RFC Bindende architectuurafspraken 2022: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(voorstel RFC)
(→‎Besluitvorming en tijdslijn: weggehaald, overbodig geworden)
 
(11 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Concept}}{{RFC 2022 ongestructureerd
<noinclude>{{RFC 2022 ongestructureerd
|Categorie=Overzichten}}
|Categorie=Toelichtingen
|ID=0.5}}
</noinclude>
==Update: RFC goedgekeurd op 13-9-2022==
De NORA Gebruikersraad heeft op [[NORA Gebruikersraad/2022-09-13#15.20 uur Goedkeuring voorstel implicaties van de NAPs|13 september 2022]] ingestemd met dit RFC. Daarnaast heeft de Architectuurraad GDI op 7 november 2022 haar steun uitgesproken voor deze wijzigingen en dat advies zal worden doorgeleid naar het OBDO voor bekrachtiging.<br>
Dit zal overigens geen invloed hebben op de ingangsdatum van 1-1-2023: de [[NORA Gebruikersraad]] is zelf bevoegd om deze wijziging vast te stellen. Wel zal bekrachtiging helpen om het draagvlak voor en bekendheid met de vernieuwde NORA te vergroten.
 
==Gevraagde besluiten==
==Gevraagde besluiten==
# De [[Werkgroep NORA Architectuur Principes]] vraagt de [[NORA Gebruikersraad]] om in te stemmen met de opgeleverde set van 89 generieke [[Implicaties van Architectuurprincipes|implicaties]], en deze toe te voegen aan de set van wijzigingen waarvan eerder is besloten dat ze per 1-1-2023 ingaan.
De [[Werkgroep NORA Architectuur Principes]] vraagt de [[NORA Gebruikersraad]] om:
# De Werkgroep NORA Architectuur Principes vraagt de NORA Gebruikersraad om de totale set van wijzigingen met ingangsdatum 1-1-2023 in het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid [https://www.digitaleoverheid.nl/governance-digitale-overheid/ (OBDO)] te laten bekrachtigen.
# In te stemmen met de opgeleverde set van 89 generieke [[Implicaties van Architectuurprincipes|implicaties]], en deze toe te voegen aan de set van wijzigingen waarvan eerder is besloten dat ze per 1-1-2023 ingaan;
# De totale set van wijzigingen met ingangsdatum 1-1-2023 in het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid [https://www.digitaleoverheid.nl/governance-digitale-overheid/ (OBDO)] te laten bekrachtigen.


==Totale set van wijzigingen per 1-1-2023==
==Totale set van wijzigingen per 1-1-2023==
# Alle [[Basisprincipes]] komen te vervallen.
# Alle [[Basisprincipes]] komen te vervallen;
# Alle [[Afgeleide principes]] komen te vervallen.
# Alle [[Afgeleide principes]] komen te vervallen;
# De al eerder vastgestelde [[Kernwaarden van Dienstverlening]] vormen hierdoor het hoogste abstractieniveau van de architectuurafspraken.
# De al eerder vastgestelde [[Kernwaarden van Dienstverlening]] vormen hierdoor het hoogste abstractieniveau van de architectuurafspraken;
# 20 [[Kwaliteitsdoelen]] worden toegevoegd aan de bindende architectuurafspraken,
# De 20 [[Kwaliteitsdoelen]] worden toegevoegd aan de bindende architectuurafspraken;
# 17 nieuwe [[Architectuurprincipes]] vullen de Kwaliteitsdoelen in,
# De 17 nieuwe [[Architectuurprincipes]] vullen de Kwaliteitsdoelen in;
# 89 nieuwe [[Implicaties van Architectuurprincipes]] concretiseren deze verder.
# De 89 nieuwe [[Implicaties van Architectuurprincipes]] concretiseren de principes.


===Doel van het totaal aan wijzigingen===
==Doel van het totaal aan wijzigingen==
Het doel van deze wijzigingen is het beschikbaar stellen van een nieuwe robuuste set van bindende afspraken van de NORA, die actueel en bruikbaar is:
Het doel van deze wijzigingen is het beschikbaar stellen van een nieuwe robuuste set van bindende afspraken van de NORA, die actueel en bruikbaar is:
* De relatie tussen architectuurafspraken en beleid is helder aangegeven;
* De relatie tussen architectuurafspraken en beleid is helder aangegeven;
* Er is een samenhangend geheel van afspraken met een begrijpelijke logica en structuur:
* Er is een samenhangend geheel van afspraken met een begrijpelijke logica en structuur:
** Kernwaarden en kwaliteitsdoelen ter ondersteuning van het gesprek met bestuurders en beleidsmedewerkers;
** Kernwaarden en kwaliteitsdoelen ter ondersteuning van het gesprek met bestuurders en beleidsmedewerkers;
** Architectuurprincipes en Implicaties ter ondersteuning van het gesprek over het ontwerp en de realisatie van diensten;
** Architectuurprincipes en Implicaties ter ondersteuning van het gesprek over het ontwerp en de realisatie van diensten;
** Heldere relaties tussen de verschillende niveaus en een indeling volgens het vijflaagsmodel, voor een eenvoudiger verantwoording van keuzes en snelle de impactanalyse van nieuw beleid;
** Heldere relaties tussen deze verschillende niveaus van afspraken, met een indeling volgens het vijflaagsmodel zodat verantwoording van keuzes eenvoudiger wordt en snel een impactanalyse van nieuw beleid kan worden uitgevoerd;
* Actualisatie op basis van de meest recente kennis en ervaring in de NORA Familie;
* Actualisatie op basis van de meest recente kennis en ervaring in de NORA Familie;
* Grotere toepasbaarheid in de praktijk, o.a. door generieke NORA implicaties te combineren met implicaties vanuit de eigen context.
* Betere toepasbaarheid in de praktijk, o.a. door de generieke NORA implicaties te combineren met implicaties vanuit de eigen context.


==Achtergrond RFC==
==Achtergrond RFC==
In het najaar 2019 is gestart met het verbeteren van de (samenhang van de) NORA principes. En nu, ca 3 jaar later, ligt er een enorm verbeterde en meer uitgebreide NORA voor ons, die de nationale architectuurkennis en architectuurafspraken van de overheid omvat.
In het najaar 2019 is gestart met het verbeteren van de (samenhang van de) NORA principes. En nu, ca 3 jaar later, ligt er een enorm verbeterd en meer uitgebreide NORA voor ons, die de nationale architectuurkennis en architectuurafspraken van de overheid omvat.


Dit was een proces in veel stappen, waarbij de NORA Gebruikersraad telkens goedkeuring verleend heeft voordat de volgende stap werd genomen. Eind 2021 is er bovendien een publieke review gestart van de voorstellen tot dan toe, om feedback uit de hele publieke sector op te halen. Die reviewronde heeft geleid tot een nieuwe versie van de voorstellen, die weer is voorgelegd aan de reviewers.
Dit was een [[Ontstaansgeschiedenis vernieuwde Bindende afspraken van NORA|proces in veel stappen]], waarbij de NORA Gebruikersraad telkens goedkeuring verleend heeft voordat de volgende stap werd genomen. Eind 2021 is bovendien een publieke review gestart van de voorstellen tot dan toe, om feedback uit de hele publieke sector op te halen. Die reviewronde heeft geleid tot een nieuwe versie van de voorstellen, die weer is voorgelegd aan de reviewers.


De [[Werkgroep NORA Architectuur Principes]] heeft nu ook hun laatste stap gezet, door een set van 89 generieke Implicaties van Architectuurprincipes op te leveren.  
De [[Werkgroep NORA Architectuur Principes]] heeft nu ook hun laatste stap gezet, door een set van 89 generieke Implicaties van Architectuurprincipes op te leveren.  


Het is aan de [[NORA Gebruikersraad]] om hiermee akkoord te gaan en alle wijzigingen samen over de finishlijn te brengen: bekrachtiging door het OBDO.
Het is aan de [[NORA Gebruikersraad]] om hiermee akkoord te gaan en alle wijzigingen samen te laten bekrachtigen door het OBDO.
==Besluitvorming en tijdslijn==
Dit RFC zal op 13 september 2022 worden besproken in de bijeenkomst van de [[NORA Gebruikersraad/2022-09-13#15.10 uur Goedkeuring voorstel NAP implicaties|NORA Gebruikersraad]], zie agendapunt "Goedkeuring voorstel NAP implicaties".
 
Bij akkoord kan het verzoek om bekrachtiging hopelijk nog in november 2022 op de agenda van het OBDO geplaatst worden.
 
De ingangsdatum van de wijzigingen is dan 1-1-2023.


==Scope RFC==
==Scope RFC==
Regel 48: Regel 48:
* [[Implicaties van Architectuurprincipes|89 Implicaties van Architectuurprincipes]]
* [[Implicaties van Architectuurprincipes|89 Implicaties van Architectuurprincipes]]


Daarnaast kunnen we een aantal toelichtende pagina's aanbevelen als resources bij het beoordelen van het RFC:
Daarnaast kunnen we een aantal toelichtende pagina's aanbevelen als achtergrondinformatie bij het RFC:
* [[Nieuw Metamodel bindende architectuurafspraken NORA]] (de structuur van de afspraken inclusief relaties)
* [[Nieuw Metamodel bindende architectuurafspraken NORA]] (de structuur van de afspraken inclusief relaties)
* [[Mapping van oude Basisprincipes naar Kwaliteitsdoelen]] (verwerking van de oude Basisprincipes)
* [[Mapping van oude Basisprincipes naar Kwaliteitsdoelen]] (verwerking van de oude Basisprincipes)
Regel 54: Regel 54:
* [[Ontstaansgeschiedenis vernieuwde Bindende afspraken van NORA]] (ontstaansgeschiedenis van 2018-2022)
* [[Ontstaansgeschiedenis vernieuwde Bindende afspraken van NORA]] (ontstaansgeschiedenis van 2018-2022)
* [[Alle Downloads uit RFC 2022]] (download overzichten in .csv of .rfd format, of de pictogrammen)
* [[Alle Downloads uit RFC 2022]] (download overzichten in .csv of .rfd format, of de pictogrammen)
Voor een overzicht van de verbanden tussen de vier niveaus en met de [[Beleidskaders]]:
* [[Grafisch overzicht relaties Kernwaarden en Kwaliteitsdoelen met Beleidskaders]]
* [[Grafisch overzicht relaties Architectuurprincipes en Kwaliteitsdoelen]]
* [[Grafisch overzicht relaties Implicaties en Architectuurprincipes]]


Deze en alle overige pagina's zijn ook te bereiken via de Scope-pagina en via het navigatiemenu rechts.
Deze en alle overige pagina's zijn ook te bereiken via de Scope-pagina en via het navigatiemenu rechts.
[[Categorie:RFC 2022]]
 
<noinclude>[[Categorie:RFC 2022]][[Categorie:Toelichtingen]]</noinclude>

Huidige versie van 22 dec 2022 om 19:55

Afbeelding Publieke review Kernwaarden van Dienstverlening en bijbehorende Kwaliteitsdoelen en Architectuurprincipes

Status
De Gebruikersraad heeft ingestemd met RFC 2022 op 13-9-2022. De wijzigingen zijn ingegaan per 1 januari 2023.
Was onderdeel van publieke review
Terug naar Reviewpagina
Terug naar Scope Review
Type pagina
Toelichtingen
Meer Toelichtingen bekijken:
Alle Toelichtingen uit RFC 2022


Update: RFC goedgekeurd op 13-9-2022[bewerken]

De NORA Gebruikersraad heeft op 13 september 2022 ingestemd met dit RFC. Daarnaast heeft de Architectuurraad GDI op 7 november 2022 haar steun uitgesproken voor deze wijzigingen en dat advies zal worden doorgeleid naar het OBDO voor bekrachtiging.
Dit zal overigens geen invloed hebben op de ingangsdatum van 1-1-2023: de NORA Gebruikersraad is zelf bevoegd om deze wijziging vast te stellen. Wel zal bekrachtiging helpen om het draagvlak voor en bekendheid met de vernieuwde NORA te vergroten.

Gevraagde besluiten[bewerken]

De Werkgroep NORA Architectuur Principes vraagt de NORA Gebruikersraad om:

  1. In te stemmen met de opgeleverde set van 89 generieke implicaties, en deze toe te voegen aan de set van wijzigingen waarvan eerder is besloten dat ze per 1-1-2023 ingaan;
  2. De totale set van wijzigingen met ingangsdatum 1-1-2023 in het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) te laten bekrachtigen.

Totale set van wijzigingen per 1-1-2023[bewerken]

  1. Alle Basisprincipes komen te vervallen;
  2. Alle Afgeleide principes komen te vervallen;
  3. De al eerder vastgestelde Kernwaarden van Dienstverlening vormen hierdoor het hoogste abstractieniveau van de architectuurafspraken;
  4. De 20 Kwaliteitsdoelen worden toegevoegd aan de bindende architectuurafspraken;
  5. De 17 nieuwe Architectuurprincipes vullen de Kwaliteitsdoelen in;
  6. De 89 nieuwe Implicaties van Architectuurprincipes concretiseren de principes.

Doel van het totaal aan wijzigingen[bewerken]

Het doel van deze wijzigingen is het beschikbaar stellen van een nieuwe robuuste set van bindende afspraken van de NORA, die actueel en bruikbaar is:

  • De relatie tussen architectuurafspraken en beleid is helder aangegeven;
  • Er is een samenhangend geheel van afspraken met een begrijpelijke logica en structuur:
    • Kernwaarden en kwaliteitsdoelen ter ondersteuning van het gesprek met bestuurders en beleidsmedewerkers;
    • Architectuurprincipes en Implicaties ter ondersteuning van het gesprek over het ontwerp en de realisatie van diensten;
    • Heldere relaties tussen deze verschillende niveaus van afspraken, met een indeling volgens het vijflaagsmodel zodat verantwoording van keuzes eenvoudiger wordt en snel een impactanalyse van nieuw beleid kan worden uitgevoerd;
  • Actualisatie op basis van de meest recente kennis en ervaring in de NORA Familie;
  • Betere toepasbaarheid in de praktijk, o.a. door de generieke NORA implicaties te combineren met implicaties vanuit de eigen context.

Achtergrond RFC[bewerken]

In het najaar 2019 is gestart met het verbeteren van de (samenhang van de) NORA principes. En nu, ca 3 jaar later, ligt er een enorm verbeterd en meer uitgebreide NORA voor ons, die de nationale architectuurkennis en architectuurafspraken van de overheid omvat.

Dit was een proces in veel stappen, waarbij de NORA Gebruikersraad telkens goedkeuring verleend heeft voordat de volgende stap werd genomen. Eind 2021 is bovendien een publieke review gestart van de voorstellen tot dan toe, om feedback uit de hele publieke sector op te halen. Die reviewronde heeft geleid tot een nieuwe versie van de voorstellen, die weer is voorgelegd aan de reviewers.

De Werkgroep NORA Architectuur Principes heeft nu ook hun laatste stap gezet, door een set van 89 generieke Implicaties van Architectuurprincipes op te leveren.

Het is aan de NORA Gebruikersraad om hiermee akkoord te gaan en alle wijzigingen samen te laten bekrachtigen door het OBDO.

Scope RFC[bewerken]

We hebben een overzicht gemaakt van alle pagina's die rechtstreeks worden geraakt door het RFC: Volledige scope RFC Bindende Architectuurafspraken 2022

Elk van de vier niveaus van architectuurafspraken is beschreven op een eigen pagina, met daaronder het overzicht van alle pagina's van dat type:

Daarnaast kunnen we een aantal toelichtende pagina's aanbevelen als achtergrondinformatie bij het RFC:

Voor een overzicht van de verbanden tussen de vier niveaus en met de Beleidskaders:

Deze en alle overige pagina's zijn ook te bereiken via de Scope-pagina en via het navigatiemenu rechts.