelding
# Intake
# Expertonderzoek
# Openbare consultatie
# Advisering door het Forum Standaardisatie
# Vaststelling door het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid
 
 
[[Image:Visualisatie procedure lijsten nieuw.png|900px|thump| Schematische weergave van de toetsingsprocedure|none]]
: Schematische weergave van het toetsingsprocedure
 
De procedure geldt voor zowel het aanmelden van nieuwe standaarden als het melden van een nieuwe versie van een standaard, het verplaatsen van een standaard of de verwijdering van een standaard. Hieronder staan relevante links en informatie zoals opgenomen in de visualisatie van de toetsingsprocedure.
 
'''Aanmeldfase:'''
*[https://www.forumstandaardisatie.nl/thema/open-standaarden Uitleg van open standaarden]
*[https://www.forumstandaardisatie.nl/content/toetsen-van-standaarden De aanmeldformulieren]
**{{Bestand met info|een nieuwe standaard aanmelden.odt| Een nieuwe standaard aanmelden}}
**{{Bestand met info|een nieuwe versie aanmelden.odt| Een nieuwe versie aanmelden van een standaard die al op de lijst staat}}
**{{Bestand met info|een nieuwe versie aanmelden met de status uitstekend beheerproces.odt| Een nieuwe versie aanmelden waarbij de beheerorganisatie de status ‘Uitstekend beheerproces’ heeft ontvangen}}
**{{Bestand met info|een standaard verwijderen.odt| Een standaard verwijderen}}
 
 
 
 
* Forum Standaardisatie hanteert de volgende basiscriteria voor het in procedure nemen van een standaard:
** Toepasbaar zijn op elektronische gegevensuitwisseling tussen en met (semi-)overheidsorganisaties
** Bijdragen aan de interoperabiliteit van de (semi-)overheid voor de desbetreffende functionaliteit
** Niet al wettelijk verplicht zijn
** Een als zodanig ervaren interoperabiliteitsprobleem oplossen en de leveranciersonafhankelijkheid bevorderen
Meer informatie over deze criteria is te vinden op pagina [https://www.forumstandaardisatie.nl/content/toetsen-van-standaarden Toetsen Standaarden] bij Forum Standaardisatie onder de kop Basiscriteria voor het in procedure nemen.
 
'''Toetsingsfase:'''
* [https://www.forumstandaardisatie.nl/open-standaarden/lijst/in-behandeling Lijst met standaarden in behandeling]
* Een in behandeling genomen standaard wordt afhankelijk van of het een aanbevolen standaard of verplichte standaard is getoetst door een expert of expertgroep op de volgende inhoudelijke  criteria:
** De toegevoegde waarde van de standaard.
** De openheid van het standaardisatieproces.
** Het draagvlak voor en de ervaringen met de standaard.
** Opname van de standaard bevordert de adoptie.
Meer informatie over deze criteria is te vinden op pagina [https://www.forumstandaardisatie.nl/content/toetsen-van-standaarden Toetsen Standaarden] bij Forum Standaardisatie onder de kop Verloop toetsingsprocedure.
* [https://www.forumstandaardisatie.nl/thema/openbare-consultatie Lijst met Standaarden in openbare consulatie]
 
'''Besluitvormingsfase:'''
* [https://www.forumstandaardisatie.nl/open-standaarden Lijsten met Standaarden]
** [https://www.forumstandaardisatie.nl/open-standaarden/lijst/verplicht Lijst verplichten standaarden]
** [https://www.forumstandaardisatie.nl/open-standaarden/lijst/aanbevolen Lijst met aanbevolen standaarden]
** [https://www.forumstandaardisatie.nl/open-standaarden/lijst/archief Lijst met gearchiveerde standaarden]
 
 
De volledige toetsingsprocedure staat ook beschreven in de {{Bestand met info|Toelichting op de toetsingsprocedure.pdf|Toelichting op de toetsingsprocedure}}.

Versie van 5 okt 2018 08:57

Toetsingsprocedure voor de lijsten met open standaarden[bewerken]

De toetsingsprocedure voor de opname van een standaard op een van de lijsten bestaat uit de volgende stappen:

  1. Aanmelding
  2. Intake
  3. Expertonderzoek
  4. Openbare consultatie
  5. Advisering door het Forum Standaardisatie
  6. Vaststelling door het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid


Schematische weergave van de toetsingsprocedure
Schematische weergave van het toetsingsprocedure

De procedure geldt voor zowel het aanmelden van nieuwe standaarden als het melden van een nieuwe versie van een standaard, het verplaatsen van een standaard of de verwijdering van een standaard. Hieronder staan relevante links en informatie zoals opgenomen in de visualisatie van de toetsingsprocedure.

Aanmeldfase:



  • Forum Standaardisatie hanteert de volgende basiscriteria voor het in procedure nemen van een standaard:
    • Toepasbaar zijn op elektronische gegevensuitwisseling tussen en met (semi-)overheidsorganisaties
    • Bijdragen aan de interoperabiliteit van de (semi-)overheid voor de desbetreffende functionaliteit
    • Niet al wettelijk verplicht zijn
    • Een als zodanig ervaren interoperabiliteitsprobleem oplossen en de leveranciersonafhankelijkheid bevorderen

Meer informatie over deze criteria is te vinden op pagina Toetsen Standaarden bij Forum Standaardisatie onder de kop Basiscriteria voor het in procedure nemen.

Toetsingsfase:

  • Lijst met standaarden in behandeling
  • Een in behandeling genomen standaard wordt afhankelijk van of het een aanbevolen standaard of verplichte standaard is getoetst door een expert of expertgroep op de volgende inhoudelijke criteria:
    • De toegevoegde waarde van de standaard.
    • De openheid van het standaardisatieproces.
    • Het draagvlak voor en de ervaringen met de standaard.
    • Opname van de standaard bevordert de adoptie.

Meer informatie over deze criteria is te vinden op pagina Toetsen Standaarden bij Forum Standaardisatie onder de kop Verloop toetsingsprocedure.

Besluitvormingsfase:


De volledige toetsingsprocedure staat ook beschreven in de Toelichting op de toetsingsprocedure (PDF, 574 kB).