Transparant: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(CSV-import)
 
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Element
{{Element
|Elementtype=Basisprincipe
|Elementtype=Basisprincipe
|Paginanaam=Transparant
|ID=BP06
|Stelling=Afnemers hebben inzage in voor hen relevante informatie.
|Stelling=Afnemers hebben inzage in voor hen relevante informatie.
|Beschrijving=De dienstverlener geeft afnemers vooraf, tijdens en na het uitvoeren van een dienst informatie over het resultaat, het proces en de gebruikte gegevens. Het gaat om algemene informatie over de dienst en om informatie over de afnemer zelf. In het bijzonder is het van belang om informatie te verschaffen over de betekenis (semantiek) van gebruikte informatie, over de status van het dienstverleningsproces en over de vraag welke informatie van de afnemer wordt bijgehouden.
|Beschrijving=De dienstverlener geeft afnemers vooraf, tijdens en na het uitvoeren van een dienst informatie over het resultaat, het proces en de gebruikte gegevens. Het gaat om algemene informatie over de dienst en om informatie over de afnemer zelf. In het bijzonder is het van belang om informatie te verschaffen over de betekenis (semantiek) van gebruikte informatie, over de status van het dienstverleningsproces en over de vraag welke informatie van de afnemer wordt bijgehouden.
|Toelichting rationale=Afnemers willen weten waar ze aan toe zijn. Daarvoor is het onontbeerlijk om inzage te hebben in het dienstverleningsproces. Transparantie maakt het bovendien gemakkelijker om zaken te doen met overheidsorganisaties en om de dienstverlening tussen overheidsorganisaties af te stemmen.
|Toelichting rationale=Afnemers willen weten waar ze aan toe zijn. Daarvoor is het onontbeerlijk om inzage te hebben in het dienstverleningsproces. Transparantie maakt het bovendien gemakkelijker om zaken te doen met overheidsorganisaties en om de dienstverlening tussen overheidsorganisaties af te stemmen.
|Toelichting implicaties=Vastgesteld moet worden welke informatie relevant is voor afnemers. Hiervoor wordt betrouwbare informatie vervolgens (duurzaam) beschikbaar gesteld aan degene die inzage wenst. Het betreft bijvoorbeeld:
* beschrijving van de dienst;
* leveringsvoorwaarden;
* welke informatie wordt gebruikt;
* betekenis van gebruikte informatie;
* wat de werkwijze is;
* voortgang van het dienstverleningsproces;
* hoe resultaten (met name: beslissingen) tot stand zijn gekomen.
|Voorbeelden=Eigenaren van vastgoedobjecten kunnen na ontvangst van een WOZ-beschikking bij  e WOZ-Infodesk van hun gemeente het taxatieverslag inzien. Zij krijgen toegang tot kadastrale gegevens, plattegronden en foto's. Er kan direct worden gereageerd en aangegeven wat er wel of niet klopt in de gegevens. Het resultaat van deze transparantie is dat er minder bezwaarschriften binnenkomen, die ook nog eens beter zijn onderbouwd. Een burger wil een uitrit van zijn perceel naar de openbare weg. De dienst informeert de aanvrager over de benodigde vergunningen, de offerte voor de herinrichting van dat deel van de openbare weg en de daarbij te verwachten procedures, doorlooptijd en kosten. Na indiening krijgt de burger bericht over de acceptatie van de aanvraag, de verdere procedure, de termijnen en de wijze waarop het procesverloop kan worden gevolgd.
|Voorbeelden=Eigenaren van vastgoedobjecten kunnen na ontvangst van een WOZ-beschikking bij  e WOZ-Infodesk van hun gemeente het taxatieverslag inzien. Zij krijgen toegang tot kadastrale gegevens, plattegronden en foto's. Er kan direct worden gereageerd en aangegeven wat er wel of niet klopt in de gegevens. Het resultaat van deze transparantie is dat er minder bezwaarschriften binnenkomen, die ook nog eens beter zijn onderbouwd. Een burger wil een uitrit van zijn perceel naar de openbare weg. De dienst informeert de aanvrager over de benodigde vergunningen, de offerte voor de herinrichting van dat deel van de openbare weg en de daarbij te verwachten procedures, doorlooptijd en kosten. Na indiening krijgt de burger bericht over de acceptatie van de aanvraag, de verdere procedure, de termijnen en de wijze waarop het procesverloop kan worden gevolgd.
|Toelichting implicaties=Vastgesteld moet worden welke informatie relevant is voor afnemers. Hiervoor wordt betrouwbare informatie vervolgens (duurzaam) beschikbaar gesteld aan degene die inzage wenst. Het betreft bijvoorbeeld:* beschrijving van de dienst;* leveringsvoorwaarden;* welke informatie wordt gebruikt;* betekenis van gebruikte informatie;* wat de werkwijze is;* voortgang van het dienstverleningsproces;* hoe resultaten (met name: beslissingen) tot stand zijn gekomen.
|ID=BP06
|Toepassingsgebied=Generiek
|Toepassingsgebied=Generiek
|Paginanaam=Transparant
|GraphViz icoon=Principe_icon.png
|GraphViz icoon=Principe_icon.png
}}
}}
NORA 3.0 katern Strategie p.22
NORA 3.0 katern Strategie p.22

Versie van 21 mrt 2012 18:16


Eigenschappen


NORA 3.0 katern Strategie p.22