Standaard: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Versie 356 van Eoord (overleg) ongedaan gemaakt.)
k (opmaak)
(44 tussenliggende versies door 9 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Element
{{#elementtype:
|Elementtype=Basisprincipe
|Kennismodel=Kennismodel NORA
|Paginanaam=Standaard
|Elementtype-icoon=Standaard.png
|Stelling=Afnemers ervaren uniformiteit in de dienstverlening door het gebruik van standaardoplossingen.
|Elementtypedefinitie=Een standaard is een afspraak tussen organisaties of afdelingen om in specifieke situaties gebruik te maken van een bepaald voorgedefinieerd formaat of protocol.
|Beschrijving=Overeenkomstige aspecten van dienstverlening krijgen op overeenkomstige wijze vorm door gebruik te maken van generieke oplossingen die breed worden oegepast. Daarbij kan het gaan om gebruik van gedeelde processen en systemen (shared services) of toepassing van open standaarden op eigen processen en systemen. Beiden hebben een standaardiserend effect.
 
|Toelichting rationale=Standaardisatie en de daaruit voortvloeiende uniformering maken afnemers vertrouwd met een uniforme manier van werken. De dienstverlening wordt voor hen daardoor gemakkelijker (en dus goedkoper). Daarnaast levert hergebruik van standaardoplossingen vaak ook kostenvoordeel op voor de dienstverlener.
Een standaard is gedefinieerd in NORA als:
|Voorbeelden=Dankzij DigiD kan een burger met een gebruikersnaam en wachtwoord bij verschillende overheidsorganisaties terecht. Het gebruik van het burgerservicenummer leidt tot efficiënte en betrouwbare uitwisseling van persoonsgegevens. Overheidsorganisaties gebruiken onderling de standaarden van de OverheidsServiceBus voor elektronische berichtenuitwisseling.
:"Een document dat een set van regels bevat die beschrijven hoe mensen materialen, producten, diensten, technologieën, taken, processen en systemen dienen te ontwikkelen en beheren."
|Toelichting implicaties=Overheidsorganisaties ontwikkelen geen eigen processen, systemen en technieken wanneer deze al beschikbaar zijn. Ze moeten zich actief op de hoogte stellen van beschikbare en geplande standaardoplossingen, zodat ze daar bij het maken van plannen rekening mee kunnen houden. Het hoofdstuk 'Bouwstenen' bevat een overzicht van de belangrijkste standaardoplossingen waar dienstverleners gebruik van kunnen maken. Vervolgens zullen de bruikbare elementen moeten worden ingepast in de eigen organisatie. Geen enkele standaardoplossing past altijd voor de volle honderd procent. Daarom zal de bereidheid tot het sluiten van compromissen aanwezig moeten zijn. Waar nog geen standaardoplossingen beschikbaar zijn, kunnen organisaties hun eigen oplossingen geschikt maken voor gebruik door anderen. Bijvoorbeeld door ze gezamenlijk verder te ontwikkelen en beschikbaar te stellen als open source of open standaarden. Zo ontstaan nieuwe standaardoplossingen.
 
|ID=BP04
Een standaard:
|Toepassingsgebied=Generiek
* is een (elektronisch) document waarin de specificaties of criteria voor een product, dienst of methode zijn vastgelegd;
|GraphViz icoon=Principe_icon.png
* wordt vastgelegd binnen een bedrijf, consortium of via een erkende standaardisatie-organisatie (zoals ISO of NEN);
* kent doorgaans een proces waarmee de standaard ontwikkeld, erkend en beheerd wordt.
 
 
:ArchiMate: Constraint (standaard)
;"A constraint represents a factor that limits the realization of goals."
|Elementtypetoelichting='''NB:''' check vóór het opvoeren van een nieuwe standaard altijd op [[Standaarden/overzicht]] of deze al eerder is toegevoegd, bijvoorbeeld onder de afkorting (of juist uitgeschreven).  
 
'''Naamgeving:''' NORA volgt voor standaarden zoveel mogelijk de naamgeving van het Forum Standaardisatie of andere (NL) beheerder van standaarden. Standaarden met verschillende versies, vaak aangeduid met een apart jaartal, worden idealiter opgenomen zonder jaartal (en geactualiseerd bij een nieuwe versie). Tenzij het in de aard van verwachting ligt dat beide versies naast elkaar gebruikt blijven worden, bijvoorbeeld als de update slechts gedeeltelijk was. Neem in dat geval wel het jaartal op in de naam.
|Elementtypecategorie=Standaarden
|Elementtypeopmaaksjabloon=Standaarden
}}
}}
NORA 3.0 katern Strategie p.20
{{#elementtypeproperties:
|Kennismodel=Kennismodel NORA
|Elementtype-eigenschappen=ID, Lijst status, Versieaanduiding, Beschrijving, Toelichting, Werkingsgebied, Toepassingsgebied, Externe verwijzing, Documentatie, Publicatiedatum, Organisatie, Contactpersoon, Contactgegevens, Cluster,Laag binnen vijflaagsmodel, Status actualiteit, Status toelichting,
}}
{{#elementtypeproperties:
|Kennismodel=Forum Standaardisatie
|Elementtype-eigenschappen=nut
}}
{{#elementtyperelation:
|Kennismodel=Kennismodel NORA
|Elementrelatie=Realiseert
|Eindpunten=Afgeleid principe, Basisprincipe, Bouwsteen, Standaard
}}
{{#elementtyperelation:
|Kennismodel=Kennismodel NORA
|Elementrelatie=Is gerelateerd aan
|Eindpunten=Bron, Generieke functie, Standaard
}}
{{#elementtyperelation:
|Kennismodel=Kennismodel NORA
|Elementrelatie=Is relevant binnen
|Eindpunten=Domein, Categorie
}}
{{#elementtyperelation:
|Kennismodel=Kennismodel NORA
|Elementrelatie=Gebruikt
|Eindpunten=FS-Standaard
}}
{{#elementtypefooter:}}
omschrijving gelijk getrokken met NORA Begrippenkader, Standaarden en ArchiMate

Versie van 5 aug 2021 17:52

Kennismodel
:
Definitie
:
Een standaard is een afspraak tussen organisaties of afdelingen om in specifieke situaties gebruik te maken van een bepaald voorgedefinieerd formaat of protocol.

Een standaard is gedefinieerd in NORA als:

"Een document dat een set van regels bevat die beschrijven hoe mensen materialen, producten, diensten, technologieën, taken, processen en systemen dienen te ontwikkelen en beheren."

Een standaard:

  • is een (elektronisch) document waarin de specificaties of criteria voor een product, dienst of methode zijn vastgelegd;
  • wordt vastgelegd binnen een bedrijf, consortium of via een erkende standaardisatie-organisatie (zoals ISO of NEN);
  • kent doorgaans een proces waarmee de standaard ontwikkeld, erkend en beheerd wordt.


ArchiMate: Constraint (standaard)
"A constraint represents a factor that limits the realization of goals."
Toelichting op formulier
:
NB: check vóór het opvoeren van een nieuwe standaard altijd op Standaarden/overzicht of deze al eerder is toegevoegd, bijvoorbeeld onder de afkorting (of juist uitgeschreven). Naamgeving: NORA volgt voor standaarden zoveel mogelijk de naamgeving van het Forum Standaardisatie of andere (NL) beheerder van standaarden. Standaarden met verschillende versies, vaak aangeduid met een apart jaartal, worden idealiter opgenomen zonder jaartal (en geactualiseerd bij een nieuwe versie). Tenzij het in de aard van verwachting ligt dat beide versies naast elkaar gebruikt blijven worden, bijvoorbeeld als de update slechts gedeeltelijk was. Neem in dat geval wel het jaartal op in de naam.
Primaire categorie
:
Overige categorieën
:
Opmaaksjabloon
:
Bron
:
Verwijzing
:
Eigenschap voor begrippenlijst
:
Automatische paginanamen
:

Toegestane eigenschappen

Eigenschappen
:

Toegestane relaties

Uit kennismodel...
:
Relatietype
:
Uit kennismodel...
:
Relatietype
:
Toegestane eindpunten
:
Uit kennismodel...
:
Relatietype
:
Toegestane eindpunten
:
Uit kennismodel...
:
Relatietype
:
Toegestane eindpunten
:


omschrijving gelijk getrokken met NORA Begrippenkader, Standaarden en ArchiMate