Standaard: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Elementtype |Paginanaam=Standaard |Kennismodel=Kennismodel NORMA |Elementtype-icoon=Standaard.png |Elementtypedefinitie=Een standaard is een afspraak tussen organisa...')
 
(CSV-import)
Regel 1: Regel 1:
{{Elementtype
{{Element
|Elementtype=Basisprincipe
|Paginanaam=Standaard
|Paginanaam=Standaard
|Kennismodel=Kennismodel NORMA
|Stelling=Afnemers ervaren uniformiteit in de dienstverlening door het gebruik van standaardoplossingen.
|Elementtype-icoon=Standaard.png
|Beschrijving=Overeenkomstige aspecten van dienstverlening krijgen op overeenkomstige wijze vorm door gebruik te maken van generieke oplossingen die breed worden oegepast. Daarbij kan het gaan om gebruik van gedeelde processen en systemen (shared services) of toepassing van open standaarden op eigen processen en systemen. Beiden hebben een standaardiserend effect.
|Elementtypedefinitie=Een standaard is een afspraak tussen organisaties of afdelingen om in specifieke situaties gebruik te maken van een bepaald voorgedefinieerd formaat of protocol.
|Toelichting rationale=Standaardisatie en de daaruit voortvloeiende uniformering maken afnemers vertrouwd met een uniforme manier van werken. De dienstverlening wordt voor hen daardoor gemakkelijker (en dus goedkoper). Daarnaast levert hergebruik van standaardoplossingen vaak ook kostenvoordeel op voor de dienstverlener.
|Elementtypetooninmenu=Ja
|Voorbeelden=Dankzij DigiD kan een burger met een gebruikersnaam en wachtwoord bij verschillende overheidsorganisaties terecht. Het gebruik van het burgerservicenummer leidt tot efficiënte en betrouwbare uitwisseling van persoonsgegevens. Overheidsorganisaties gebruiken onderling de standaarden van de OverheidsServiceBus voor elektronische berichtenuitwisseling.
|Elementtypecategorie=Standaarden
|Toelichting implicaties=Overheidsorganisaties ontwikkelen geen eigen processen, systemen en technieken wanneer deze al beschikbaar zijn. Ze moeten zich actief op de hoogte stellen van beschikbare en geplande standaardoplossingen, zodat ze daar bij het maken van plannen rekening mee kunnen houden. Het hoofdstuk 'Bouwstenen' bevat een overzicht van de belangrijkste standaardoplossingen waar dienstverleners gebruik van kunnen maken. Vervolgens zullen de bruikbare elementen moeten worden ingepast in de eigen organisatie. Geen enkele standaardoplossing past altijd voor de volle honderd procent. Daarom zal de bereidheid tot het sluiten van compromissen aanwezig moeten zijn. Waar nog geen standaardoplossingen beschikbaar zijn, kunnen organisaties hun eigen oplossingen geschikt maken voor gebruik door anderen. Bijvoorbeeld door ze gezamenlijk verder te ontwikkelen en beschikbaar te stellen als open source of open standaarden. Zo ontstaan nieuwe standaardoplossingen.
|Elementtypeoverigecat=Uitspraken
|ID=BP04
|Elementtype-eigenschappen=ID, Beschrijving, Toelichting, Toepassingsgebied, Externe verwijzing,  
|Toepassingsgebied=Generiek
}}
|GraphViz icoon=Principe_icon.png
{{Elementtyperelatie
|Elementrelatie=Realiseert
|Eindpunten=Basisprincipe, Afgeleid principe,
}}
{{Elementtyperelatie
|Elementrelatie=Is gerelateerd aan
|Eindpunten=Bron,
}}
}}
NORA 3.0 katern Strategie p.20

Versie van 21 mrt 2012 18:08


Eigenschappen


NORA 3.0 katern Strategie p.20