Sturing kwaliteit op het hoogste niveau: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Relatie uit tekst ook in 'gerelateerd aan' aangegeven)
k (Wijzigingen door M.M.Vos (Overleg) hersteld tot de laatste versie door Eoord)
Regel 1: Regel 1:
 
{{#element:
{{#Element:
|Elementtype=Afgeleid principe
|Elementtype=Afgeleid principe
|ID=AP32
|ID=AP32
|Stelling=Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie
|Stelling=Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie
|Rationale=De verankering van de kwaliteitssturing op het hoogste niveau, is voor afnemers eenvoorwaarde voor vertrouwen in de dienst. De kwaliteit van de dienst wordt namelijkmede bepaald door de kwaliteit en samenhang van het gehele dienstenportfolio, debedrijfsvoering van de organisatie en het toezicht op de kwaliteit van de tactischesturing. Deze zaken overstijgen de span of control van een individuele lijn- ofprogrammamanager en zijn alleen op het strategische niveau van de organisatie aan testuren.
|Rationale=De verankering van de kwaliteitssturing op het hoogste niveau, is voor afnemers een
|Implicaties=De hoogst verantwoordelijke binnen de organisatie is verantwoordelijk voor en legt verantwoording af over:* het voor de dienst relevante kwaliteitsbeleid en de wijze van monitoring van de kwaliteit* de geleverde prestaties* naleving van afspraken met afnemers.
voorwaarde voor vertrouwen in de dienst. De kwaliteit van de dienst wordt namelijk
mede bepaald door de kwaliteit en samenhang van het gehele dienstenportfolio, de
bedrijfsvoering van de organisatie en het toezicht op de kwaliteit van de tactische
sturing. Deze zaken overstijgen de span of control van een individuele lijn- of
programmamanager en zijn alleen op het strategische niveau van de organisatie aan te
sturen.
|Implicaties=De hoogst verantwoordelijke binnen de organisatie is verantwoordelijk voor en legt verantwoording af over:
* het voor de dienst relevante kwaliteitsbeleid en de wijze van monitoring van de kwaliteit
* de geleverde prestaties
* naleving van afspraken met afnemers.
|Voorbeelden=Wanneer vertrouwelijke informatie op straat komt te liggen is de directie de hoogst verantwoordelijke en niet de functionaris Informatiebeveiliging.
|Voorbeelden=Wanneer vertrouwelijke informatie op straat komt te liggen is de directie de hoogst verantwoordelijke en niet de functionaris Informatiebeveiliging.
|Cluster=Sturing en verantwoordelijkheid
|Cluster=Sturing en verantwoordelijkheid
Regel 12: Regel 20:
|Toepassingsgebied=Generiek
|Toepassingsgebied=Generiek
|RelatieToelichting=AP 31: in lijn met dit principe moet ook de strategische sturing een cyclisch karakter hebben. NORA stelt met dit principe alleen een globale eis aan de kwaliteitsborging. NORA doet geen uitspraak over specifieke methodes of de precieze organisatie.
|RelatieToelichting=AP 31: in lijn met dit principe moet ook de strategische sturing een cyclisch karakter hebben. NORA stelt met dit principe alleen een globale eis aan de kwaliteitsborging. NORA doet geen uitspraak over specifieke methodes of de precieze organisatie.
|Is gerelateerd aan=PDCA-cyclus in besturing kwaliteit,  
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening,  
|Realiseert=Betrouwbaar,
|Realiseert=Betrouwbaar,
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening,
|Paginanaam=Sturing kwaliteit op het hoogste niveau
|wpSummary=
}}
}}

Versie van 16 feb 2015 18:42


NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

 
Afgeleide principes zijn principes die volgen uit de NORA-basisprincipes en die een verdere concretisering van die basisprincipes beogen.

Eigenschappen

IDAP32
StellingSturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie
RationaleDe verankering van de kwaliteitssturing op het hoogste niveau, is voor afnemers een

voorwaarde voor vertrouwen in de dienst. De kwaliteit van de dienst wordt namelijk mede bepaald door de kwaliteit en samenhang van het gehele dienstenportfolio, de bedrijfsvoering van de organisatie en het toezicht op de kwaliteit van de tactische sturing. Deze zaken overstijgen de span of control van een individuele lijn- of programmamanager en zijn alleen op het strategische niveau van de organisatie aan te

sturen.
ImplicatiesDe hoogst verantwoordelijke binnen de organisatie is verantwoordelijk voor en legt verantwoording af over:
  • het voor de dienst relevante kwaliteitsbeleid en de wijze van monitoring van de kwaliteit
  • de geleverde prestaties
  • naleving van afspraken met afnemers.
VoorbeeldenWanneer vertrouwelijke informatie op straat komt te liggen is de directie de hoogst verantwoordelijke en niet de functionaris Informatiebeveiliging.
ClusterSturing en verantwoordelijkheid
ArchitectuurlaagBedrijfsarchitectuur
ArchitectuurdomeinOrganisatie
ToepassingsgebiedGeneriek
RelatieToelichtingAP 31: in lijn met dit principe moet ook de strategische sturing een cyclisch karakter hebben. NORA stelt met dit principe alleen een globale eis aan de kwaliteitsborging. NORA doet geen uitspraak over specifieke methodes of de precieze organisatie.

Relaties

VertrekpuntRelatieEindpunten
Sturing kwaliteit op het hoogste niveauHeeft bron
Sturing kwaliteit op het hoogste niveauRealiseert

Afgeleide relaties

VertrekpuntRelatieEindpunt
Relatie PRIV B.01-AP32 (Relatiebeschrijving)EindpuntSturing kwaliteit op het hoogste niveau
Relatie PRIV B.02-AP32 (Relatiebeschrijving)EindpuntSturing kwaliteit op het hoogste niveau
Relatie PRIV B.01-AP32 (Relatiebeschrijving)Is gerelateerd aanSturing kwaliteit op het hoogste niveau
Relatie PRIV B.02-AP32 (Relatiebeschrijving)Is gerelateerd aanSturing kwaliteit op het hoogste niveau
Stuur cyclisch op kwaliteit (Architectuurprincipe)Is gerelateerd aanSturing kwaliteit op het hoogste niveau
Een verantwoordelijke organisatie (Afgeleid principe)Is gerelateerd aanSturing kwaliteit op het hoogste niveau
PDCA-cyclus in besturing kwaliteit (Afgeleid principe)Is gerelateerd aanSturing kwaliteit op het hoogste niveau
Perspectief gebruiker (Afgeleid principe)Is gerelateerd aanSturing kwaliteit op het hoogste niveau