Sturing kwaliteit op het hoogste niveau: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(R)
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Sturing kwaliteit op het hoogste niveau|Stelling=Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie
{{Element
|Elementtype=Afgeleid principe
|ID=AP32
|Stelling=Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie
|Rationale=De verankering van de kwaliteitssturing op het hoogste niveau, is voor afnemers een
|Rationale=De verankering van de kwaliteitssturing op het hoogste niveau, is voor afnemers een
voorwaarde voor vertrouwen in de dienst. De kwaliteit van de dienst wordt namelijk
voorwaarde voor vertrouwen in de dienst. De kwaliteit van de dienst wordt namelijk
Regel 7: Regel 10:
programmamanager en zijn alleen op het strategische niveau van de organisatie aan te
programmamanager en zijn alleen op het strategische niveau van de organisatie aan te
sturen.
sturen.
|Realiseert=Betrouwbaar,
|RelatieToelichting=AP 31: in lijn met dit principe moet ook de strategische sturing een cyclisch karakter hebben. NORA stelt met dit principe alleen een globale eis aan de kwaliteitsborging. NORA doet geen uitspraak over specifieke methodes of de precieze organisatie.
|Voorbeelden=Wanneer vertrouwelijke informatie op straat komt te liggen is de directie de hoogst verantwoordelijke en niet de functionaris Informatiebeveiliging.
|Implicaties=De hoogst verantwoordelijke binnen de organisatie is verantwoordelijk voor en legt verantwoording af over:
|Implicaties=De hoogst verantwoordelijke binnen de organisatie is verantwoordelijk voor en legt verantwoording af over:
* het voor de dienst relevante kwaliteitsbeleid en de wijze van monitoring van de kwaliteit
* het voor de dienst relevante kwaliteitsbeleid en de wijze van monitoring van de kwaliteit
* de geleverde prestaties
* de geleverde prestaties
* naleving van afspraken met afnemers.
* naleving van afspraken met afnemers.
|Voorbeelden=Wanneer vertrouwelijke informatie op straat komt te liggen is de directie de hoogst verantwoordelijke en niet de functionaris Informatiebeveiliging.
|Cluster=Sturing en verantwoordelijkheid
|Cluster=Sturing en verantwoordelijkheid
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Architectuurlaag=Bedrijfsarchitectuur
|Architectuurdomein=Organisatie
|Architectuurdomein=Organisatie
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|ID=AP32
|Toepassingsgebied=Generiek
|Toepassingsgebied=Generiek
|RelatieToelichting=AP 31: in lijn met dit principe moet ook de strategische sturing een cyclisch karakter hebben. NORA stelt met dit principe alleen een globale eis aan de kwaliteitsborging. NORA doet geen uitspraak over specifieke methodes of de precieze organisatie.
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening,
|Realiseert=Betrouwbaar,
|Paginanaam=Sturing kwaliteit op het hoogste niveau
}}
}}

Versie van 5 feb 2015 17:56

NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

Eigenschappen