Uitgangssituatie herstellen: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(R)
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{wijzigingsvoorstel|Katern Beveiliging|stelt voor dit principe te vervangen door de principes [[Beschikbaarheid]] en [[Integriteit]]. Zie ook [[Principes voor beveiliging]].}}
{{Element
{{Element |Elementtype=Afgeleid principe |Paginanaam=Uitgangssituatie herstellen|Stelling=Wanneer de levering van een dienst mislukt, wordt de uitgangssituatie hersteld
|Elementtype=Afgeleid principe
|ID=AP36
|Stelling=Wanneer de levering van een dienst mislukt, wordt de uitgangssituatie hersteld
|Rationale=Afnemers verwachten niet benadeeld te worden wanneer een dienstverleningsproces door menselijke- of systeemfouten niet voltooid kan worden. De dienstverlener treft voorzieningen om een verstoorde dienstverlening te herstellen en te continueren. Wanneer de levering van een dienst geheel mislukt, wordt de uitgangssituatie hersteld. De al uitgevoerde stappen in de verlening van de dienst worden dan teruggedraaid.
|Rationale=Afnemers verwachten niet benadeeld te worden wanneer een dienstverleningsproces door menselijke- of systeemfouten niet voltooid kan worden. De dienstverlener treft voorzieningen om een verstoorde dienstverlening te herstellen en te continueren. Wanneer de levering van een dienst geheel mislukt, wordt de uitgangssituatie hersteld. De al uitgevoerde stappen in de verlening van de dienst worden dan teruggedraaid.


Voor alle duidelijkheid: dit principe heeft géén betrekking op situaties waarin de dienstverlener rechtmatig besluit om de dienst niet te leveren of een aanvraag buiten behandeling te stellen.
Voor alle duidelijkheid: dit principe heeft géén betrekking op situaties waarin de dienstverlener rechtmatig besluit om de dienst niet te leveren of een aanvraag buiten behandeling te stellen.
|Realiseert=Betrouwbaar,
|Voorbeelden=Door een bug in een website gaat een ingevuld e-formulier verloren. De aanbieder zorgt er voor dat de afnemer een foutmelding en alternatief aangeboden krijgt.
Denk verder aan betalingen die worden teruggestort, of het ongedaan maken van bewerkingen van gegevens.
|Implicaties=* Voor alle diensten zijn herstellende maatregelen gedefinieerd voor het geval de levering mislukt.
|Implicaties=* Voor alle diensten zijn herstellende maatregelen gedefinieerd voor het geval de levering mislukt.
* Voor iedere dienst is bepaald wie verantwoordelijkheid draagt voor communicatie en herstel richting de afnemer.
* Voor iedere dienst is bepaald wie verantwoordelijkheid draagt voor communicatie en herstel richting de afnemer.
* Het volledige proces van voortbrenging van de dienst en de bijdrage van alle partijen daarin, is op elk moment traceerbaar.
* Het volledige proces van voortbrenging van de dienst en de bijdrage van alle partijen daarin, is op elk moment traceerbaar.
* Verwerkingen zijn herstelbaar.
* Verwerkingen zijn herstelbaar.
|Voorbeelden=Door een bug in een website gaat een ingevuld e-formulier verloren. De aanbieder zorgt er voor dat de afnemer een foutmelding en alternatief aangeboden krijgt.
Denk verder aan betalingen die worden teruggestort, of het ongedaan maken van bewerkingen van gegevens.
|Cluster=Betrouwbaarheid
|Cluster=Betrouwbaarheid
|Architectuurlaag=Technische architectuur
|Architectuurlaag=Technische architectuur
|Architectuurdomein=Gegevensopslag
|Architectuurdomein=Gegevensopslag
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor samenwerking en dienstverlening
|ID=AP36
|Toepassingsgebied=Generiek
|Toepassingsgebied=Generiek
|Heeft bron=NORA 3.0 Principes voor Samenwerking en Dienstverlening,
|Realiseert=Betrouwbaar,
|Paginanaam=Uitgangssituatie herstellen
}}
}}
{{wijzigingsvoorstel|Katern Beveiliging|stelt voor dit principe te vervangen door de principes [[Beschikbaarheid]] en [[Integriteit]]. Zie ook [[Principes voor beveiliging]].}}

Versie van 5 feb 2015 17:59

NB: Deze pagina maakt deel uit van de Historie van de NORA en kan verouderde informatie bevatten!'

Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe Bindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.

Eigenschappen



Katern Beveiliging stelt voor dit principe te vervangen door de principes Beschikbaarheid en Integriteit. Zie ook Principes voor beveiliging.