Transparant: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
k (Tekst vervangen - '{{Element' door '{{#element:')
Regel 1: Regel 1:
{{Element
{{#element:
|Elementtype=Basisprincipe
|Elementtype=Basisprincipe
|ID=BP06
|ID=BP06

Versie van 13 feb 2015 16:14

 
Basisprincipes beschrijven de belangrijkste gewenste kenmerken van overheidsdienstverlening vanuit het perspectief van de afnemer (het 'wat'). Basisprincipes doen geen uitspraken over de wijze waarop deze kenmerken moeten worden gerealiseerd (het 'hoe').

Eigenschappen

IDBP06
StellingAfnemers hebben inzage in voor hen relevante informatie.
BeschrijvingDe dienstverlener geeft afnemers vooraf, tijdens en na het uitvoeren van een dienst informatie over het resultaat, het proces en de gebruikte gegevens. Het gaat om algemene informatie over de dienst en om informatie over de afnemer zelf. In het bijzonder is het van belang om informatie te verschaffen over de betekenis (semantiek) van gebruikte informatie, over de status van het dienstverleningsproces en over de vraag welke informatie van de afnemer wordt bijgehouden.
RationaleAfnemers willen weten waar ze aan toe zijn. Daarvoor is het onontbeerlijk om inzage te hebben in het dienstverleningsproces. Transparantie maakt het bovendien gemakkelijker om zaken te doen met overheidsorganisaties en om de dienstverlening tussen overheidsorganisaties af te stemmen.
ImplicatiesVastgesteld moet worden welke informatie relevant is voor afnemers. Hiervoor wordt betrouwbare informatie vervolgens (duurzaam) beschikbaar gesteld aan degene die inzage wenst. Het betreft bijvoorbeeld:
  • beschrijving van de dienst;
  • leveringsvoorwaarden;
  • welke informatie wordt gebruikt;
  • betekenis van gebruikte informatie;
  • wat de werkwijze is;
  • voortgang van het dienstverleningsproces;
  • hoe resultaten (met name: beslissingen) tot stand zijn gekomen.
VoorbeeldenEigenaren van vastgoedobjecten kunnen na ontvangst van een WOZ-beschikking bij de WOZ-Infodesk van hun gemeente het taxatieverslag inzien. Zij krijgen toegang tot kadastrale gegevens, plattegronden en foto's. Er kan direct worden gereageerd en aangegeven wat er wel of niet klopt in de gegevens. Het resultaat van deze transparantie is dat er minder bezwaarschriften binnenkomen, die ook nog eens beter zijn onderbouwd.


Een burger wil een uitrit van zijn perceel naar de openbare weg. De dienst informeert de aanvrager over de benodigde vergunningen, de offerte voor de herinrichting van dat deel van de openbare weg en de daarbij te verwachten procedures, doorlooptijd en kosten. Na indiening krijgt de burger bericht over de acceptatie van de aanvraag, de verdere procedure, de termijnen en de wijze waarop het procesverloop kan worden gevolgd.
ToepassingsgebiedGeneriek

Relaties

VertrekpuntRelatieEindpunten
TransparantHeeft bron

Afgeleide relaties

VertrekpuntRelatieEindpunt
Transparantie WOZ-beschikking (Voorbeeld)Is een voorbeeld vanTransparant
Transparant (Doel) (Kwaliteitsdoel)Is gerelateerd aanTransparant
Afnemer heeft inzage (Afgeleid principe)RealiseertTransparant
Informatie-objecten systematisch beschreven (Afgeleid principe)RealiseertTransparant
Nauwkeurige dienstbeschrijving (Afgeleid principe)RealiseertTransparant
Ruimtelijke informatie via locatie (Afgeleid principe)RealiseertTransparant
Transparante dienstverlening (Afgeleid principe)RealiseertTransparant
Verantwoording besturing kwaliteit (Afgeleid principe)RealiseertTransparant
Verantwoording dienstlevering mogelijk (Afgeleid principe)RealiseertTransparant

NORA 3.0 katern Strategie p.22