Procedure aanmelden en wijzigen standaarden Forum Standaardisatie: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(tussenversie)
(koppen aangepast image map)
Regel 21: Regel 21:
rect 978 572 1132 692 [[#Inhoudelijke criteria |Inhoudelijke criteria]]
rect 978 572 1132 692 [[#Inhoudelijke criteria |Inhoudelijke criteria]]
rect 753 573 906 697 [[#Openbare consultatie |Openbare consultatie]]
rect 753 573 906 697 [[#Openbare consultatie |Openbare consultatie]]
rect 430 468 578 715 [[#Lijsten met standaarden| Lijst open standaarden Forum Standaardisatie]]
rect 430 468 578 715 [[#Lijsten met Standaarden | Lijst open standaarden Forum Standaardisatie]]
rect 108 328 271 448 [[#Verplichte standaarden| Lijst met verplichte standaarden]]
rect 108 328 271 448 [[#Verplichte standaard | Lijst met verplichte standaarden]]
rect 110 515 268 644 [[#Aanbevolen standaarden| Lijst met aanbevolen standaarden]]
rect 110 515 268 644 [[#Aanbevolen standaard | Lijst met aanbevolen standaarden]]
rect 107 704 272 849 [[#Overzicht standaarden| Lijst met gearchiveerde standaarden]]
rect 107 704 272 849 [[#Overzicht standaarden | Lijst met gearchiveerde standaarden]]


desc bottom-left
desc bottom-left

Versie van 9 okt 2018 11:29

invullen

Forum Standaardisatie hanteert een vaste toetsingsprocedure voor het opnemen van standaard op een van de lijsten.

Toetsingsprocedure voor de lijsten met open standaarden[bewerken]

De toetsingsprocedure voor de opname van een nieuwe standaard op een van de lijsten is ingedeeld in drie fases:

  1. Aanmeldfase
  2. Toetsingsfase
  3. Besluitvormingsfase

Onderstaande visualisatie geeft globaal weer hoe de toetsingsprocedure verloopt en wat de doorlooptijd is.

Wat is een open standaardFormulierenPlanningBasiscriteriaLijst met standaarden in behandelingInhoudelijke criteriaInhoudelijke criteriaOpenbare consultatieLijst open standaarden Forum StandaardisatieLijst met verplichte standaardenLijst met aanbevolen standaardenLijst met gearchiveerde standaardenVisualisatie procedure lijsten nieuw.png

De procedure geldt voor zowel het aanmelden van nieuwe standaarden als het melden van een nieuwe versie van een standaard, het verplaatsen van een standaard of de verwijdering van een standaard. Hieronder worden deze drie fases verder toegelicht.

De Aanmeldfase[bewerken]

Iedereen die een standaard kent die de interoperabiliteit bevorderd zonder dat dit ten kosten gaat van de leveranciersonafhankelijkheid kan deze aanmelden bij Forum Standaardisatie. Ook het aanmelden van een nieuwe versie van een standaard, een wijziging en een verzoek tot verwijdering staat iedereen vrij.

Uitleg van open standaarden[bewerken]

Op de pagina Open Standaarden wordt uitgelegd wat een openstandaard is. Voordat je een standaard aanmeld kan het handig zijn om deze uitleg te bekijken.

De aanmeldformulieren[bewerken]

Er zijn verschillende formulieren beschikbaar voor het aanmelden, aanmelden van een nieuwe versie of verwijderen van een standaard. Beheerorganisaties van standaarden met de status 'Uitstekend beheerproces' kunnen gebruik maken van het bijbehorende formulier. Voor het wijzigen of actualiseren van de informatie over een standaard kan contact opgenomen worden met Bureau Forum Standaardisatie.

Meer informatie en de aanmeldformulieren vind je op de pagina Toetsen van Standaarden bij Forum Standaardisatie.


Basiscriteria voor het in procedure nemen[bewerken]

Forum Standaardisatie hanteert de volgende basiscriteria voor het in procedure nemen van een standaard:

  • Toepasbaar zijn op elektronische gegevensuitwisseling tussen en met (semi-)overheidsorganisaties
  • Bijdragen aan de interoperabiliteit van de (semi-)overheid voor de desbetreffende functionaliteit
  • Niet al wettelijk verplicht zijn
  • Een als zodanig ervaren interoperabiliteitsprobleem oplossen en de leveranciersonafhankelijkheid bevorderen

Meer informatie over deze criteria is te vinden op pagina Toetsen van Standaarden bij Forum Standaardisatie onder de kop Basiscriteria voor het in procedure nemen.

Toetsingsfase[bewerken]

In deze fase krijgt de standaard de status in behandeling. Vervolgens wordt deze getoetst aan de hand van de inhoudelijke criteria. Als de standaard voldoet aan de inhoudelijk criteria komt hij in openbare consultatie.

In behandeling[bewerken]

Als besloten is om de standaard in behandeling te nemen wordt de status van de standaard aangepast naar 'in behadeling' en wordt deze op de lijst met standaarden in behandeling geplaatst.

Inhoudelijke criteria[bewerken]

In de toetsingsfase wordt onderscheid gemaakt tussen aanbevolen standaarden en verplichte standaarden. Een aanbevolen standaard wordt door ten minste een expert getoetst, een verplichte standaard wordt door een expertgroep getoetst. De toets wordt uitgevoerd aan de hand van de inhoudelijke criteria.

Inhoudelijke criteria:

  • De toegevoegde waarde van de standaard.
  • De openheid van het standaardisatieproces.
  • Het draagvlak voor en de ervaringen met de standaard.
  • Opname van de standaard bevordert de adoptie.

Meer informatie over deze criteria is te vinden op pagina Toetsen van Standaarden bij Forum Standaardisatie onder de kop Verloop toetsingsprocedure.

Openbare consultatie[bewerken]

Wanneer de standaard voldoet aan de inhoudelijke criteria wordt deze beschikbaar gesteld voor openbare consultatie. In een periode van zo'n 5 weken kan het publiek zijn mening en feedback geven over de desbetreffende standaard. Na sluiting van de consultatieperiode worden alle reactie beoordeeld door Forum Standaardisatie.

Op de pagina Openbare consultatie bij Forum Standaardisatie staat vermeld welke standaarden op dit moment in consultatie zijn tezamen met de start- en einddatum.

Besluitvormingsfase[bewerken]

In deze fase wordt aan de hand van het expertonderzoek en de openbare consultatie een advies gedaan door Forum Standaardisatie aan het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) of de standaard wel of niet opgenomen dient te worden. Het OBDO neemt op basis van het advies het besluit waarna de standaard op een van de lijsten wordt geplaatst.

Lijsten met Standaarden[bewerken]

Op de pagina Lijsten met Open Standaarden zijn de verschilden lijsten opgenomen.

  • Verplicht
  • Aanbevolen
  • Alle standaarden
  • In behandeling
  • Archief

Verplichte standaard[bewerken]

Als het OBDO besluit de standaard aan te nemen als verplichte standaard wordt hij aan de lijst met verplichten standaarden toegevoegd.

Aanbevolen standaard[bewerken]

Als het OBDO besluit de standaard aan te nemen als aanbevolen standaard wordt hij aan de Lijst met aanbevolen standaarden toegevoegd.

Overzicht standaarden[bewerken]

Indien het OBDO besluit de standaard niet op te nemen dan wordt de standaard aan de Lijst met gearchiveerde standaarden geplaatst.


De volledige toetsingsprocedure staat ook beschreven in de Toelichting op de toetsingsprocedure (PDF, 574 kB).

FAQ Toetsingsprocedure[bewerken]

Hoe meld ik een standaard aan voor de lijsten van het Forum Standaardisatie?

Je kunt een nieuwe standaard aanmelden door het juiste formulier in te sturen en te verzenden naar Bureau Forum Standaardisatie. Ook voor het aanmelden van een nieuwe versie van een bestaande standaard of het verzoek een standaard te verwijderen zijn aparte formulieren. Er is een apart formulier voor wijzigingen aan standaarden die de status uitstekend beheerproces hebben.

Formulier een nieuwe standaard aanmelden (ODF-tekstbestand, 38 kB)
formulier nieuwe versie bestaande standaard (ODF-tekstbestand, 39 kB)
formulier nieuwe versie standaard met uitstekend beheerproces (ODF-tekstbestand, 12 kB)
Formulier standaard verwijderen (ODF-tekstbestand, 11 kB)

Wie kan een wijziging of nieuwe standaard indienen?

Iedereen die dat wil mag een voorstel doen aan het Forum via het juiste aanmeldformulier. Standaarden moeten dan wel voldoen aan de basiscriteria om in aanmerking te komen voor opname.

Welke standaarden komen in aanmerking voor opname in de lijsten?

Om de procedure voor opname te starten moet een voorgestelde standaard voldoen een aantal basiscriteria:

  • De standaard is niet al wettelijk verplicht
  • De standaard is toepasbaar op elektronische gegevensuitwisseling tussen en met (semi-)overheidsorganisaties
  • De standaard draagt bij aan de interoperabiliteit van de (semi-)overheid voor de desbetreffende functionaliteit
  • De standaard lost een bestaand en in de praktijk ervaren interoperabiliteitsprobleem op
  • De standaard bevordert leveranciersonafhankelijkheid

Wie bepaalt of een standaard op de lijst thuishoort en op welke lijst?

Het uiteindelijke besluit wordt genomen door het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO), op basis van een advies door het Forum Standaardisatie.

Dat advies wordt voorbereid door experts: tenminste één expert om te bepalen of een standaard thuishoort op de lijst met Aanbevolen Standaarden en een hele expertgroep om te bepalen of een standaard thuishoort op de lijst met Verplichte Standaarden.

De experts beoordelen de standaard op basis van vier inhoudelijke criteria:

  1. De toegevoegde waarde van de standaard.
  2. De openheid van het standaardisatieproces.
  3. Het draagvlak voor en de ervaringen met de standaard.
  4. Opname van de standaard bevordert de adoptie er van.
Voldoet de standaard hieraan, dan volgt een openbare consultatie. De resultaten hiervan worden meegenomen in het uiteindelijke advies aan het OBDO.

Op welke manieren kan ik invloed uitoefenen in dit proces?

Het hele proces wordt getriggerd door iemand die een voorstel doet om een standaard op te nemen of te wijzigen. Dat is dus de meest directe invloed die je kunt hebben.

Natuurlijk kun je ook je mening geven over een voorgestelde standaard of wijziging in de openbare consultatie.