Procedure aanmelden en wijzigen standaarden Forum Standaardisatie: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Sturctuur aanpassing)
Regel 22: Regel 22:
rect 753 573 906 697 [[#Openbare consultatie |Openbare consultatie]]
rect 753 573 906 697 [[#Openbare consultatie |Openbare consultatie]]
rect 430 468 578 715 [[#Lijsten met Standaarden | Lijst open standaarden Forum Standaardisatie]]
rect 430 468 578 715 [[#Lijsten met Standaarden | Lijst open standaarden Forum Standaardisatie]]
rect 108 328 271 448 [[#Verplichte standaard | Lijst met verplichte standaarden]]
rect 108 328 271 448 [[#Lijsten met Standaarden | Lijst met verplichte standaarden]]
rect 110 515 268 644 [[#Aanbevolen standaard | Lijst met aanbevolen standaarden]]
rect 110 515 268 644 [[#Lijsten met Standaarden| Lijst met aanbevolen standaarden]]
rect 107 704 272 849 [[#Overzicht standaarden | Lijst met gearchiveerde standaarden]]
rect 107 704 272 849 [[#Lijsten met Standaarden | Lijst met gearchiveerde standaarden]]


desc bottom-left
desc bottom-left
Regel 40: Regel 40:
*{{Bestand met info|een nieuwe standaard aanmelden.odt| Een nieuwe standaard aanmelden}}
*{{Bestand met info|een nieuwe standaard aanmelden.odt| Een nieuwe standaard aanmelden}}
*{{Bestand met info|een nieuwe versie aanmelden.odt| Een nieuwe versie aanmelden van een standaard die al op de lijst staat}}
*{{Bestand met info|een nieuwe versie aanmelden.odt| Een nieuwe versie aanmelden van een standaard die al op de lijst staat}}
*{{Bestand met info|een nieuwe versie aanmelden met de status uitstekend beheerproces.odt| en nieuwe versie aanmelden met de status ‘uitstekend beheerproces'}}
*{{Bestand met info|een nieuwe versie aanmelden met de status uitstekend beheerproces.odt| Een nieuwe versie aanmelden met de status ‘uitstekend beheerproces'}}
*{{Bestand met info|een standaard verwijderen.odt| Een standaard verwijderen}}
*{{Bestand met info|een standaard verwijderen.odt| Een standaard verwijderen}}


Regel 77: Regel 77:


===Lijsten met Standaarden===
===Lijsten met Standaarden===
Op de pagina [https://www.forumstandaardisatie.nl/open-standaarden lijsten met Open Standaarden] zijn de verschilden lijsten opgenomen.  
Op de pagina [https://www.forumstandaardisatie.nl/open-standaarden lijsten met Open Standaarden] zijn de verschilden lijsten van Forum Standaardisatie opgenomen. Het OBDO bepaald of de standaard opgenomen wordt als verplichte of aanbevolen standaard. Er kan ook besloten worden om de standaard niet op te nemen. Forum Standaardisatie hanteert de volgende lijsten:
* Verplicht
* Aanbevolen
* Alle standaarden
* In behandeling
* Archief


===Verplichte standaard===
* [[Lijst Open Standaarden voor Pas Toe of Leg Uit |Lijst met verplichte Standaarden]]
Als het OBDO besluit de standaard aan te nemen als verplichte standaard wordt hij aan de [https://www.forumstandaardisatie.nl/open-standaarden/lijst/verplicht lijst met verplichten standaarden] toegevoegd. De standaard valt vanaf dat moment onder het 'pas toe of leg uit' beleid en moet gehanteerd te worden binnen de overheid.
* [https://www.forumstandaardisatie.nl/open-standaarden/lijst/aanbevolen Lijst met Aanbevolen Standaarden]
* [https://www.forumstandaardisatie.nl/open-standaarden/lijst/archief Lijst met Gearchiveerde Standaarden]
* [https://www.forumstandaardisatie.nl/open-standaarden/lijst/in-behandeling  Lijst met Standaarden in behandeling]


===Aanbevolen standaard===
De volledige toetsingsprocedure staat ook beschreven in de {{Bestand met info|Toelichting op de toetsingsprocedure.pdf|Toelichting op de toetsingsprocedure}} van Forum Standaardisatie.
Als het OBDO besluit de standaard aan te nemen als aanbevolen standaard wordt hij aan de [https://www.forumstandaardisatie.nl/open-standaarden/lijst/aanbevolen lijst met aanbevolen standaarden] toegevoegd.  


===Overzicht standaarden===
Indien het OBDO besluit de standaard niet op te nemen dan wordt de standaard aan de [https://www.forumstandaardisatie.nl/open-standaarden/lijst/archief lijst met gearchiveerde standaarden] geplaatst.


De volledige toetsingsprocedure staat ook beschreven in de {{Bestand met info|Toelichting op de toetsingsprocedure.pdf|Toelichting op de toetsingsprocedure}}.
==FAQ Toetsingsprocedure==
==FAQ Toetsingsprocedure==
{{Uitklap
{{Uitklap

Versie van 23 okt 2018 12:18

invullen

Forum Standaardisatie hanteert een vaste toetsingsprocedure voor het opnemen van standaard op een van de lijsten.

Toetsingsprocedure voor de lijsten met open standaarden[bewerken]

De toetsingsprocedure voor de opname van een nieuwe standaard op een van de lijsten is ingedeeld in drie fases:

  1. Aanmeldfase
  2. Toetsingsfase
  3. Besluitvormingsfase

Onderstaande visualisatie geeft globaal weer hoe de toetsingsprocedure verloopt en wat de doorlooptijd is.

De procedure geldt voor zowel het aanmelden van nieuwe standaarden als het melden van een nieuwe versie van een standaard, het verplaatsen van een standaard of de verwijdering van een standaard. Hieronder worden deze drie fases verder toegelicht.

De Aanmeldfase[bewerken]

Iedereen die een standaard kent die de interoperabiliteit bevordert zonder dat dit ten kosten gaat van de leveranciersonafhankelijkheid kan deze aanmelden bij Forum Standaardisatie. Ook het aanmelden van een nieuwe versie van een standaard, een wijziging en een verzoek tot verwijdering staat iedereen vrij.

Uitleg van open standaarden[bewerken]

Op de pagina Open Standaarden wordt uitgelegd wat een open standaard is. Voordat je een standaard aanmeld kan het handig zijn om deze uitleg te bekijken.

De aanmeldformulieren[bewerken]

Er zijn verschillende formulieren beschikbaar voor het aanmelden, aanmelden van een nieuwe versie of verwijderen van een standaard. Beheerorganisaties van standaarden met de status 'Uitstekend beheerproces' kunnen gebruik maken van het bijbehorende formulier. Voor het wijzigen of actualiseren van de informatie over een standaard kan contact opgenomen worden met Bureau Forum Standaardisatie.

Meer informatie en de aanmeldformulieren vind je op de pagina Toetsen van Standaarden bij Forum Standaardisatie.

Basiscriteria voor het in procedure nemen[bewerken]

Forum Standaardisatie hanteert de volgende basiscriteria voor het in procedure nemen van een standaard:

  • Toepasbaar zijn op elektronische gegevensuitwisseling tussen en met (semi-)overheidsorganisaties
  • Bijdragen aan de interoperabiliteit van de (semi-)overheid voor de desbetreffende functionaliteit
  • Niet al wettelijk verplicht zijn
  • Een als zodanig ervaren interoperabiliteitsprobleem oplossen zonder dat dit ten kosten gaat van leveranciersonafhankelijkheid

Meer informatie over deze criteria is te vinden op pagina Toetsen van Standaarden bij Forum Standaardisatie onder de kop Basiscriteria voor het in procedure nemen.

Toetsingsfase[bewerken]

In deze fase krijgt de standaard de status in behandeling. Vervolgens wordt deze getoetst aan de hand van de inhoudelijke criteria. Als de standaard voldoet aan de inhoudelijk criteria komt hij in openbare consultatie.

In behandeling[bewerken]

Als besloten is om de standaard in behandeling te nemen wordt de status van de standaard aangepast naar 'in behadeling' en wordt deze op de lijst met standaarden in behandeling geplaatst.

Inhoudelijke criteria[bewerken]

De toetsingsfase maakt onderscheid tussen aanbevolen standaarden en verplichte standaarden. Een aanbevolen standaard wordt door ten minste een expert getoetst, een verplichte standaard wordt door een expertgroep getoetst. De toets wordt uitgevoerd aan de hand van de inhoudelijke criteria.

  • De toegevoegde waarde van de standaard.
  • De openheid van het standaardisatieproces.
  • Het draagvlak voor en de ervaringen met de standaard.
  • Opname van de standaard bevordert de adoptie.

Meer informatie over deze criteria is te vinden op pagina Toetsen van Standaarden bij Forum Standaardisatie onder de kop Verloop toetsingsprocedure.

Openbare consultatie[bewerken]

Wanneer de standaard voldoet aan de inhoudelijke criteria wordt deze beschikbaar gesteld voor openbare consultatie. In een periode van zo'n 5 weken kan het publiek zijn mening en feedback geven over de desbetreffende standaard. Na sluiting van de consultatieperiode worden alle reactie beoordeeld door Forum Standaardisatie.

Op de pagina Openbare consultatie bij Forum Standaardisatie staat vermeld welke standaarden op dit moment in consultatie zijn tezamen met de start- en einddatum.

Besluitvormingsfase[bewerken]

In deze fase wordt aan de hand van het expertonderzoek en de openbare consultatie een advies gedaan door Forum Standaardisatie aan het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) of de standaard wel of niet opgenomen dient te worden. Het OBDO neemt op basis van het advies het besluit waarna de standaard op een van de lijsten wordt geplaatst.

Lijsten met Standaarden[bewerken]

Op de pagina lijsten met Open Standaarden zijn de verschilden lijsten van Forum Standaardisatie opgenomen. Het OBDO bepaald of de standaard opgenomen wordt als verplichte of aanbevolen standaard. Er kan ook besloten worden om de standaard niet op te nemen. Forum Standaardisatie hanteert de volgende lijsten:

De volledige toetsingsprocedure staat ook beschreven in de Toelichting op de toetsingsprocedure (PDF, 574 kB) van Forum Standaardisatie.


FAQ Toetsingsprocedure[bewerken]

Hoe meld ik een standaard aan voor de lijsten van het Forum Standaardisatie?

Je kunt een nieuwe standaard aanmelden door het juiste formulier in te sturen en te verzenden naar Bureau Forum Standaardisatie. Ook voor het aanmelden van een nieuwe versie van een bestaande standaard of het verzoek een standaard te verwijderen zijn aparte formulieren. Er is een apart formulier voor wijzigingen aan standaarden die de status uitstekend beheerproces hebben.

Formulier een nieuwe standaard aanmelden (ODF-tekstbestand, 38 kB)
formulier nieuwe versie bestaande standaard (ODF-tekstbestand, 39 kB)
formulier nieuwe versie standaard met uitstekend beheerproces (ODF-tekstbestand, 12 kB)
Formulier standaard verwijderen (ODF-tekstbestand, 11 kB)

Wie kan een wijziging of nieuwe standaard indienen?

Iedereen die dat wil mag een voorstel doen aan het Forum via het juiste aanmeldformulier. Standaarden moeten dan wel voldoen aan de basiscriteria om in aanmerking te komen voor opname.

Welke standaarden komen in aanmerking voor opname in de lijsten?

Om de procedure voor opname te starten moet een voorgestelde standaard voldoen een aantal basiscriteria:

  • De standaard is niet al wettelijk verplicht
  • De standaard is toepasbaar op elektronische gegevensuitwisseling tussen en met (semi-)overheidsorganisaties
  • De standaard draagt bij aan de interoperabiliteit van de (semi-)overheid voor de desbetreffende functionaliteit
  • De standaard lost een bestaand en in de praktijk ervaren interoperabiliteitsprobleem op
  • De standaard bevordert leveranciersonafhankelijkheid

Wie bepaalt of een standaard op de lijst thuishoort en op welke lijst?

Het uiteindelijke besluit wordt genomen door het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO), op basis van een advies door het Forum Standaardisatie.

Dat advies wordt voorbereid door experts: tenminste één expert om te bepalen of een standaard thuishoort op de lijst met Aanbevolen Standaarden en een hele expertgroep om te bepalen of een standaard thuishoort op de lijst met Verplichte Standaarden.

De experts beoordelen de standaard op basis van vier inhoudelijke criteria:

  1. De toegevoegde waarde van de standaard.
  2. De openheid van het standaardisatieproces.
  3. Het draagvlak voor en de ervaringen met de standaard.
  4. Opname van de standaard bevordert de adoptie er van.
Voldoet de standaard hieraan, dan volgt een openbare consultatie. De resultaten hiervan worden meegenomen in het uiteindelijke advies aan het OBDO.

Op welke manieren kan ik invloed uitoefenen in dit proces?

Het hele proces wordt getriggerd door iemand die een voorstel doet om een standaard op te nemen of te wijzigen. Dat is dus de meest directe invloed die je kunt hebben.

Natuurlijk kun je ook je mening geven over een voorgestelde standaard of wijziging in de openbare consultatie.