User experience: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 7: Regel 7:
UX ofwel User eXperience User experience (UX) gaat over emoties, gevoelens en houding die een persoon ervaart bij het gebruik van een specifiek product, systeem of dienst. UX gaat dus over de gebruikservaring van een systeem door een individuele persoon.
UX ofwel User eXperience User experience (UX) gaat over emoties, gevoelens en houding die een persoon ervaart bij het gebruik van een specifiek product, systeem of dienst. UX gaat dus over de gebruikservaring van een systeem door een individuele persoon.


Nog altijd is het gebruikelijk om systemen en applicaties te ontwerpen vanuit de behoefte van een organisatie of het bedrijfsproces dat ondersteund moet worden. De gebruiker komt pas in beeld als het ontwerp gerealiseerd is. De resultante is vaak een applicatie- en systeem gedreven ICT die niet tot doel heeft de eindgebruiker te ondersteunen, maar de beheer organisatie, het proces en het systeem van de organisatie. De (informatie-)behoefte van de eindgebruiker wordt niet of maar weinig ondersteund. Ook bij de overheid is deze manier van ontwerpen en ontwikkelen helaas nog al te vaak gangbaar.
Nog altijd is het gebruikelijk om systemen en applicaties te ontwerpen vanuit de behoefte van een organisatie of het bedrijfsproces dat ondersteund moet worden. De resultante is vaak een applicatie- en systeem gedreven ICT die tot doel heeft een organisatie te ondersteunen, de processen en het systeem van de organisatie. De (informatie-)behoefte van de eindgebruiker wordt niet of maar weinig ondersteund. Ook bij de overheid is deze manier van ontwerpen en ontwikkelen helaas nog al te vaak gangbaar.


Om die reden is het van belang om bij het ontwerp van systemen of diensten, niet uit te gaan van de interne organisatie, systeem of proces, maar vanuit de eindgebruiker en zijn of haar (gebruiks-)ervaringen centraal te zetten bij het ontwerp en ontwikkelproces. User Experience gaat over de hoe de individuele gebruiker de overheidsdienstverlening en voorzieningen ervaart en hoe al bij het ontwerp en realisatie met die eindgebruiker meetbaar rekening moet worden gehouden.  
Daarom is het van belang om bij het ontwerp van systemen of diensten, niet uit te gaan van de interne organisatie, het te vervangen of te realiseren systeem of de processen, maar vanuit de eindgebruiker en zijn of haar (gebruiks-)ervaringen centraal te stellen. User Experience gaat over de hoe de individuele gebruiker de overheidsdienstverlening en voorzieningen ervaart en hoe al in het ontwerp en de realisatie met die eindgebruiker meetbaar rekening moet worden gehouden.  


User Experience is van belang binnen de architectuur omdat in de fase van ontwerp en realisatie maar zeker ook na oplevering, de gebruiker en zijn ervaringen, consequent, gestructureerd en methodisch meegenomen moeten worden in (door)ontwikkeling van het systeem. Dit dient te gebeuren op basis van feiten en niet op basis van aannames. Zo kan worden voorkomen dat het eindresultaat, onvoldoende of slecht bruikbaar is voor en niet aansluit bij de uiteindelijke gebruiker. UX is een methodiek die het mogelijk maakt de effecten van architectuur te kwantificeren in termen van waardering door gebruikers van het onder architectuur ontwikkelde systeem.
User Experience is van belang binnen de architectuur omdat in de fase van ontwerp en realisatie maar zeker ook na oplevering, de gebruiker en zijn ervaringen, consequent, gestructureerd en methodisch meegenomen moeten worden in (door)ontwikkeling van het systeem. Dit dient te gebeuren op basis van feiten en niet op basis van aannames. UX is een methodiek die het mogelijk maakt de effecten van architectuur te kwantificeren in termen van waardering door gebruikers van het onder architectuur ontwikkelde systeem.


</div>
</div>

Versie van 14 mrt 2016 23:28

User-experience-vs-design.jpeg


Waarom is UX van belang?[bewerken]

UX ofwel User eXperience User experience (UX) gaat over emoties, gevoelens en houding die een persoon ervaart bij het gebruik van een specifiek product, systeem of dienst. UX gaat dus over de gebruikservaring van een systeem door een individuele persoon.

Nog altijd is het gebruikelijk om systemen en applicaties te ontwerpen vanuit de behoefte van een organisatie of het bedrijfsproces dat ondersteund moet worden. De resultante is vaak een applicatie- en systeem gedreven ICT die tot doel heeft een organisatie te ondersteunen, de processen en het systeem van de organisatie. De (informatie-)behoefte van de eindgebruiker wordt niet of maar weinig ondersteund. Ook bij de overheid is deze manier van ontwerpen en ontwikkelen helaas nog al te vaak gangbaar.

Daarom is het van belang om bij het ontwerp van systemen of diensten, niet uit te gaan van de interne organisatie, het te vervangen of te realiseren systeem of de processen, maar vanuit de eindgebruiker en zijn of haar (gebruiks-)ervaringen centraal te stellen. User Experience gaat over de hoe de individuele gebruiker de overheidsdienstverlening en voorzieningen ervaart en hoe al in het ontwerp en de realisatie met die eindgebruiker meetbaar rekening moet worden gehouden.

User Experience is van belang binnen de architectuur omdat in de fase van ontwerp en realisatie maar zeker ook na oplevering, de gebruiker en zijn ervaringen, consequent, gestructureerd en methodisch meegenomen moeten worden in (door)ontwikkeling van het systeem. Dit dient te gebeuren op basis van feiten en niet op basis van aannames. UX is een methodiek die het mogelijk maakt de effecten van architectuur te kwantificeren in termen van waardering door gebruikers van het onder architectuur ontwikkelde systeem.


Direct aan de slag

Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?

beschrijving interne link
beschrijving interne link
Puzzelstuk.png
Samen leren & zoeken

Er zijn diverse overheidsorganisaties die de vraagstukken rond UX al goed onder de knie hebben. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies.

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Landelijke-diensten/Spir-it.nl
Gereedschap.png
Meer informatie & Contact

Links UX:

naam of beschrijving externe link
naam of beschrijving externe link
naam of beschrijving externe link
Interne link


Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen:

https://www.gebruikercentraal.nl

Contactpersoon is Victor Zuydweg bij stichting ICTU,

mailto:Victor.Zuydweg@ictu.nl
Contact.png