Stelselregie: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(link ketensturing)
(nav opmerkingen Wim)
Regel 1: Regel 1:
{{Stelsel van Basisregistraties}}
{{Stelsel van Basisregistraties}}


Stelselcoördinatie is de afstemming van de onderdelen van het stelsel, onderling en op de behoeften van de afnemers, op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Het is de coördinatie van de strategische besluitvorming over de afzonderlijke onderdelen, de coördinatie van de tactische (door)ontwikkeling van de onderdelen en de coördinatie van de operationele activiteiten van de onderdelen. Stelselcoördinatie moet zorgen voor een stelsel dat optimaal bijdraagt aan een effectieve en efficiënte overheid. Het moet zorgen voor een stelsel dat zich naar afnemers toe gedraagt als één geheel.
Stelselcoördinatie dient er voor te zorgen dat de ontwikkelingen binnen het stelsel op elkaar zijn afgestemd en in lijn zijn met de veranderende behoeften van de afnemers. Stelselcoördinatie komt niet in plaats van de besturing van de afzonderlijke basisregistraties. Iedere basisregistraties heeft een eigen verantwoordelijke minister en een eigen besturing; een eigen ‘governancelijn’. Stelselcoördinatie zorgt voor afstemming tussen deze governancelijnen. Stelselcoördinatie is het op elkaar afstemmen van de strategische besluitvorming per basisregistratie, van de tactische (door)ontwikkeling per basisregistratie en van de operationele activiteiten per basisregistratie. Stelselcoördinatie dient onder andere te zorgen voor het tot stand komen van stelselbrede afspraken. Vaststelling van deze stelselafspraken vindt plaats in de besluitvormende overleggen van stelselcoördinatie zoals hieronder beschreven.


Onderstaande tabel geeft een overzicht van de huidige inrichting van stelselcoördinatie. De in de tabel gehanteerde rollen zijn gebaseerd op de ketenoverlegstructuur zoals beschreven in het NORA-dossier [[Ketensturing]]. Alleen de rol ‘beleidsverantwoordelijk’ is niet afkomstig uit het NORA-dossier.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de huidige inrichting van stelselcoördinatie. De in de tabel gehanteerde rollen zijn gebaseerd op de ketenoverlegstructuur zoals beschreven in het NORA-dossier [[Ketensturing]]. Alleen de rol ‘beleidsverantwoordelijk’ is niet afkomstig uit het NORA-dossier.
Regel 25: Regel 25:
* Expertgroep Stelselstandaarden (beëindigd)
* Expertgroep Stelselstandaarden (beëindigd)
|}
|}
Onderstaande afbeelding geeft een overzicht van de instrumenten voor stelselcoördinatie, samen met de [[stelseldiensten]]
[[Bestand:Stelseldiensten en stuurinstrumenten.png|700px|left]]

Versie van 28 jul 2014 10:43


Stelselcoördinatie dient er voor te zorgen dat de ontwikkelingen binnen het stelsel op elkaar zijn afgestemd en in lijn zijn met de veranderende behoeften van de afnemers. Stelselcoördinatie komt niet in plaats van de besturing van de afzonderlijke basisregistraties. Iedere basisregistraties heeft een eigen verantwoordelijke minister en een eigen besturing; een eigen ‘governancelijn’. Stelselcoördinatie zorgt voor afstemming tussen deze governancelijnen. Stelselcoördinatie is het op elkaar afstemmen van de strategische besluitvorming per basisregistratie, van de tactische (door)ontwikkeling per basisregistratie en van de operationele activiteiten per basisregistratie. Stelselcoördinatie dient onder andere te zorgen voor het tot stand komen van stelselbrede afspraken. Vaststelling van deze stelselafspraken vindt plaats in de besluitvormende overleggen van stelselcoördinatie zoals hieronder beschreven.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de huidige inrichting van stelselcoördinatie. De in de tabel gehanteerde rollen zijn gebaseerd op de ketenoverlegstructuur zoals beschreven in het NORA-dossier Ketensturing. Alleen de rol ‘beleidsverantwoordelijk’ is niet afkomstig uit het NORA-dossier.

Rol Toelichting Organisatie of overleg
Beleidsverantwoordelijke Het ministerie dat beleidsverantwoordelijk is voor de coördinatie van het stelsel BZK (naar verwachting)
Is afhankelijk van de ontwikkelingen rond GDI
Bestuurlijk overleg Overleg waarin alle betrokken partijen (beleidsverantwoordelijke, basisregistraties en afnemers) op het hoogste strategische niveau zijn vertegenwoordigd op het moment van schrijven nog niet duidelijk
Kernteam Overleg van directieleden van alle betrokken partijen (beleidsverantwoordelijke, aanbieders en afnemers), verantwoordelijk voor hun eigen deel van het geheel op het moment van schrijven nog niet duidelijk
Stelselmanager (gebaseerd op de ketenmanager) Verantwoordelijk voor de uitvoering van de opdracht van het kernteam voor de regie op het gehele stelsel, zowel voor het beheer als voor de (door)ontwikkeling op het moment van schrijven nog niet duidelijk
Stelselbureau (gebaseerd op ketenbureau) Een onafhankelijke, initiërende en bewakende hulporganisatie ter ondersteuning voor de stelselmanager op het moment van schrijven nog niet duidelijk
Lijnmanagersoverleg Overleg op tactisch niveau van bevoegde en gemandateerde lijnmanagers van de betrokken partijen en de stelselmanager op het moment van schrijven nog niet duidelijk
Operationele overleggen Vele overleggen van medewerkers van de betrokken partijen voor het zoeken naar oplossingen op horizontaal niveau Vele overleggen. Enkele voorbeelden zijn:
  • Best Practices Basisregistraties
  • Expertgroep Stelselstandaarden (beëindigd)


Onderstaande afbeelding geeft een overzicht van de instrumenten voor stelselcoördinatie, samen met de stelseldiensten

Stelseldiensten en stuurinstrumenten.png