Sandbox:Wat is zaakgericht werken?: verschil tussen versies
(Bestand veranderd in Afbeelding, zodat deze wordt weergegeven.) |
(besluiten) |
||
Regel 15: | Regel 15: | ||
Zaakgericht werken is toepasbaar op allerlei soorten taken: dienstverlenende, handhavende, beleids- en besluitvormingstaken. Een zaak start bij een gebeurtenis (zoals een aanvraag, verzoek of een constatering) en eindigt met het leveren van de gevraagde dienst, in de vorm van het resultaat van de zaak. | Zaakgericht werken is toepasbaar op allerlei soorten taken: dienstverlenende, handhavende, beleids- en besluitvormingstaken. Een zaak start bij een gebeurtenis (zoals een aanvraag, verzoek of een constatering) en eindigt met het leveren van de gevraagde dienst, in de vorm van het resultaat van de zaak. | ||
Het concept van zaakgericht werken legt een frame van statusovergangen over de stappen van de werkwijze heen. De status van een zaak is in te zien door een (eind)gebruiker. Het basisconcept van Zaakgericht werken volgt een elementaire logica in de opeenvolging van stappen, in de vorm van intake => verdelen => behandelen => leveren => archiveren, voor alle zaken. Dat ziet er daarmee als volgt uit: | Het concept van zaakgericht werken legt een frame van statusovergangen over de stappen van de werkwijze heen. De status van een zaak is in te zien door een (eind)gebruiker. Het basisconcept van Zaakgericht werken volgt een elementaire logica in de opeenvolging van stappen, in de vorm van intake => verdelen => behandelen => besluiten => leveren => archiveren, voor alle zaken. Dat ziet er daarmee als volgt uit: | ||
[[Afbeelding:Plaatje ZGW NORA.jpg|900px]] | [[Afbeelding:Plaatje ZGW NORA.jpg|900px]] | ||
Deze afbeelding is ook uitgewerkt gericht op hoofd- en deelzaken: | Deze afbeelding is ook uitgewerkt gericht op hoofd- en deelzaken: |
Huidige versie van 29 nov 2024 om 10:09
- Onderdeel van
- Thema's
- Contact
- Ellen van der Steen
- e.vandersteen@apeldoorn.nl
- Status
- Actueel
Inleiding[bewerken]
Zaakgericht werken is in eerste instantie uitgewerkt voor gebruik binnen organisaties en dan vooral voor dienstverlening aan burgers en bedrijven. Vervolgens is Zaakgericht werken ook toegepast in ketens. Deze pagina geeft het gehele Concept van Zaakgericht werken weer (binnen en over organisaties). Het is een introductie over Zaakgericht werken voor eenieder, die kennis wil maken met het Concept van Zaakgericht werken.
Wat is het?[bewerken]
Zaakgericht werken is een procesgeoriënteerde manier van werken. Zaakgericht werken levert statusinformatie over een zaak op (door een frame van statusovergangen in een praktische werkwijze) en bundelt documenten via een praktische werkwijze tot een zaakdossier. Over het algemeen wordt er nu van uitgegaan dat Zaakgericht werken samen gaat met digitaal werken en digitale bij de zaak horende informatie.
Naast de procesoriëntatie is zaakgericht werken altijd gericht op het realiseren en leveren van een resultaat. Dat resultaat wordt geleverd aan een klant of in termen van dienstoriëntatie een dienstafnemer. Dat kan een burger of bedrijf zijn, maar ook een andere overheidsorganisatie (extern) of een interne dienstafnemer zoals een medewerker of een afdeling.
Zaakgericht werken gaat over de praktische werkwijze die een concrete waarde voor burgers en bedrijven levert, en het organiseren van de bijbehorende informatie, en niet of hooguit indirect over inhoud en inhoudelijke keuzes binnen die werkwijze.
Zaakgericht werken is een manier van werken die zich richt op het goed en transparant afhandelen van ‘zaken.’ Een zaak is in dit verband een samenhangende hoeveelheid werk, met een duidelijke aanleiding en een duidelijk resultaat, waarvan kwaliteit en voortgang (doorlooptijd) inzichtelijk zijn en bewaakt worden.
Zaakgericht werken is toepasbaar op allerlei soorten taken: dienstverlenende, handhavende, beleids- en besluitvormingstaken. Een zaak start bij een gebeurtenis (zoals een aanvraag, verzoek of een constatering) en eindigt met het leveren van de gevraagde dienst, in de vorm van het resultaat van de zaak. Het concept van zaakgericht werken legt een frame van statusovergangen over de stappen van de werkwijze heen. De status van een zaak is in te zien door een (eind)gebruiker. Het basisconcept van Zaakgericht werken volgt een elementaire logica in de opeenvolging van stappen, in de vorm van intake => verdelen => behandelen => besluiten => leveren => archiveren, voor alle zaken. Dat ziet er daarmee als volgt uit: Deze afbeelding is ook uitgewerkt gericht op hoofd- en deelzaken: Afgelopen jaren is er in wet- en regelgeving meer toegevoegd aan het basispatroon. Zo is als voorbeeld onderstaande afbeelding uitgewerkt voor de Woo:
Deze modellering is zeer generiek vormgegeven en maakt geen onderscheid tussen de verschillende soorten taken: voor alle taken geldt dezelfde basis-logica in enkele abstracte stappen, van intake tot archiveren. Daarmee levert dit de meest abstracte invulling van de uitvoering van zaken in Zaakgericht werken.
Er zijn vele honderden zaken die de basis-logica van deze modellering volgen, of zouden moeten volgen. Die zaken hebben echter soms zeer verschillende aard, waar deze abstracte procesmodellering onvoldoende rekening mee houdt: bij een storing (zoals het verwijderen van een omgevallen boom) horen uiteindelijk heel andere handelingen dan bij het invoeren van een nieuwe dienst (zoals een nieuw bestemmingsplan). Die verschillen komen niet aan bod in deze abstracte modellering. Het Basisconcept van Dienstverlening levert de brug tussen die abstracte modellering en de uiteindelijke praktische werkwijzen in Zaakgericht werken. Alle werkwijzen van Zaakgericht werken - dus alle zaken - kunnen worden gemodelleerd met het proces- en werkstromenmodel van het Basisconcept van Dienstverlening. Daarbij wordt structureel onderscheid gemaakt tussen:
- het maken van nieuwe diensten of aanpassen van bestaande diensten o.b.v. nieuwe wet- en regelgeving (denk aan de invoering van een nieuwe voorziening o.b.v. nieuwe regelgeving)
- het doorvoeren van structurele wijzigingen in de bestaande dienstverlening (denk aan het aanpassen van de uitvoering van bestaande dienstverlening, waarbij beter recht wordt gedaan aan de bestaande opgaaf)
- het uitvoeren van verzoeken die geen wijziging leveren van de ingerichte diensten (denk aan informatieverzoeken of het verstrekken van kopieën)
- het herstellen van storingen (denk aan die omgevallen boom, of een storing in de uitkering van toeslagen)
- het proactief nemen van maatregelen voor de verbetering van bestaande diensten (denk aan het wegnemen van de oorzaak van een aantal storingen, of een innovatie die de dienst verbetert)
Door deze essentieel verschillende werktypes van elkaar te onderscheiden, kan Zaakgericht werken nog verder worden geoptimaliseerd. Dat levert dan een bijdrage aan de opdracht om voor alle burgers één overheid te zijn. De meta-procesmodellen van Zaakgericht werken en het Basisconcept van Dienstverlening zijn geheel op elkaar te mappen, zie onderstaande figuur.