User experience: verschil tussen versies
(afbeelding toegevoegd) |
(aanvullingen) |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
<div class="themapagina"> | <div class="themapagina"> | ||
[[Bestand:User-experience-vs-design.jpeg]] | [[Bestand:User-experience-vs-design.jpeg]] | ||
==Waarom is UX van belang?== | ==Waarom is UX van belang?== | ||
Regel 12: | Regel 12: | ||
User Experience maakt gebruik van methoden en inzichten die lijken op Marketing, als het gaat om de beleving en ervaring van ICT. Die overeenkomst komt onder meer terug in dezelfde termen/ begrippen in zowel marketing als UX. | User Experience maakt gebruik van methoden en inzichten die lijken op Marketing, als het gaat om de beleving en ervaring van ICT. Die overeenkomst komt onder meer terug in dezelfde termen/ begrippen in zowel marketing als UX. | ||
User Experience is van belang binnen de architectuur omdat in de fase van ontwerp en realisatie | User Experience is van belang binnen de architectuur omdat in de fase van ontwerp en realisatie maar zeker ook na oplevering, consequent, gestructureerd en methodisch de gebruiker en zijn ervaringen meegenomen moeten worden in (door)ontwikkeling van het systeem.Dit dient te gebeuren op basis van feiten en niet op basis van aannames. | ||
</div> | </div> | ||
Regel 25: | Regel 25: | ||
Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken? | Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken? | ||
: → [[ | : → [[vraaggerichtheid | beschrijving interne link]] | ||
: → [[interne link | beschrijving interne link]] | : → [[interne link | beschrijving interne link]] | ||
: → | : → |
Versie van 10 mrt 2016 14:17
Waarom is UX van belang?[bewerken]
UX ofwel User eXperience User experience (UX) gaat over emoties, gevoelens en houding die een persoon ervaart bij het gebruik van een specifiek product, systeem of dienst. UX gaat dus over de gebruikservaring van een systeem door een individuele persoon.
Nog altijd is het gebruikelijk om systemen en applicaties te ontwerpen vanuit de behoefte van een organisatie of het bedrijfsproces dat ondersteund moet worden. De gebruiker mag als het ontwerp gerealiseerd is het te gaan gebruiken. De resultante is een applicatie- en systeem gedreven ICT die niet tot doel heeft de eindgebruiker te ondersteunen, maar de organisatie, het proces het systeem van de organisatie. De (informatie-)behoefte van de eindgebruiker niet of maar weinig ondersteund wordt. Ook bij de overheid is deze manier van ontwerpen en ontwikkelen helaas nog al te vaak gangbaar.
Om die reden is het van belang om bij het ontwerp van systemen of diensten, niet uit te gaan van de interne organisatie, systeem of proces, maar vanuit de eindgebruiker en zijn of haar (gebruiks-)ervaringen centraal te zetten bij het ontwerp en ontwikkelproces. User Experience gaat over de hoe de individuele gebruiker de overheidsdienstverlening en voorzieningen ervaart en hoe al bij het ontwerp en realisatie met die eindgebruiker meetbaar rekening moet worden.
User Experience maakt gebruik van methoden en inzichten die lijken op Marketing, als het gaat om de beleving en ervaring van ICT. Die overeenkomst komt onder meer terug in dezelfde termen/ begrippen in zowel marketing als UX.
User Experience is van belang binnen de architectuur omdat in de fase van ontwerp en realisatie maar zeker ook na oplevering, consequent, gestructureerd en methodisch de gebruiker en zijn ervaringen meegenomen moeten worden in (door)ontwikkeling van het systeem.Dit dient te gebeuren op basis van feiten en niet op basis van aannames.
Meer informatie & Contact |
---|
Links UX:
Contactpersoon is Naam (Organisatie), |