User experience: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(tekstuele wijzigingen herformuleringen)
Regel 58: Regel 58:
Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen:
Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen:
: → interne of externe link
: → interne of externe link
Contactpersoon is Naam (Organisatie),
Contactpersoon is Victor Zuydweg bij stichting ICTU,
: → [mailto:naam@organisatie.nl naam@organisatie.nl]
: → [mailto:Victor.Zuydweg@ictu.nl]
|-
|-
|[[Image:contact.png|250px]]
|[[Image:contact.png|250px]]

Versie van 14 mrt 2016 14:05

User-experience-vs-design.jpeg


Waarom is UX van belang?[bewerken]

UX ofwel User eXperience User experience (UX) gaat over emoties, gevoelens en houding die een persoon ervaart bij het gebruik van een specifiek product, systeem of dienst. UX gaat dus over de gebruikservaring van een systeem door een individuele persoon.

Nog altijd is het gebruikelijk om systemen en applicaties te ontwerpen vanuit de behoefte van een organisatie of het bedrijfsproces dat ondersteund moet worden. De gebruiker mag als het ontwerp gerealiseerd is het te gaan gebruiken. De resultante is een applicatie- en systeem gedreven ICT die niet tot doel heeft de eindgebruiker te ondersteunen, maar de organisatie, het proces het systeem van de organisatie. De (informatie-)behoefte van de eindgebruiker wordt niet of maar weinig ondersteund. Ook bij de overheid is deze manier van ontwerpen en ontwikkelen helaas nog al te vaak gangbaar.

Om die reden is het van belang om bij het ontwerp van systemen of diensten, niet uit te gaan van de interne organisatie, systeem of proces, maar vanuit de eindgebruiker en zijn of haar (gebruiks-)ervaringen centraal te zetten bij het ontwerp en ontwikkelproces. User Experience gaat over de hoe de individuele gebruiker de overheidsdienstverlening en voorzieningen ervaart en hoe al bij het ontwerp en realisatie met die eindgebruiker meetbaar rekening moet worden.

User Experience maakt gebruik van methoden en inzichten die lijken op Marketing, als het gaat om de beleving en ervaring van ICT. Die overeenkomst komt onder meer terug in dezelfde termen/ begrippen in zowel marketing als UX.

User Experience is van belang binnen de architectuur omdat in de fase van ontwerp en realisatie maar zeker ook na oplevering, de gebruiker en zijn en zijn gebruikservaringen, consequent, gestructureerd en methodisch meegenomen moeten worden in (door)ontwikkeling van het systeem. Dit dient te gebeuren op basis van feiten en niet op basis van aannames.Zo wordt voorkomen dat het eindresultaat, de gerealiseerde architectuur, onvoldoende of zelfs niet bruikbaar is voor en /of niet aansluit bij de uiteindelijke gebruiker.


Direct aan de slag

Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?

beschrijving interne link
beschrijving interne link
Puzzelstuk.png
Samen leren & zoeken

Er zijn diverse overheidsorganisaties die de vraagstukken rond UX al goed onder de knie hebben. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.

Gereedschap.png
Meer informatie & Contact

Links UX:

naam of beschrijving externe link
naam of beschrijving externe link
naam of beschrijving externe link
Interne link


Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen:

→ interne of externe link

Contactpersoon is Victor Zuydweg bij stichting ICTU,

[1]
Contact.png