Sandbox:Gegevensmanagement: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(links toegevoegd)
(tekst over het doel van gegevensmanagement aangepast)
Regel 15: Regel 15:


==Wat is Gegevensmanagement?==
==Wat is Gegevensmanagement?==
Gegevensmanagement betreft het integraal en beheerst verwerken van gegevens in een organisatie zowel op strategisch tactisch als operationeel niveau met als doel de gewenste kwaliteit en beschikbaarheid te realiseren. Gegevensmanagement is geen doel op zich maar een middel.
Gegevensmanagement betreft het integraal en beheerst verwerken van gegevens in een organisatie zowel op strategisch tactisch als operationeel niveau met als doel de gewenste kwaliteit en beschikbaarheid te realiseren. Gegevensmanagement is geen doel op zich, maar een middel voor overheidsorganisaties om hun werk goed te doen. Dat werk is in de meeste gevallen het leveren van diensten of producten aan burgers en bedrijven. Omdat ze er zelf om gevraagd hebben (subsidies, vergunningen et cetera) of in het belang van anderen (belastingheffing, inspecties et cetera).  


Gegevensmanagement kent als hoogste doel het organiseren van de feitenverzameling zodanig dat de overheidsorganisatie beschikt over betrouwbare[1] feiten in een veilige[2] omgeving om de productlevering en de dienstverlening op te baseren. Lees meer over [[Het doel van gegevensmanagement|het doel van Gegevensmanagement]].
Het doel van gegevensmanagement, als middel voor overheidsorganisaties, is dus dat de feitenverzameling zo wordt georganiseerd dat de overheidsorganisatie productlevering en dienstverlening kan baseren op feiten. Die feiten moeten daarvoor betrouwbaar zijn en in een veilige omgeving beschikbaar.


==Waarom is Gegevensmanagement van belang?==
==Waarom is Gegevensmanagement van belang?==
Regel 23: Regel 23:


Bij de gemeenten bleek een aantal jaren geleden dat de dynamiek van de eigen bedrijfsprocessen snel groeide. Door de grote decentralisaties kwamen nieuwe taken naar de gemeenten toe en tegelijk bood de voortschrijdende techniek en digitalisering nieuwe mogelijkheden om gegevens en gegevensbronnen in te zetten voor de bedrijfsprocessen. Ook de ambitie van gemeenten om effectiever en efficiënter te werken, leidde vaak tot de herinrichting en optimalisering van processen. Een van de belangrijkste voorwaarden om al deze veranderingen goed te faciliteren bleek een goed georganiseerd gegevensmanagement.
Bij de gemeenten bleek een aantal jaren geleden dat de dynamiek van de eigen bedrijfsprocessen snel groeide. Door de grote decentralisaties kwamen nieuwe taken naar de gemeenten toe en tegelijk bood de voortschrijdende techniek en digitalisering nieuwe mogelijkheden om gegevens en gegevensbronnen in te zetten voor de bedrijfsprocessen. Ook de ambitie van gemeenten om effectiever en efficiënter te werken, leidde vaak tot de herinrichting en optimalisering van processen. Een van de belangrijkste voorwaarden om al deze veranderingen goed te faciliteren bleek een goed georganiseerd gegevensmanagement.
Lees meer over [[Het doel van gegevensmanagement|het doel en belang van Gegevensmanagement]].


</div>
</div>
Regel 28: Regel 30:


<div id="Functies" style="overflow:hidden;">
<div id="Functies" style="overflow:hidden;">
{| style="float:left; background-color:#E5F0F9; margin-right:8px; padding:0; border:none; width:250px "
{| style="float:left; background-color:#E5F0F9; margin-right:8px; padding:0; border:none; width:300px "
|-
|-
!Direct aan de slag
!Direct aan de slag
|-
|-
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:480px" |
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:470px" |
* [[Gegevensmanagement/leeswijzer| Inhoudsopgave]]
* [[Gegevensmanagement/leeswijzer| Inhoudsopgave]]


* Grondslagen en begrippen
* Grondslagen en begrippen
: → [[Gegevensmanagement_(begrip)| Wat is gegevensmanagement?]]
: → [[Principes van gegevensmanagement| Principes van gegevensmanagement]]  
: → [[Principes van gegevensmanagement| Principes van gegevensmanagement]]  
: → [[Wettelijke kaders en regelgeving gegevensmanagement| Wettelijke kaders en regelgeving gegevensmanagement]]
: → [[Wettelijke kaders en regelgeving gegevensmanagement| Wettelijke kaders en regelgeving gegevensmanagement]]
: → [[Gegevensmanagement_(begrip)| Begrippenlijst]]
* Gegevenswoordenboeken
: → [[Sandbox:Gegevensmanagement/Gegevenswoordenboeken| Overzicht pagina's gegevenswoordenboeken]]


* Zelf aan de slag
* Gegevensmanagement organiseren binnen organisatie/keten
: → [[Besturing en governance gegevensmanagement| Hoe regel ik de besturing en governance van gegevensmanagement?]]
: → [[Besturing en governance gegevensmanagement| Hoe regel ik de besturing en governance van gegevensmanagement?]]
: → [[Gegevensleveringsovereenkomst| Hoe leg ik afspraken vast in een gegevensovereenkomst?]]
: → [[Gegevensleveringsovereenkomst| Hoe leg ik afspraken vast in een gegevensovereenkomst?]]
: → [[Hoe stel ik een visie voor gegevensmanagement op in mijn organisatie?]]
: → [[Hoe stel ik een visie voor gegevensmanagement op in mijn organisatie?]]
: → [[Rollen binnen gegevensmanagement| Welke rollen binnen gegevensmanagement zijn er?]]
: → [[Rollen binnen gegevensmanagement| Welke rollen binnen gegevensmanagement zijn er?]]
: → [[Modellering van gegevens| Hoe modelleer ik mijn gegevens? Informatie over MIM en voorbeelden]]
 
* Gegevenswoordenboeken
: → [[Overzicht pagina's gegevenswoordenboeken]]
 
* Informatiemodellering en het MIM
: → [[Modellering van gegevens]]
: → [[MIM (Metamodel voor informatiemodellen)]]
 
|-
|-
|[[Image:puzzelstuk.png|250px]]
|[[Image:puzzelstuk.png|300px]]
|}
|}
{| style="float:left; background-color:#E5F0F9; margin-right:8px; border:none; width:250px"
{| style="float:left; background-color:#E5F0F9; margin-right:8px; border:none; width:250px"
Regel 56: Regel 62:
!Samen leren & zoeken
!Samen leren & zoeken
|-
|-
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:480px" |
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:220px" |
* [[Gegevenswoordenboeken binnen gegevensmanagement| Werkgroep]]
* [[Gegevenswoordenboeken binnen gegevensmanagement| Werkgroep]]
* [[Werkgroep Gegevenswoordenboeken startsessie| Verslag eerste sessie]]
* [[Werkgroep Gegevenswoordenboeken startsessie| Verslag eerste sessie]]
Regel 67: Regel 73:
!Handige links
!Handige links
|-
|-
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:480px"  |
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:220px"  |
[[Externe links naar kennisbronnen en netwerken gegevensmanagement]]
[[Externe links naar kennisbronnen en netwerken gegevensmanagement]]
|-
|-

Versie van 21 mrt 2019 10:42

NB: Deze pagina is geen onderdeel van de reguliere NORA, maar een testruimte. Het is dus niet zeker of de inhoud zoals u die ziet juist, actueel en betrouwbaar is.

Wat is Gegevensmanagement?[bewerken]

Gegevensmanagement betreft het integraal en beheerst verwerken van gegevens in een organisatie zowel op strategisch tactisch als operationeel niveau met als doel de gewenste kwaliteit en beschikbaarheid te realiseren. Gegevensmanagement is geen doel op zich, maar een middel voor overheidsorganisaties om hun werk goed te doen. Dat werk is in de meeste gevallen het leveren van diensten of producten aan burgers en bedrijven. Omdat ze er zelf om gevraagd hebben (subsidies, vergunningen et cetera) of in het belang van anderen (belastingheffing, inspecties et cetera).

Het doel van gegevensmanagement, als middel voor overheidsorganisaties, is dus dat de feitenverzameling zo wordt georganiseerd dat de overheidsorganisatie productlevering en dienstverlening kan baseren op feiten. Die feiten moeten daarvoor betrouwbaar zijn en in een veilige omgeving beschikbaar.

Waarom is Gegevensmanagement van belang?[bewerken]

De eerste randvoorwaarde om data op het web te ontsluiten is de data zelf. Weet je als organisatie wel wat je aan data in huis hebt, wie het beheert, welke kwaliteit het heeft? Nog lang niet alle organisaties kunnen deze vragen met een volmondig 'ja' beantwoorden.

Bij de gemeenten bleek een aantal jaren geleden dat de dynamiek van de eigen bedrijfsprocessen snel groeide. Door de grote decentralisaties kwamen nieuwe taken naar de gemeenten toe en tegelijk bood de voortschrijdende techniek en digitalisering nieuwe mogelijkheden om gegevens en gegevensbronnen in te zetten voor de bedrijfsprocessen. Ook de ambitie van gemeenten om effectiever en efficiënter te werken, leidde vaak tot de herinrichting en optimalisering van processen. Een van de belangrijkste voorwaarden om al deze veranderingen goed te faciliteren bleek een goed georganiseerd gegevensmanagement.

Lees meer over het doel en belang van Gegevensmanagement.