Sturing en verantwoordelijkheid: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
(Sjabloon Status principes toegevoegd)
 
(Een tussenliggende versie door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Afgeleide principes in dit cluster:
{{Status principes}}{{cluster}}
 
{{#ask:[[Cluster::{{PAGENAME}}]][[Categorie:Afgeleide principes]]
|?Stelling
|link=none
|format=template
|template=paginalijst}}

Huidige versie van 22 nov 2022 om 02:41


NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.


Afgeleide principes bij dit cluster:

  • AP27: Eén organisatie is verantwoordelijk en aanspreekbaar voor de dienst
  • AP28: Dienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst
  • AP29: De dienstverlener draagt zelf de consequenties wanneer de dienst afwijkt van afspraken en standaarden.
  • AP30: De wijze waarop een dienst geleverd is, kan worden verantwoord
  • AP31: De kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling.
  • AP32: Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie
  • AP33: De dienst voldoet aan de baseline kwaliteit.
  • AP34: De dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg met de afnemer.

Vervallen of vervangen principes bij dit cluster:

  • AP27: Eén organisatie is verantwoordelijk en aanspreekbaar voor de dienst
  • AP28: Dienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst
  • AP29: De dienstverlener draagt zelf de consequenties wanneer de dienst afwijkt van afspraken en standaarden.
  • AP30: De wijze waarop een dienst geleverd is, kan worden verantwoord
  • AP31: De kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling.
  • AP32: Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie
  • AP33: De dienst voldoet aan de baseline kwaliteit.
  • AP34: De dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg met de afnemer.